• LaDivina

    Ni ensamma med hund + jobb

    Hej!


    Ni som bor ensam och har hund- och jobbar heltid, hur löser ni det praktiskt? Åker ni hem på lunchen och går ut med hunden? Eller hur gör ni?

    Jag ska ev. ta över en vuxen hund och mitt största "problem" är just detta..

  • Svar på tråden Ni ensamma med hund + jobb
  • Lady without tattoo

    Har du tid för en hund fö?


    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • LaDivina
    Lady without tattoo skrev 2011-02-25 13:49:36 följande:
    Har du tid för en hund fö?
    Har inget annat än för mycket fritid :)
  • 071001

    De jag känner har hunden med sig på jobbet alt hunddagis.

  • dezibel

    Jag har jobbat natt i 15 år bara för att det ska vara möjligt att ha hund. Jag jobbar "bara" 64% natt dvs rätt dålig lön men mycket tid för hundar :) När jag var gift sov hundarna hemma med mannen och nu när jag lever själv är hon med mig på jobbet. Jag är ofta hundvakt åt hundar vars ägare jobbar för mycket och som inte löst hundpassningen ordentligt. Så mitt tips är att fixa dagisplats/dagmatte innan hundköp och ha en plan B. Vad gör du av hunden om dagis stänger eller dagmatten flyttar?
    I min värld lämnas inga hundar mer än max 4 timmar/dygnet och att leva med ständigt dåligt samvete och ha en hund som mår dåligt av för mycket ensamhet är absolut inte skoj !
     

  • hmcc

    När jag bodde själv hade jag en som tog ut dom på lunchen en halvtimma.
    Det låter lite men då gick vi 2 timmar varje morgon, (har en slinga som exakt 2 timmar så man behöver knappt vara vaken kroppen hittade fram själv  )

    Efter jobbet var det träningar och promenader fram till sen kväll så totalt sett är dom ute mer dom dagar jag jobbar än är ledig.

  • SoStylish
    LaDivina skrev 2011-02-25 13:48:40 följande:

    Hej!


    Ni som bor ensam och har hund- och jobbar heltid, hur löser ni det praktiskt? Åker ni hem på lunchen och går ut med hunden? Eller hur gör ni?

    Jag ska ev. ta över en vuxen hund och mitt största "problem" är just detta..


    Om du jobbar heltid och bara kan åka hem till hunden på luncherna ska du absolut inte ta hand om hunden. Kan du ha den på hunddagis eller fixa en dagmatte så funkar det ju däremot!
  • MammaTillDomFinaste

    när jag bodde själv jobbade jag 80 % å åkte hem på rasten. Hade konstiga scheman å raster, så dom dagar de inte funkade åkte min mamma hem till mej å tog ut dom, likadant jag åt henne. Då fick dom alltid promenad, lång, innan jobbet, så dom skulle vara nöjda. Minst 1 timme ute innan dom blev själva, hade inga problem. Men sen umgivks jag inte med folk som inte hade hund, så all annan ledig tid gick åt till olika aktiviteter, brukshundklubben, skogen, spårning mm mm mm. 

  • MammaTillDomFinaste

    här finns de inte ens hunddagis, om jag åker 13 mil för att lämna å sen hämta, då kan jag ha på dagis haha för där finns de närmaste. men klart den bästa lösningen kan jag tänka mej! elelr dagmatte då såklart!

  • Joico

    Här är hunden ensam hemma. Från början var hon med på jobbet (tillåtelse från chefen innan hunden införskaffades) men så en dag, efter ett par år, så ändrade sig chefen. Det hade ingneting med allergi eller så att göra, hon blev bara vrång. Så nu är hunden ensam hemma, men hon promeneras av ett pensionerat par som bor i huset bredvid - minst 1 timme.

  • Casper och Novas mamma

    våran hund är med min sambo på jobbet..och dom dagarna jag är lediga så är hon hemma!
    nån dag har det kört i hop sig och då har hon varit hemma hela dan själv..men då har min mamma åkt hit och rastat henne på lunchen!

  • Zelmilainen

    jag har nyligen blivit singel och har två hundar på heltid. nu har jag haft en hundvakt som går ut med hundarna varje dag mitt på dan, men när ja flyttar kommer ja gå ut med d själv på rasten. för det mesta iaf. ska ha en hundvakt 1-2 dgr i veckan. ska bli skönt att ha så nära till jobbet och kunna komma hem snabbare till hundarna efter jobbet och så


    nehepp...
  • riboflavin

    Nu "jobbar" ju inte jag utan jag är student men vi löser det så att när min sambo är borta på jobb så har vi hundarna i hundgård om jag ska vara borta mer än 4 timmar, är jag borta hela dagen (mer än 6 timmar) så rastar en granne dom under dagen. I nödfall (om det är otroligt dåligt väder el. liknade) så tar jag med hundarna till skolan och de får vara hos en klasskamrat (som också har 2 hundar)som bor nära campus under dagen.

    Nu är jag ju bara ensam på halvtid (sambon borta en månad/hemma en månad) men upplägget funkar för oss, hade jag varit ensam och jobbat fulltid så hade jag och skaffat dagmatte på heltid för att de inte skulle vara ensamma på dagarna.
     

  • Mirris

    Förut när jag jobbade natt hade jag INGA problem att få hundvakt.. lämnade in en rastad vovve för att sova över hos nån bara och hämtade henne vid 7.  NEMAS problemas!!!

    Nu är det lite kinkigare.. nu jobbar jag 100% dagtid, och det känns som att jag bara har min vovve till låns över nätterna ;)
    Dagtid är hon hos sonens farmor och där trivs hon nästan för bra :)

    Har haft världens tur, och farmor vill ABSOLUT inte ha nåt betalt. Och nu är det snart vår, och då drar farmor igång med sin trädgårdshandel och då får vovvarna (hon har en egen också) vara ute på heltid!

    Hade jag inte haft farmor så vet jag inte vad jag gjort... sökt med ljus o lykta efter annan hundvakt antagligen, och fått betala en bra slant för att kunna jobba.

  • Gurkburk

    När jag hade hund var hon antingen på hunddagis eller hos hundvakt som var hemma på dagarna av olika anledningar. Skulle aldrig lämna en hund ensam hemma hela dagarna äns om jag hade möjlighet att åka hem på lunchen. Det är för mycket ensamtid för hunden. Jag lämnade inte min hund ensam mer än 4 timmar per dag förutom vid några enstaka tillfällen då det blev närmare 6 timmar. Mer än så var hon aldrig ensam och det tycker jag inte heller att hundar ska vara.

Svar på tråden Ni ensamma med hund + jobb