• Safir

Använder/använde ditt/dina barn napp?

Jag är nyfiken på hur vanligt det egentligen är med napp. Skriv gärna hur länge era barn hade napp och hur gamla de var. Ni vars barn inte tog napp, skriv gärna om de använde något annat, t ex tumme eller snuttefilt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder/använde ditt/dina barn napp?
  • Oleanna

Han är 2 månader idag. Får han inte napp så suger han på handen.

• saltflingan

Jag var först nappmotståndare, men på inrådan från neo-hemvård så började vi med napp på nätterna för att få sova lite. Vilken gudagåva!!    Det som gjorde att jag ändrade åsikt var de forskningsrapporter som pekar på att man minskar risken för psd om barnen använder napp.

Idag är han 15 månader och använder bara nappen på natten. Han skulle säkert inte sakna den om vi tog bort den, men vi tycker att det är skönt att han kan ta den i sömnen och sen somna om igen så att vi slipper gå upp. 

Nappen är till lika mycket för barnet som för föräldrarna. 

• ploten

Mina barn är 3,5 år och 1,5 år. Ingen av dem har någonsin haft napp, och ingen av dem har heller sugit på tummen.

• Snooze

1:an - vägrade från start och tog den aldrig
    2:an - slutade staxt innan han fyllde 4
    3:an - var tvungen att sluta innan han blev 1 för att storebror skulle sluta
    4:an- slutade när han var 3,5
    5:an - kastade nappen själv när han var 7 månader

• MiniCatti

Min son började med att suga på tummen, men vi gav honom en napp istället eftersom det är lite lättare att sluta med sen.
    Han slutade när han var 1½ år helt utan problem... skönt!

• humma

En hade napp i ca tre år, den andra har tummen fortfarande, 4,5 år nu.

• Flickan och kråkan

Två barn utan napp. Ingen av dem har sugit på tumme eller liknande. Självklart har de varit stora handsugare runt 2 månader och framåt.....det ju med utvecklingen att göra.....hittat sin händer och vad kan vara mer fascinerande än det för en som är ny här i världen . Har ammat fritt. Har enbart saknat napp någon enstaka gång i bilen.

• Kina79

Första barnet hade inte napp - kläktes bara när vi fösökte.
    hade inte heller tumme, men en snutte som hon gosade med. Hon sög även på Snutte när hon var liten, men övergick sen till att bara gosa

Andra barnet sög på tummen när hon var nyfödd. Efter att ha fått napp hela tiden och strumpor på händerna så försvann tummsugandet och hon hade napp tills hon var 1½.

Tredje barnet sög oxå på tummen, så det blev strumpor och napp även där
    Nu är hon snart 10 månader och har precis lärt sig at tta nappen på nätterna. Så nu börjar vi nertrappning lite grann....för att sen kunna ta bort den när hon är ca 1½.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Pyris

Ingen av mina barn har använt napp av den anledningen att dom inte kunnat ha den. 
    4 barn blev tummbarn, 1 barn använde inget alls och ett barn sög på tummen i 4 månader, men eftersom hon ständigt var tät i näsan så slutade hon med o använde inget. 

• Pink Muffin

Inget av mina tre barn har någonsin tagit napp, tumme eller snutte. Trots ihärdiga försök från oss föräldrar...

Var sak har sin tid.
Svar på tråden Använder/använde ditt/dina barn napp?