• Anonym (Pricken)

Hjälp! Vad är detta? (bild)

Jag fick dessa utslag för ca. 3-4 dagar sedan och jag vet inte vart de kom ifrån. De bara fanns där när jag vaknade. I början var de ljusare än på bilden och huden var slät (inte "knottrigt" som vid utslag) och det kliade inte. Nu kliar det lite grann om jag blir svett och det har nu blivit lite mer "knottrigt".
    (Utslagen är alltså under brösten och i armhålorna, samt liite nedanför på magen)

Jag läste i en annan tråd nått om att de fått utslag på ex. magen och rygg när de slutade med p-piller. Själv slutade jag med p-ring för ca. 2 veckor sedan.

Har googlat på detta men hittar inget som "passar in".

Så, finns det någon självutnämnd expert som möjligtvis vet vad detta är?
    Eller kanske någon som haft samma?

• Svar på tråden Hjälp! Vad är detta? (bild)
  • Anonym (Pricken)
    AndreaSvan skrev 2011-02-25 11:41:18 följande:
    ja om de inte sprids och inte kliar mer på kvällen och dessutom uppkommer på ryggen kan man nästan helt säkert utesluta skabb.
    allergi är svårt att utesluta då väldigt mycket saker kan ge allergi, behöver inte vara tvättmedel eller material, kan lika gärna vara någon form av stress. men stressrelaterad allergi brukar också vara fördelad över hela kroppen
    svamp kan det också vara, svamp är mycket vanligt i veck och kan gå över av sig själv, så som det redan har gjort för dig en gång tidigare. Utslag orsakade av svamp kliar mindre än allergiutslag, men kan svida vid kliande, vilket inte är lika vanligt vid allergi om man inte river upp utslagen dvs.

Sen kan det även vara utslag orsakade av vanlig virusförkyldning... Men dessa utslag brukar inte alls klia. Så ja, svårt att veta.
    Det du kan göra nu är att bara använda bommul i kontakt med huden, undvik bh, låt brösten få andas så kycket som möjligt.
    Om du vill smörja, smörj med en neutral kräm, eucerin med 10% urea är väldigt bra eller den med 12% omega. Men det är inte nödvändigt att smörja om du inte känner något behov.
    Tvätta med kallare vatten utan tvål och avvakta ett par dagar.
    Tack så jättemycket för tipsen :)
  • Anonym (:::)

ett tips är att ha potatismjöl under brösten så att det inte är fuktigt..
    kliar mindre då med :) 

• Anonym (Pricken)
    Anonym (:::) skrev 2011-02-25 11:58:02 följande:
    ett tips är att ha potatismjöl under brösten så att det inte är fuktigt..
    kliar mindre då med :) 
    Kanske ska ta å införskaffa det då ;)
  • gravidk
    Anonym (Pricken) skrev 2011-02-25 11:07:02 följande:

Jag fick dessa utslag för ca. 3-4 dagar sedan och jag vet inte vart de kom ifrån. De bara fanns där när jag vaknade. I början var de ljusare än på bilden och huden var slät (inte "knottrigt" som vid utslag) och det kliade inte. Nu kliar det lite grann om jag blir svett och det har nu blivit lite mer "knottrigt".
    (Utslagen är alltså under brösten och i armhålorna, samt liite nedanför på magen)

Jag läste i en annan tråd nått om att de fått utslag på ex. magen och rygg när de slutade med p-piller. Själv slutade jag med p-ring för ca. 2 veckor sedan.

Har googlat på detta men hittar inget som "passar in".

Så, finns det någon självutnämnd expert som möjligtvis vet vad detta är?
    Eller kanske någon som haft samma?

Jag skulle gissa på värmeutslag !
  • Anonym (Pricken)
    gravidk skrev 2011-02-25 12:05:39 följande:
    Jag skulle gissa på värmeutslag !
    Jo jag har också funderat på det. Men känns lite konstigt att det bara kom helt plötsligt över natten. Det var ju samma temperatur i sovrummet som det alltid brukar vara och jag sov utan kläder som jag brukar göra.
    Men mycket möjligt :)
  • Anonym (:::)

tror inte på värmeutslag eftersom att du har haft det i 4 dagar..

jag gissar på svamp..

är ganska vanligt faktist :) 

• WmammaW

Jag hade ringt vårdcentralen. Det där kan vara vad som helst.

• Anonym (Pricken)
    WmammaW skrev 2011-02-25 12:27:44 följande:
    Jag hade ringt vårdcentralen. Det där kan vara vad som helst.
    Jo det skulle jag också gjort om jag inte hade telefonskräck/fobi..
  • SaraG2

Hur gick det?
    Jag har pricis likadana utslag på samma ställe + på ryggen.
    Jag har varit hos läkaren två gånger, och de säger att de tror att det är kontaktallergi,
    men att det inte vet säkert.
    Jag har behandlat med Hydrokortisonkräm och antihistamintabletter  i två veckor utan resultat.
    Jag har haft utslagen i över en månad nu.

Hur gick det för dig, och har någon annan liknande erfarenheter?

kram Sara 

• Anonym (Pricken)
    SaraG2 skrev 2011-07-02 05:15:51 följande:
    Hur gick det?
    Jag har pricis likadana utslag på samma ställe + på ryggen.
    Jag har varit hos läkaren två gånger, och de säger att de tror att det är kontaktallergi,
    men att det inte vet säkert.
    Jag har behandlat med Hydrokortisonkräm och antihistamintabletter  i två veckor utan resultat.
    Jag har haft utslagen i över en månad nu.

Hur gick det för dig, och har någon annan liknande erfarenheter?

kram Sara 
    Prickarna är borta tack vare homeopatiska medel. En "detox"-kur och sen var de borta :)
Svar på tråden Hjälp! Vad är detta? (bild)