• Svarta katten

Symtom på hypotyreos, kan de gå upp och ner?

Hej Jag har många symtom som stämmer in på hypotyreos, men min fundering är om symtomen känns lika alltid? Eller kan man känna sig lite bättre emellanåt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 22:40
    Jag väntar på att få träffa läkaren. Får se om det visar något. Men frisk är jag i alla fall inte. Har sjukdomskänsla i allmänhet, svårförklarad. Men symtom som jag har är dessa:

Frusen
    Ledvärk
    Muskelvärk
    Trötta, grusiga ögon, synproblem
    Harklig ? hes
    Sjukdomskänsla
    Energibrist, trött
    Domningar i händerna
    Ibland yrsel
    Hård i magen emellanåt
    Ibland illamående

Jag är tex väldigt ofta frusen men kan inte säga att jag är det jämt. Ibland är jag tom kallsvettig i stället. Framförallt så fort jag gör något, tex dammsuger.

Hoppas dr hittar en förklaring till detta.

• Svar på tråden Symtom på hypotyreos, kan de gå upp och ner?
  • jessiejones

Jag har underfunktion i sköldkörteln och ska säga att jag vet inte hur länge jag gick med det. Har det väl startat tror jag inte det kan variera men vet inte säkert. När jag upptäckte att det var något allvarligt fel på mig, så var jag extremt trött, grinig, frusen, djupt deprimerad och orkeslös. När jag klev upp ur sängen kändes det som jag gick på kuddar och tillslut orka jag knappt gå uppför trappen hemma. Om du misstänker Hypotyreos kontakta en vårdcentral och kräv att de tar ett prov. jag fick det efter jag fött mitt andra barn, tydligen vanligt. Lycka till!

• Anne-Sofie
    Hej på er <3

Jag försöker få igång något stort så vården
    ej kan blunda för oss längre.
    Tyvärr är vi alldeles för många obehandlade/felbehandlade
    vilket vi inte kan acceptera längre.

Jag har en blogg på dinamediciner.se 
    Där jag även startat en namninsamling.

Jag ska upp på regeringsnivå med detta!!!!

Kram på er 
  • Svarta katten

Ann-Sofie: Har kollat din blogg. Spännande att följa. Jättelycka till!

Varför kan inte läkarna lyssna på symtomen i stället för bara siffror på testerna?

• höst05

Hej!

Jag har haft hypthyreos i några år nu. Tycker dina symptom verkar klassiska. Hade de flesta själv innan jag började få behandling plus några till.  Jovisst, kan symptomen variera, ibland mår man bättre och ibland är det något symptom som dominerar mer.  Gick själv i många år med symptom utan att inse att jag var sjuk, berodde dels på att symptomen kommer gradvis så att jag vande mig och dels på att de varierade så att jag kände mig OK emellanåt.

Det finns det ingen anledning att gå så länge och må dåligt. Det finns bra behandling och man blir snabbt mycket bättre när man börjar ta tabletter. Det blir väldigt stor skillnad. Hoppas att du får rätt digagnos och behandling.

Lycka till

• Mina småtroll

Hur gick det TS?

Jag är i samma sits som dig (med samma symptom, som kommer o går)
    Ska träffa läkare om en vecka... 

• Annelie 76

Ja, symptomen varierar en del. Anledningen är bla att det går åt hormoner i energifabrikerna i musklerna. Mår man bättre en dag så gör man ofta saker som gör att man rör på sig, då tar energin slut och man mår dåligt dagan/dagarna efter...

Här är en lista på vanliga symptom på hypotyreos (från http://thyroid.se/):

Hypotyreos
    - B 12 - brist
    - Blekhet
    - Bradykardi (Långsam hjärtfrekvens)
    - Bröstsmärtor
    - Depressioner/känslomässig instabilitet
    - Domnande fingrar/händer och tår/fötter
    - Fibromyalgi
    - Frusenhet, låg kroppstemperatur, köldkänsla
    - Förstoppning (eller diarré )
    - Glasbubble-känsla och "brain-fog"
    - Glömska
    - Heshet
    - Huvudvärk
    - Håravfall, torrt, tunt och/eller risigt hår, glesnande behåring på kroppen
    - Hårda tunga hjärtslag/hjärtklappning
    - Högt kolesterol
    - Ingen ork, lust
    - Ingen/låg sexlust
    - Kall hud
    - Karpaltunnel syndrom (kroppsdelar domnar bort pga av klämda nerver)
    - Koncentrationssvårigheter
    - Ledvärk
    - Låg kroppstemperatur
    - Låg motivation
    - Låg puls
    - Långsam tankeverksamhet, tappar ofta orden/tråden
    - Långsammare längdtillväxt hos barn:
    - Långsamt tal
    - Lägre/mörkare/grövre röst hos kvinnor
    - Lättretlighet
    - Menstruationsstörningar (rikliga menstruationer, långa avstånd, utebliven menstruation)
    - Mental och kroppslig tröghet
    - Minnesluckor
    - Minskad aptit
    - Missfallsrisken ökar, svårare att bli gravid
    - Muskelkramper
    - Muskelsvaghet
    - Muskelvärk
    - Myxödem (Svullen, degig hud)
    - Myxödemkoma (svullnader och kroppslig och mental tröghet ända fram till mental frånvaro)
    - Nattblindhet (sämre mörkerseende än normalt)
    - Nedsatt hörsel
    - Nedsatt kondition
    - Nervositet
    - Ont i nacken
    - Panikångest
    - Sköra/trasiga naglar
    - Smärtor allmänt i kroppen, ev. vandrande
    - Stelhet
    - Svullnader, främst i ansiktet, runt ögonen, på händer, fötter och underben
    - Sänkt andningsfrekvens
    - Sömnbehovet ökar överdrivet mycket, alternativt sömnsvårigheter
    - Tandproblem
    - Tinnitus
    - Tjock tunga
    - Torr/grov/läderaktig hud
    - Tryck över halsen, svårt att svälja
    - Trötthet
    - Tvångsföreställningar/besatthet
    - Urinträngningar
    - Utslag
    - Viktuppgång eller viktminskning
    - Värmeintolerans
    - Yrsel
    - Ögonproblem (tex sämre syn, och/eller torra, svidande, svullna eller värkande ögon)
    - Ömhet i fotsulorna

• Mina småtroll

Tack för länktipset!

Kollade med mödravården nu (som tog prover på mig för en månad sedan)
    TSH:1,3
    T4: 12,3

Så det var ju normalt...

Dock sa en läkare till mig för 11 år sedan att jag hade underfunktion, jag blev omedd att ta kontakt med mitt VC vilket jag aldrig gjorde...

Jag har de många av de symptom som du skrev här ovan, samt att jag har struma och min mamma har underfuntion...

ska till läkare nästa vecka, ska be dom kolla antkroppar (fick jag som tips)

• appelsinen

Hej, ser att länken har något år på nacken men kanske kan få svar ändå. Många symtom stämmer på mig- har inte hört talas om detta tidigare. Min mamma fick giftstruma efter att jag föddes. Vet att läkarna har kollat min sköldkörtel flera gånger när jag berättat att jag mår dåligt. Har alltid fått svar att allt är ok! Men, jag har ingen aning om vad de testa? Vad är den vanliga testen? Vad testar de? Är det en speciell test för just hypotyreos? Hur går jag tillväga för att bäst ta reda på om jag har hypotyreos? Tacksam för svar!

• lilsis

Det går att kolla med blodprov. Be de kolla antikroppar också.

Även om man ligger inom referensintervallerna så kan man behöva medicineras för att må bra. Det gäller att hitta en doktor som lyssnar och inte bara stirrar sig blind på provsvaren.

• bebi3

Det enda jag kände var otrolig trötthet och sökte egentligen på grund av hjärtklappningar och hög vilopuls. Det visade sig att mitt TSH låg på 11,3. Efter det bröt alla symptom upp med depression, hemsk ledvärk, menstruationsstörningar, frusen, svullen etc etc. Listan kan göras lång. Nu äter jag 125 mikrogram per dag samt antidepp för då jag har högt antal antikroppar så svajjar mina värden enormt och jag får ångest etc.

• sjukdomskänsla

Hej!

Jag har under en tid känt mig väldigt orkeslös, liksom tömd på energi. Har även tappat i vikt troligen pga min aptitlöshet. Har nu även fått ömhet i händer och fingrar

Kan etta vara tecken på rubbning av sköldkörteln?

• rebeeeckahhh

Hej. Jag har hypotyrios o tar 125 mg dagligen. Har två små barn på 3 och 1 år. Har haft stora bekymmer srn efter jag fick min 1åring. Hela benen domnar bort hela hela hela tiden. Är så trött hela tiden och orkar ingeting. Har tagit nya prover för ett tag sen och allt ser bra ut. Vad kam detta vara? Sover också väldigt dåligt o hat svårt att slappna av. Allt detta har kommit efter jag fick mitt andra barn. Hjälp! !!

Svar på tråden Symtom på hypotyreos, kan de gå upp och ner?