• Juno

Hur ofta har du och din partner barnfri tid tillsammans?

Jag längtar efter barnfri tid där jag och mannen kan göra saker utan barnen, äta ute, gå på bio eller laga lyxig middag hemma och förföra honom i soffan FlörtSkäms 

Vi har inga släktingar/vänner som vill eller kan ta båda barnen samtidigt. Om vi ska på större fest kan de vara hos mina föräldrar över natten, annars inte.

Jag inser så klart att barnen är vårt ansvar och jag älskar dem högt. Blir bara lite trött ibland. Och nyfiken på hur det ser ut i andra familjer.

Så - hur ofta har du och din partner barnfri tid där ni kan göra vad ni vill tillsammans?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta har du och din partner barnfri tid tillsammans?
  • örtagård

Jag kan ju också tillägga att vi använder oss av barnvakt dagligen av generösa morföräldrar men inte för egentid/partid utan för att underlätta för barnen, ge dem egentid, aktiviteter utan stress, slippa dra ut bebis i kylan osv.  Tre barn har vi.

Har fått mat och vin ikväll och myser i soffan - partid enligt mig . Lillan har ammat ett par gånger men somnat om. Den stora läste jag för tills maten var klar, då gick hon och lade sig. Mysigt värre . Men skulle man ha barn som alltid var uppe eller behövde tillsyn, skulle det nog kännas annorlunda som ts beskrev.

• t0va

Sonen är 6månader och det har hänt 1 gång egentligen. Då skulle vi ut och handla något att äta, vi var hos mina föräldrar men affären hade inget så vi åkte och käkade pizza istället. Sonen fick vara kvar hos mina föräldrar så vi skulle slippa ta ut honom igen, vi hade precis kommit hem för dagen. 

Sen tog min mor honom under en timme när jag kom hem från sjukhuset efter min operation, så jag och pappan och min pappa kunde åka och handla. Min pappa var med som chafför och mannen med kreditkortet ;)

Jag har tänkt att prata med svärmor om att ta sonen någon gång så vi kan få vara själva, vi behöver det för att disskutera igenom saker i lugn och ro och bara rå om varandra. Har varit väldigt tuffa 6månader sen sonen föddes. Svärmor har frågat om hon inte kan få ta honom men han har varit lite avvaktande tidigare men nu verkar det gå bra.  

• Primrose

Vi har en son på 2 år och 4 månader och vi har inte haft någon sk "egentid" sedan han föddes. Dvs. vi har aldrig varit ute och ätit/gått på bio eller teater/varit på resa, bara vi två, sedan dess. Men eftersom vi var tillsammans i över 13 år innan han kom till världen så har vi ju haft mycket tid till sådant tidigare. Nu är vi bara så lyckliga över att ha vår son med oss! Vi har inte heller, av olika skäl, stora möjligheter till barnvakt i form av släktingar. Endast två gånger har sonen tagits hand om vänner i ett par timmar - då omständigheter har gjort att vi inte har kunnat vara med honom.

MEN nu tänkte jag faktiskt planera en liten kväll för bara oss två om någon månad eller så. En middag ute och bio eller teater skulle sitta fint!Drömmer Vi var tidigare riktiga "bio-nördar. Men nu har vi inte varit en enda gång sedan sonen föddes (vi har bara hyrt eller köpt film). Jag var på Stockholms Filmfestival som höggravid - det var senast jag var på bio.

• Kyanita

De stora är hos sin pappa varannan helg. Lilleman är snart 3 år men det är väldigt sällan vi lämnar honom för att vi ska vara ensamma. Däremot händer det ungefär en natt varannan månad att han sover hos farmor/ farfar för mannen min jobbar sen kväll på lördagen och heldag på söndagen och jag jobbar dygnspass lördag fm- söndag fm. Bättre att han är där än att han är på dagis (vi har dygnet- runt dagis).

• mandelblomma

lite olika men vi har som mål att försöka komma i väg i alla fall en gång i halvåret på någon tripp med övernattning bara maken och jag.
    På sommaren har det varit två nätter på raken och sen på vintern en natts hotell.
    Vi är däremot väldigt dåliga på att ta mindre saker mitt i vardagen som en bio eller en enkel middag ute...lunch i bland men det räknas väl knappast *s*

Vi har tillsammans fem barn, jag har fyra varav två är från tidigare äktenskap - de är rätt stora nu- och  två gemensamma och så har han et flicka sen förr som också bor här på heltid.
    Mina barn bor här 100% och hans flicka i princip också hela tiden men kan bo hos sin mamma.
    Så tempot är rätt högt kan man väl lugnt säga...att vi får komma i väg själva är en nödvändighet nästan ;)

• Linaslus

Typ aldrig haft. Sonen är 1,5 år och vi har lämnat bort honom 2 ggr. 1 gång 8 Tim då va vi på bröllop och 4 timmar innan jul då vi var iväg å handla julklappar.

Hade säkert blivit nån mer gång om vi bott närmre släkt och vänner.

• Zephir

På ett sätt har vi egentid varje kväll när sonen har lagt sig. Fast vi brukar oftast passa på att låta den ena gå och träna eller träffa kompisar då, men ungefär en gång i veckan tar vi det lugnt, kollar på film och äter en god middag tillsammans.

Men det kanske inte räknas eftersom sonen är hemma? fast han sover ju i vårt sovrum och oftast sover han tre-fyra timmar i sträck.

Ensamtid helt utan barn i närheten har vi haft tre gånger sedan sonen föddes (11 månader) så jag svarade "en gång i kvartalet".

Det är viktigt med ensamtid med partnern, men jag tycker att det är ännu viktigare med regelbunden ensamtid för sig själv, så att det inte känns som lyx att kunna gå och träna eller ta ett glas vin med en kompis.

• Jungblom

Ofta, ett par ggr i månaden är vi barnfria. Dock aldrig över natten hittills då jag nattammat den minste.

Vi har massor med människor runt oss som gärna är barnvakt, hittills är inte ens alla utnyttjade. Så ingen måste känna att det är jätte ofta och de kan alltid säga nej så hör vi med någon annan. Självklart har vi ansvaret ändå och se till att vi kan bli nådda om något skulle hända med barnen eller att barnen saknar oss.

• m med tre stjärnor

I stort sett bara för specialfall som bröllop.
    Men vi har fyra barn mellan 8-2år så vi får nog skylla oss själva;)
    Min släkt bor långt bort (de åker dock om det behövs)
    Min mans släkt bor i stan men de tar inte alla så det hjälper ju inte så mycket;)
    eller min svägerska har gjort det men nu är hon gravid...

Vi fick iof i julklapp av mina föräldrar att vi och min bror skulle få göra något roligt ihop och de skulle vara barnvakt men det kommer inte att bli av.
    Kan säga att det typ är min största längtan just nu att få sova en hel natt och läsa tidningen i lugn och ro på morgonen.

Svar på tråden Hur ofta har du och din partner barnfri tid tillsammans?