• AbouSamra

Hjälp, hög matstol?

Jag har som ett barbord hemma till matbord och undrar om någon vet vad man kan köpa en hög stol som jag kan ha till min son när han är runt 6månader. 

• Svar på tråden Hjälp, hög matstol?
  • Lumo

Varför inte en sån där billig stol från ikea med bricka, så slipper du problemet med att han ska nå upp. 150 pix klippt å klart o lättdiskat! Tror ärligt talat inte det finns sååååå höga stolar.

• LinaMikko

Jag har letat som en tok efter en högre stol men hittat bara en och den är ganska dyr. Så det blev en från Ikea med bord! :)

• AbouSamra
    Gwempa skrev 2011-02-25 21:15:23 följande:
    Varför inte en sån där billig stol från ikea med bricka, så slipper du problemet med att han ska nå upp. 150 pix klippt å klart o lättdiskat! Tror ärligt talat inte det finns sååååå höga stolar.
      Har funderat på en sån stol men blir det inte så att barnet då typ sitter väldigt långt ner. Vill ju att han ska kunna vara med o se oss andra och så vill jag ju kunna mata honom utan att behöva böja mig ner hela tiden. Det kan ju inte vara bra för ryggen.
  • AbouSamra
    LinaMikko skrev 2011-02-25 21:19:08 följande:
    Jag har letat som en tok efter en högre stol men hittat bara en och den är ganska dyr. Så det blev en från Ikea med bord! :)
    Jag har hittat några stycken men dom är som du sa skitdyra! Den billigaste jag hittade kostade 995kr o de tänker jag absolut inte lägga på en matstol då köper jag hellre nytt bord o stolar ist o en vanlig barnstol. 
  • Fröken85
    AbouSamra skrev 2011-02-25 21:29:13 följande:
      Har funderat på en sån stol men blir det inte så att barnet då typ sitter väldigt långt ner. Vill ju att han ska kunna vara med o se oss andra och så vill jag ju kunna mata honom utan att behöva böja mig ner hela tiden. Det kan ju inte vara bra för ryggen.

Fast hur högt barbord har ni då??

Annars är väl kanske ett alternativ att köpa en sån där stol som man kan hänga på bordet. Det borde ju funka...

• Ung Mamma

Det finns sådana här matstolar som man kan hänga fast på själva bordet, om du förstår vad jag menar.
    Kan vara en lösning och de är inte så dyra heller.

Emma 070616, Alva 090606 & BF 110717
  • Lumo

Eller så köper ni en billig ikeastol o modiferar benen. Borde bli billigare... Hehehe. Stick i tåliga träskaft o skruva fast eller liknande metallrör. Bara ni skruvar fast dem...

• AbouSamra
    Fröken85 skrev 2011-02-25 21:32:06 följande:

Fast hur högt barbord har ni då??

Annars är väl kanske ett alternativ att köpa en sån där stol som man kan hänga på bordet. Det borde ju funka...

Lite högre än 1meter...  Ja dom stolarna finns ju också... Tänkte inte på dom... Är dom säkra då? Känns lite läskigt att hänga fast en stol på bordet... 
  • AbouSamra
    Gwempa skrev 2011-02-25 21:36:41 följande:
    Eller så köper ni en billig ikeastol o modiferar benen. Borde bli billigare... Hehehe. Stick i tåliga träskaft o skruva fast eller liknande metallrör. Bara ni skruvar fast dem...
    Det är ju också ett alternativ. Kanske ska kika runt lite om man hittar några träskaft som man kan skruva fast som ben.. Smart tänkt av dig=) tack för tipset
  • Fröken85
    AbouSamra skrev 2011-02-25 21:41:42 följande:
    Lite högre än 1meter...  Ja dom stolarna finns ju också... Tänkte inte på dom... Är dom säkra då? Känns lite läskigt att hänga fast en stol på bordet... 
    Förstår din tanke. Men man ska ju aldrig lämna ett barn själv i stolen, och jag antar att de är hyfsta säkra sålänge man följer monteringsanvisningen. Annars borde de ju inte få säljas...
  • AbouSamra
    Fröken85 skrev 2011-02-25 21:46:45 följande:
    Förstår din tanke. Men man ska ju aldrig lämna ett barn själv i stolen, och jag antar att de är hyfsta säkra sålänge man följer monteringsanvisningen. Annars borde de ju inte få säljas...
    Nej självklart att man inte lämnar barnet i stolen. Aa dom borde ju vara säkra som du säger.. Har kollat lite på sådana stolar nu och ser att det finns såna  skruvgrejer under som man kan skruva upp emot bordet så stolen sitter fast. Trodde bara man hängde den på bordet för jag vet att man gjorde innan med den sortens stol för många år sedan.. 
  • Fröken85
    AbouSamra skrev 2011-02-25 21:56:33 följande:
    Nej självklart att man inte lämnar barnet i stolen. Aa dom borde ju vara säkra som du säger.. Har kollat lite på sådana stolar nu och ser att det finns såna  skruvgrejer under som man kan skruva upp emot bordet så stolen sitter fast. Trodde bara man hängde den på bordet för jag vet att man gjorde innan med den sortens stol för många år sedan.. 
    Nej, de jag tänker på får man lixom spänna elelr skruva fast. Jag hade nog lagt lite mer pengar på en sådan stol om jag skulle ha den som vardagsstol än om det bara var en extrastol att ha med. Skulle alltså inte köpa den billigaste jag kunde hitta på typ Lidl utan kolla barnbutikerna vad som finns.
  • annat82
    AbouSamra skrev 2011-02-25 21:56:33 följande:
    Det finns såna man skruvar fast och såna som bara hängs på, så om man bara vet vad man är ute efter så funkar det.
    Vi hade bord på ca 110 cm när dottern var mindre och började sitta med, så vi skaffade en stol på bord som skruvas fast. Sitter som berget så ingen risk att den lossnade. Dock så är de ganska stora, men  det löste vi med ett par mindre kuddar som hon satt på och ikeas kudde till matstol bakom ryggen.
    Tyckte det var bra att börja med en sån stol och dessutom kunde den tas med om man skulle bort och är ganska så billiga. Är man inte kräsen finns ofta många och ännu billigare begagnat
Svar på tråden Hjälp, hög matstol?