BLW någon?
Är det någon som har testat det här med BLW? Tycer att det verkar vara ett sunt sätt att introducera mat. Vad tycker/ tror ni?
se.babycenter.com/baby/startingsolids/babyledweaning/
Är det någon som har testat det här med BLW? Tycer att det verkar vara ett sunt sätt att introducera mat. Vad tycker/ tror ni?
se.babycenter.com/baby/startingsolids/babyledweaning/
Tycker ska det ju vara... Ingen?
Är sugen på att testa när tiden är inne. Läster en bok nu. Undrar om man måste amma aslänge innan barnet gått över helt till vanlig mat?
Vet att det fanns nån tidigare tråd om det här.
Hur går det för dig? Kör du BLW?
Hej!:
Äntligen nån som svarar!
Min lille är snart fyra månader så det är inte dags att sätta igång än. Vad är det för bok du läser? Vore kul att läsa lite mer om det hela innan man bestämmer sig. Jag antar att det är samma med amningen som om man skulle köra puréer och jox. Vissa barn är piggare på mat än andra helt enkelt. Min "stora" var en riktig matvägrare (även fast vi körde puréer och mjukstart) och åt i princip inget förrän vid tio månader.
Hur gammal är din bebis?
Det kanske låter som att BLW skulle vara nåt helt galet och udda, men det är ju bara ett annat sätt för barnet att äta. Eftersom alla barn tycker inte om puré, helt enkelt :) Och då kör man BLW istället, dvs plockmat. Plockmat är inte alls jobbigt att göra utan man kan oftare ta den maten man själv äter, åldersanpassad bara.
Jag förstår inte varför man skulle behöva amma längre bara för att man kör BLW? Man kan ju fortfarande ge saker men sked också, som gröt och fruktpuré.
Sen kanske det är bra om man inte börjar allt för tidigt med plockmat, dom ska ju gärna kunna sitta i en matstol (eftersom det blir lite extra kladdigt) och sen att dom har fått lite kordination med fingrarna. Alltså visst dom lär sig ju genom övning, men ändå. Min dotter satte i halsen av alls slags mat i början, puré och allt alltså, t.o.m. vatten. Och eftersom jag tyckte det var galet jobbigt att hon gjorde det så fick hon mest puré och sina mellanmål i plockmats-form.
Nu är hon jätte duktig med plockmat, 10 månder gammal och vi övergick nästan helt till plockmat vid åtta månader nån gång. Vi hade inget val, hon hatade puré.
Min åsikt är att man kan ju alltid testa "BLW". Dom ska ju faktiskt inte äta puré resten av livet. :)
Ja, det känns ju trevligare att själv kunna reglera sitt ätande(då man är stor nog att inte sätta i halsen och sitta upp) istället för att "tvångsmatas" med pureer sv någon annan. Jag tycker inte alls att det låter udda, utan snarare ett sundare och trevligare sätt att introducera mat på. Vad gäller den "stora" killen så hade han svårt att få ner hela bitar sen också. Han är en sån sort.
tycker inte heller det låter udda utan mer naturligt egentligen. och det här med amningen tänker jag bara att det kan bli länge eftersom det är barnet som styr och processen kanske tar lång tid innan det väljer all föda som fast men vad vet jag.
den här boken:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0091923808
mitt skrutt är 18 veckor så det är inte dags än här heller.
Det är ju det, bara för att man själv tycker att "äta själv" verkar så himla bra så är det ju inte säkert att bebisen tycker det. Det gäller att bara flexibel! :)
Jag var ju rolig och grymt udda genom att ge gröt som första smakis :P Varför ska man ge just potatis först för?! Hon tyckte inte om potatis då och hon gör det knappt nu heller.
Sen har jag hört att det faktiskt kan va bra att ge fruktpureér i början, att dom då fattar att det som kommer på skeden är faktiskt GOTT! Men sen är det ju säkert några bebisar som helt och hållet ratar mat och bara vill ha sött efter det.
Ja, inte ska det vara lätt :P
Hur har du, katja74, tänkt att göra med maten sen då? :)
Leiben: Jag förstår hur du tänker. Men har du ett barn som älskar plockmat och hatar pureér så går det nog fortare att trappa ner med amningen, om du ger plockmat :) Gröt är ju en enkel grej att byta ut ett amningsmål mot, om du har ett barn som tycker om gröt dvs. :P
Jag gav plockmat till F och kommer att ge det till V också när den tiden kommer. Det går ju inte att truga i ett barn plockmat eftersom det väljer själv vad och hur mycket det ska stoppa i sig, av samma skäl går det inte heller att börja med mat innan barnet är redo. Helt min melodi.
Dessutom är det grymt skönt att slippa sitta och mata barnet, man kan i lugn och ro (nåja) äta själv istället, mycket trevligare.
Finns andra trådar om det.....vi körde väl det med vår yngsta fast det var liksom inte direkt planerat.....han var helt ointresserad av något annat än bröstmjölk tills han blev strax över 8 månader och då var det liksom inget att diskutera......han ville äta själv.....och plocka. Han har alltid varit rätt framåt och "kan-självig" så han slevade tidigt i sig med sked också. Storebror var och är av en annan personlighet .
jag vet inget om barn och mat. ungefär när är barnen tillvänjda rent generellt och kan liksom äta själv? de som ger pureer när brukar de sluta? förstår att det är jätteindividuellt men jag har som sagt var ingen aning alls.