• mimbo

Gick tredje förlossningen snabbare eller långsammare än de tidigare?

Jag ska ha mitt tredje barn i april och min första förlossning var jag inne i ca 7 timmar innan dottern kom och den andra var jag inne i 40 min.
    Åkte in bägge ggr då jag tyckte värkarna blivit regelbundna och gjorde riktigt ont. Och det vart ju väldigt olika!!!! Antar att jag kanske inte bör vänta på de regelbundna värkarna denna gång?
    Hur har det varit för er?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gick tredje förlossningen snabbare eller långsammare än de tidigare?
  • nohonani

Åk in! Mitt tredje kom nästan i taxin, han är född fyra minuter efter vi kom till sjukhuset... Det var ca 45 min efter att värkarna blivit regelbundna, innan dess var det 'spridda skurar'. Men när det väl satte fart gick det riktigt fort, och det kändes verkligen i kroppen. Ettan och tvåan har varit betydligt normalare även om tvåan också gick ganska fort, 1,5 tim efter vi kom till förlossningen. Så jag hade inte väntat utan åkt in även med oregelbundna värkar!

• Carisma95

Betydligt snabbare!
    Nu hade jag i och för sig 11 resp. 10 timmar med de första två. Men 3:an kom (från allra första värken!) tills han var ute på knappa 5 timmar.

Det beror ju på hur länge du hade värkar innan de blev "regelbundna/smärtsamma" men det låter ju som att du borde åka in ganska omgående när det sätter igång. Har du pratat med din MVC-BM om detta? Kan ju vara bra att nämna att 2:an kom såpass fort, så det är med i journalen när du ringer förlossningen sen!

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Tjatte

Jag röstar inte, för jag väntar också mitt tredje barn i april. Jag var på Aurora-samtal idag inför förlossningen och BM berättade att tredje förlossningen oftast är olik de första två. Treföderskor är lite "nyckiga" som hon beskrev det, ibland får värkarbetet för sig att plötsligt stanna upp. Därmed inte sagt att det gäller alla, men tillräckligt vanligt för att hon skulle nämna det.

FML
  • Busbellan

Snabbare!
    Första barnet hade jag ca 1,5 timme regelbundna värkar
    Tvåan hade jag ca 30 min, var på plats tack vare att det gick fort första gången och vi åkte in med en gång jag kände minsta lilla
    med trean fick jag egentligen bara 2-3 värkar som kändes riktigt. De innan var diffusa, mer som svag mensvärk som kom oregelbundet. Märktes mest på att magen blev hård. Åkte ju in ändå  eftersom det gått så fort innan

Mamma till Nora, August och Ella
  • kixan

Annat: Akutsnitt efter värkar i två dygn.

A -03, F -05, V -10
  • anja1661

annat.

min först tog 7,5timmar från första känning (värkar)
    andra tog 4,5timmar från första känning (vattenangång)

tredje fick jag för lite drygt 4månader sen och den förlossning tog totalt 5timmar från första känning (regelbundet molande)

• Skogsflikkan

Betydligt snabbara för mig med... men jag vet inte om det beror på någon form av bedövning eller ej... 

1:a barnet: 18 timmar. EDA, lustgas och värkstimulerande dropp.
    2:a barnet 19 timmar. EDA, inget värkstimulerande dropp. 
    3:e barnet 6 timmar. Ingen bedövning alls. Så det är ganska stor skillnad på tidsspannet. 

• anja1661
    anja1661 skrev 2011-02-25 17:01:22 följande:
    annat.

min först tog 7,5timmar från första känning (värkar)
    andra tog 4,5timmar från första känning (vattenangång)

tredje fick jag för lite drygt 4månader sen och den förlossning tog totalt 5timmar från första känning (regelbundet molande)
    tillägger...

1a hade eda men det hann inte börja verka och lustgas...
    2a lustgas
    3e lustgas...
  • kattaaa

1a tog 18 timmar på sig,
    2a 7 timmar
    3an ligger fortfarande i magen =)

°° isabelle 2oo7-o8-2o °° Melvin 2oo9-1o-o7 °° Lillplutt BF 2o11-o7-31°° kattaaa.blogg.se °°
  • Alexis mamma

både och, totalt tog det 5 h från att vattnet gick med trean och med tvåan totalt 4 h från första värken (men då gick inte vattnet) och med trean kom inte värkarbetet igång på allvar förrän 1,5 h innan han föddes. Alltså gick själva värkarbetet snabbare med trean.

• Ninniisen

1:a tog ca 29 timmar från första värk ( Provade flera olika sorters smärtlindring, bla eda) Krystade 1 timme
    2:an tog ca 13 timmar från första värk ( Dusch och lustgas) 2 krystvärkar
    3:an tog 8 timmar varav sista 1,5 timmen väntade vi på att vattnet skulle gå och krystvärkarna komma igång.. Öppen 9 cm när jag kom in så hann bara med lustgas. Föddes på en krystvärk

° ★ Izabelle 071004 ° ★ Felicia 090704 ° ★ Gabriel 100731 ° ★
  • Eriksson

Gick lika snabbt som med andra enda skilnaden var att jag bara var på förlossningen 45 min denna 3 gång och att vatnet gick där. 

• allie3

fick mitt tredje barn för 2 veckor sen.  Den förlossningen gick snabbast.
    Första tog 17 timmar från första värk.
    Andra tog 6 timmar från första värk.
    Tredje tog 4½ timme från första värk.

2006*2009*6/3-11
  • ladyshady

1:an 9 timmar från första värk.
    2:an 4 timmar från första värk.
    3:an 12 timmar från första värk.

Så långsammare här.

Stolt mamma till tre prinsessor
  • Trollungarnasmamma

Snabbare men värst Första: 10-11 timmar,behagligt Andra: 10 timmar,lite intensivare Tredje: 7 timmar,VÄLDIGT intensivt

~*~♥~*~ Nova-06, Elliot-09, Nemi-10 ~*~♥~*~
  • LabLover

Återkommer med min röst. Intressant att se hur det varit för er.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • viseversa

Ja du. Värkarbetet tog nästan två dygn. Från gleeesa väkar i 1,5 dygn. Sen sista 2 timmarna gick det från ca var 10min till var 2 min. När vi kom in var jag 6 cm öppen. sen gick det fort. han föddes ca 2 timmar senare. och det tog 2,5min att krysrta ut honom. han vägde 4435gr och var 54 cm lång. 

• förvirrande

Ettan tog längst tid, trean gick snabbare än tvåan och långsammare än fyran.

Men skillnaden har varit marginell.

tvåan knappt 3 timmar med värkar
    trean 2,5 timme med värkar
    fyran 1 timme med värkar

• Hallonsmoothie

1:a 4,5h efter spontan vattenavgång i v.36+0.

2:a dryga 1h efter att jag förstått att det var riktiga värkar jag hade i v.38+1, hann vara 20min på förlossningen.

3:e dryga 1h efter att jag förstått att det var riktiga värkar jag hade i v.39+0, hann vara 5min på förlossningen, vattnet gick på vägen dit ca 40 min innan han är förlöst.

Svar på tråden Gick tredje förlossningen snabbare eller långsammare än de tidigare?