• Anonym (Pricken)

Hjälp! Vad är detta? (bild)

Jag fick dessa utslag för ca. 3-4 dagar sedan och jag vet inte vart de kom ifrån. De bara fanns där när jag vaknade. I början var de ljusare än på bilden och huden var slät (inte "knottrigt" som vid utslag) och det kliade inte. Nu kliar det lite grann om jag blir svett och det har nu blivit lite mer "knottrigt".
    (Utslagen är alltså under brösten och i armhålorna, samt liite nedanför på magen)

Jag läste i en annan tråd nått om att de fått utslag på ex. magen och rygg när de slutade med p-piller. Själv slutade jag med p-ring för ca. 2 veckor sedan.

Har googlat på detta men hittar inget som "passar in".

Så, finns det någon självutnämnd expert som möjligtvis vet vad detta är?
    Eller kanske någon som haft samma?

• Svar på tråden Hjälp! Vad är detta? (bild)
  • Anonym (:::)

ser ut som bröst svamp....

• Anonym

hmm...jag tänkte bältros men det ska nog vara mer blåsor än prickar....

• Anonym

Tycker det ser ut som kontaktallergi, har du köpr ny bh du ej tvättat före användning? Bytt tvätt medel?

• Anonym

jag för så ibland. Helt knottrig vid armhålan samt vid bh banden. Men försvinner efter två dagar och återkommer då och då. Syns mest då jag tränat...

• AndreaSvan

Svårt att fastställa en diagnos utan proper sjukdomshistoria. Utslag ser väldigt lika ut, men kan vara en hel drös av saker. Då måste man få ställa vissa frågor för att utesluta något av de millioner saker det kan vara.
    Kliar utslagen?
    Om de kliar, kliar de lika mycket på dagen som på kvällen?
    Sprids utslagen? Blir de värre när du duschar varmt?
    Gör de ont?
    Är de lokaliserade bara runt brösten eller på andra delar av kroppen såsom armhålor, knäveck, svank, mage?

Bältros är det inte, för det uppkommer endast på en halva av kroppen aldrig på hela.
    Men det kan vara allergi, det kan vara skabb, det kan vara svamp, det kan vara väldigt mycket...

• Anonym

Det måste vara något i BH:n, har du en ny som du inte tvättat innan du tog på den?
    Är det kanske mycket spets på den som har gjort huden irriterad, pga. värme?

Har du utslagen på fler ställen?

JAg tycker som det ser ut som värmeplitor, alternativt någon reaktion på BH:n, kanske bytt tvättmedel nyligen?

Hur som helst, var utan BH idag och se om det lugnar ner sig.

• Anonym (Pricken)
    Anonym skrev 2011-02-25 11:15:09 följande:
    Tycker det ser ut som kontaktallergi, har du köpr ny bh du ej tvättat före användning? Bytt tvätt medel?
    Nej det har jag inte gjort, använder samma tvättmedel som innan och har inte köpt någon ny bh heller.
    Anonym skrev 2011-02-25 11:15:52 följande:
    jag för så ibland. Helt knottrig vid armhålan samt vid bh banden. Men försvinner efter två dagar och återkommer då och då. Syns mest då jag tränat...
    Okej. Jag har haft det en gång tidigare också men då blev det aldrig "knottrigt" utan då försvann det efter några dagar som det gjorde för dig.
    Minns dock inte om det även då var i samband med att jag slutade med p-ring..
    Anonym skrev 2011-02-25 11:14:53 följande:
    hmm...jag tänkte bältros men det ska nog vara mer blåsor än prickar....
    Jag mår bra annars, så jag tror inte att de är det.
    Anonym (:::) skrev 2011-02-25 11:12:25 följande:
    www.netdoktor.se/forkylning-infektion/?_PageI...
    Kan vara så. Får väl se hur det artar sig.
  • Anonym (Pricken)
    AndreaSvan skrev 2011-02-25 11:20:53 följande:
    Svårt att fastställa en diagnos utan proper sjukdomshistoria. Utslag ser väldigt lika ut, men kan vara en hel drös av saker. Då måste man få ställa vissa frågor för att utesluta något av de millioner saker det kan vara.
    Kliar utslagen?
    Om de kliar, kliar de lika mycket på dagen som på kvällen?
    Sprids utslagen? Blir de värre när du duschar varmt?
    Gör de ont?
    Är de lokaliserade bara runt brösten eller på andra delar av kroppen såsom armhålor, knäveck, svank, mage?

Bältros är det inte, för det uppkommer endast på en halva av kroppen aldrig på hela.
    Men det kan vara allergi, det kan vara skabb, det kan vara svamp, det kan vara väldigt mycket...
    Jo det förstår jag, tänkte bara om det var någon som kanske kände igen det.

-De kliar endast när det blir lite varmt/fuktig vid utslagen.
    -Nej dom sprider sig inte, även sist jag hade detta så var det på samma ställe, men då gick det över på ett par dagar.
    -Nej det gör inte ont.
    -Det är bara i armhålorna och under brösten.
    Anonym skrev 2011-02-25 11:20:54 följande:

Det måste vara något i BH:n, har du en ny som du inte tvättat innan du tog på den?
    Är det kanske mycket spets på den som har gjort huden irriterad, pga. värme?

Har du utslagen på fler ställen?

JAg tycker som det ser ut som värmeplitor, alternativt någon reaktion på BH:n, kanske bytt tvättmedel nyligen?

Hur som helst, var utan BH idag och se om det lugnar ner sig.

Nej jag har tvättat alla mina bhar. Ja, det är lite spets på den jag använde sist men inget som kommer i kontakt med huden.

Utslagen är endast där bilderna visar.

Tvättmedel är samma som jag kört med enn bra tag nu.
  • AndreaSvan

ja om de inte sprids och inte kliar mer på kvällen och dessutom uppkommer på ryggen kan man nästan helt säkert utesluta skabb.
    allergi är svårt att utesluta då väldigt mycket saker kan ge allergi, behöver inte vara tvättmedel eller material, kan lika gärna vara någon form av stress. men stressrelaterad allergi brukar också vara fördelad över hela kroppen
    svamp kan det också vara, svamp är mycket vanligt i veck och kan gå över av sig själv, så som det redan har gjort för dig en gång tidigare. Utslag orsakade av svamp kliar mindre än allergiutslag, men kan svida vid kliande, vilket inte är lika vanligt vid allergi om man inte river upp utslagen dvs.

Sen kan det även vara utslag orsakade av vanlig virusförkyldning... Men dessa utslag brukar inte alls klia. Så ja, svårt att veta.
    Det du kan göra nu är att bara använda bommul i kontakt med huden, undvik bh, låt brösten få andas så kycket som möjligt.
    Om du vill smörja, smörj med en neutral kräm, eucerin med 10% urea är väldigt bra eller den med 12% omega. Men det är inte nödvändigt att smörja om du inte känner något behov.
    Tvätta med kallare vatten utan tvål och avvakta ett par dagar.

Svar på tråden Hjälp! Vad är detta? (bild)