• Tomtefar

Inneboende?

Hej!

Har funderingar på att ha en inneboende hemma i min 2:a. Känns lite olustigt, men just nu ett nödvändigt ont då jag inte kommer klara av min hyra på 8500 ensam länge till. Så kommer hyra ut ena rummet bara med gemensamt kök och toalett.

Någon här på FL som haft erfarenhet av att ha en total främling flytta in hos en som vill dela med sig av erfarenheter, råd, tips. skräckhistorier mm. All info är välkommen kring detta.

• Svar på tråden Inneboende?
  • Tomtefar
    Annanym skrev 2011-02-26 20:35:18 följande:
    Jag vet inte riktigt vad alternativen skulle kunna vara om man bodde i en tvåa med för hög månadskostnad:

1) Hyra ut sovrummet i en tvåa till en inneboende, bo i vardagsrummet, dela kök och badrum med en främling.
    2) Hyra ut sovrummet i en tvåa till tillfälliga gäster, bed-and-breakfast, högre krav på städning i kök och badrum.
    3) Flytta till något mindre (en etta).
    4) Flytta till ngåot mindre attraktivt område (läs: förorten).
    5) Flickvän flyttar in.
    6) Temporärt dålig ekonomi pga t ex arbetslöshet, låna av föräldrarna alt. be dem gå in som delägare i din bostadsrätt för att kunna amortera av på lånet, under förutsättning att det är en bostadsrätt förstås.
    7) Köpa en bostadsrätt om det är en hyresrätt du har nu, hoppas på att ränta+amorteringar+avgift < 8000 kr/mån.
    8) Sälja av saker på auktionsverket e.dyl.

Det är vad jag kan komma på.
    Tusen tack för dina tips :) Gör mig glad.
    Det är en bostadsrätt och det är i city och var mest nyfiken på om någon ville dela med sig erfarenheter av att haft en inneboende då detta känns som en valmöjlighet för att inte tvingas sälja bostadsrätten och flytta.
  • Smultron ett

Åh jag vill bo i centrum!

Fast kanske lite trixigt att få plats 2 vuxna och 2 barn i ett rum?
    Men finns det hjärterum så finns det...

Jag är den som är den!
  • Smultron ett

Allvarligt.. Det är väldigt påfrestande att bo tillsammans med någon annan speciellt nån du inte är helt bundis med. Så skriv inget långtidskontrakt. det är mitt råd.

Jag är den som är den!
  • pluvdo

Jag har aldrig haft någon inneboende, men jag har själv varit inneboende i två olika lägenheter. Dels hos en kompis och dels hos en jag inte kände. Hos kompisen var nackdelen dels... ja, att vi var kompisar så när vi blev ovänner om hushållet så tärde det på vänskapen.. och dels att det inte fanns någon dörr till "vardagsrummet" där jag bodde. Fördel var dock att jag trivdes eftersom jag bodde med kompisen. Det höll i 1½ år.

Sedan bodde jag i en fyra där det bodde tre andra inneboende och så gubben som hade lägenheten. Där var en fördel att man hade egna rum med dörrar, så man behövde inte umgås med varandra. Alla hade dessutom oftast antingen saker att göra på dagarna eller så hade de annan dygnsrytm än man själv så det blev itne så ofta att man fick köa för köket eller för badrummet. Eller jo förresten, det var en kille som flyttade in där sen som bredde ut sig lite väl mycket. Han kunde bjuda hem kompisar på middag och så stängde de in sig i köket i tre timmar på kvällarna och sådär.

Han var även helt inkompetent när det kom både till att röja undan i köket och i badrummet. Gjorde han slut på en toalettpappersrulle så slängde han den ALDRIG trots att papperskorgen var en meter från toaletten, utan han ställde den bara bredvid. En gång testade jag att låta bli att slänga rullarna när han gjorde så och de hann bli över fem stycken innan jag fick nog.

Mina tips till ifall du skall ha en inneboende är

- att du har dörrar till båda rum
    - att personen du väljer har någonting att göra på dagarna så inte någon eller båda är hemma hela tiden, för då finns risk för att man stör sig på varandra. Kanske någon som bara bor i stan under veckorna och åker til något annat boende på helgerna eller så?
    - att du själv inte är en sådan som brer ut dig. Liksom, fem timmar framför spegeln på morgonen, stora kompismiddagar i köket så att en inneboende känner att denne inte kan komma åt att laga mat och så.
    - att den som flyttar in inte är en sådan som brer ut sig
    - att du ser till att ni har ordentliga regler för hur disk och städning av de gemensamma utrymmena skall skötas, så att det inte blir några onödiga irritationsmoment för er
    - att både du och den som flyttar in är ganska lågmälda av er. En som jag bodde med brukade ta hem en flickvän som stönade JÄTTEHÖGT när de hade sex och det passar sig väl inte direkt när man bor med andra främlingar.

• Tomtefar
    Smultron ett skrev 2011-02-26 21:07:50 följande:
    Åh jag vill bo i centrum!

Fast kanske lite trixigt att få plats 2 vuxna och 2 barn i ett rum?
    Men finns det hjärterum så finns det...
    Smultron ett skrev 2011-02-26 21:08:59 följande:
    Allvarligt.. Det är väldigt påfrestande att bo tillsammans med någon annan speciellt nån du inte är helt bundis med. Så skriv inget långtidskontrakt. det är mitt råd.
    hehe jo det är fint att ha gång/cykelavstånd till det mesta. Men smakar det så kostar det...och just nu kostar det mer än det smakar. Men en reträtt tillbaka till betongförorten hoppas jag kunna undvika eller i alla fall fördröja tills ekonomin börjar rulla för mig igen.
  • Tomtefar
    pluvdo skrev 2011-02-26 21:21:38 följande:
    Jag har aldrig haft någon inneboende, men jag har själv varit inneboende i två olika lägenheter. Dels hos en kompis och dels hos en jag inte kände. Hos kompisen var nackdelen dels... ja, att vi var kompisar så när vi blev ovänner om hushållet så tärde det på vänskapen.. och dels att det inte fanns någon dörr till "vardagsrummet" där jag bodde. Fördel var dock att jag trivdes eftersom jag bodde med kompisen. Det höll i 1½ år.

Sedan bodde jag i en fyra där det bodde tre andra inneboende och så gubben som hade lägenheten. Där var en fördel att man hade egna rum med dörrar, så man behövde inte umgås med varandra. Alla hade dessutom oftast antingen saker att göra på dagarna eller så hade de annan dygnsrytm än man själv så det blev itne så ofta att man fick köa för köket eller för badrummet. Eller jo förresten, det var en kille som flyttade in där sen som bredde ut sig lite väl mycket. Han kunde bjuda hem kompisar på middag och så stängde de in sig i köket i tre timmar på kvällarna och sådär.

Han var även helt inkompetent när det kom både till att röja undan i köket och i badrummet. Gjorde han slut på en toalettpappersrulle så slängde han den ALDRIG trots att papperskorgen var en meter från toaletten, utan han ställde den bara bredvid. En gång testade jag att låta bli att slänga rullarna när han gjorde så och de hann bli över fem stycken innan jag fick nog.

Mina tips till ifall du skall ha en inneboende är

- att du har dörrar till båda rum
    - att personen du väljer har någonting att göra på dagarna så inte någon eller båda är hemma hela tiden, för då finns risk för att man stör sig på varandra. Kanske någon som bara bor i stan under veckorna och åker til något annat boende på helgerna eller så?
    - att du själv inte är en sådan som brer ut dig. Liksom, fem timmar framför spegeln på morgonen, stora kompismiddagar i köket så att en inneboende känner att denne inte kan komma åt att laga mat och så.
    - att den som flyttar in inte är en sådan som brer ut sig
    - att du ser till att ni har ordentliga regler för hur disk och städning av de gemensamma utrymmena skall skötas, så att det inte blir några onödiga irritationsmoment för er
    - att både du och den som flyttar in är ganska lågmälda av er. En som jag bodde med brukade ta hem en flickvän som stönade JÄTTEHÖGT när de hade sex och det passar sig väl inte direkt när man bor med andra främlingar.
    Har själv bott sambo med den dära kompisen då man var ung, fattig och student. Det var både ett nöje och ett missnöje. Det tärde helt klart på vänskapen, men vi var väl båda en aning besvärliga...var och en på sitt sätt.

Men det att ta hem en total främling som känns lite oroligt då jag hitintils kunnat nyttja en enorm frihet av att bo själv eller i alla fall med en vän som man kunde lita på.
  • pluvdo
    Tomtefar skrev 2011-02-26 21:58:29 följande:
    Har själv bott sambo med den dära kompisen då man var ung, fattig och student. Det var både ett nöje och ett missnöje. Det tärde helt klart på vänskapen, men vi var väl båda en aning besvärliga...var och en på sitt sätt.

Men det att ta hem en total främling som känns lite oroligt då jag hitintils kunnat nyttja en enorm frihet av att bo själv eller i alla fall med en vän som man kunde lita på.
    Ja, fördelen med att välja en främling är ju just det att det inte finns någon tidigare relation som man riskerar att tära på. Ifall man har en vän som är inneboende är det nog svårare att säga till att denne skall sköta disken bättre eller vara tystare på kvällarna. Om det är en främling man har inneboende är nog den mer mån om att sköta sig och man själv har lättare för att säga ifrån.

Och om det skulle skita sig totalt är det lättare att slänga ut en främling än en bästis.
  • Tomtefar
    pluvdo skrev 2011-02-26 22:01:48 följande:
    Ja, fördelen med att välja en främling är ju just det att det inte finns någon tidigare relation som man riskerar att tära på. Ifall man har en vän som är inneboende är det nog svårare att säga till att denne skall sköta disken bättre eller vara tystare på kvällarna. Om det är en främling man har inneboende är nog den mer mån om att sköta sig och man själv har lättare för att säga ifrån.

Och om det skulle skita sig totalt är det lättare att slänga ut en främling än en bästis.
    Jag hoppas ju kunna undvika att slänga ut någon även en total främling...därför är jag nyfiken på andras erfarenheter.

Vad skulle vara en skälig hyra på ena rummet på c:a 30 kvm till en inneboende?

Min hyra + lån(räntor) är i nuläget c:a 8500
  • Annanym

Din egen hyra har nog inte så stor betydelse för vilken andrahandshyra du skulle kunna ta ut för ett t ex 12 kvm stort rum. Framför allt har det inte någon som helst betydelse vad du betalar i räntor på dina egna lån. Men du tänkte alltså hyra ut vardagsrummet och själv bo i sovrummet, att döma av antalet kvadratmeter?

Kan du göra något för att amortera på ditt lån och få ned dina egna räntor? Om du tittar på TV3:s play, som här på något gammalt avsnitt av "Lyxfällan" (de äldre avsnitten är bättre om du frågar mig) så kan du få idéer på vad du kan göra - oftast lyckas programledarna med en hel del stunt-trick när det gäller det ekonomiska även om t ex försäljning av den extra bilen, crossbågen eller kristallglas-samlingen smärtar.

Om du har några gamla föräldrar som är "täta", och alltså har pengar som ligger och skramlar på någon bank eller fond eller dylikt, föreställer jag mig att du faktiskt också skulle kunna ha möjligheten att erbjuda dem att gå in som delägare i din bostadsrätt på t ex 10%.

• Mrs N

Har massor med vänner, gamla som unga som hyr ut rum i sina lägenheter. Inga problem någonsin och alla har kontrakt med många klausuler om vad som ska gälla osv.

Hyr ut till skälig summa, du kan säkert få 3000 för rummet och ta en deposition som återfås vid utflytt så tror jag det kommer gå bra. Bor du i en storstad med bostadsbrist som vi gör så är det nog inga problem att hitta någon som vill bo en längre tid.

Ex. Min kompis mamma hyr ut till en manlig student och det går superbra. Hon har tydliga regler om vad som gäller och han är ordningsam utanför sitt rum ( hur hans rum ser ut bryr hon sig inte om )

Lycka till!
    Tror inte du ska behöva vara orolig :)

• Annanym

Bor du t ex i Stockholm kan du annonsera ut till någon KTH-student till exempel.

• Auctoritas
    Tomtefar skrev 2011-02-26 20:48:21 följande:
    Sökes: flickvän med stabil inkomst
    Finnes: central tvåa i city

Jo den annonsen funderade jag också på. xD 

Får se hur det hela löser sig men mycket riktigt inkomsterna < utgifterna just nu därav tanken att hyra ut till en total främling tills den dära flickvännen svarar på annonsen. Och ska kolla upp bed and breakfast men den idén låter spontant som en verksamhet för att försöka tjäna pengar med flera "inneboende" snarare än en inneboende för en tidsperiod som en förhopningsvis tillfällig lösning på ett ekonomiskt problem.
    Sök bara kvinnliga inneboende... på sikt kan det bli en flickvän. Flört
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    Annanym skrev 2011-02-27 06:37:10 följande:
    Din egen hyra har nog inte så stor betydelse för vilken andrahandshyra du skulle kunna ta ut för ett t ex 12 kvm stort rum. Framför allt har det inte någon som helst betydelse vad du betalar i räntor på dina egna lån. Men du tänkte alltså hyra ut vardagsrummet och själv bo i sovrummet, att döma av antalet kvadratmeter?

Kan du göra något för att amortera på ditt lån och få ned dina egna räntor? Om du tittar på TV3:s play, som här på något gammalt avsnitt av "Lyxfällan" (de äldre avsnitten är bättre om du frågar mig) så kan du få idéer på vad du kan göra - oftast lyckas programledarna med en hel del stunt-trick när det gäller det ekonomiska även om t ex försäljning av den extra bilen, crossbågen eller kristallglas-samlingen smärtar.

Om du har några gamla föräldrar som är "täta", och alltså har pengar som ligger och skramlar på någon bank eller fond eller dylikt, föreställer jag mig att du faktiskt också skulle kunna ha möjligheten att erbjuda dem att gå in som delägare i din bostadsrätt på t ex 10%.
    Det är inte tillåtet att äga någon del i en bostadsrätt idag, om man inte är folkbokförd där själv. Detta reglerades i bostadsrättslagen 2003.
    Argumentum ad rem
  • Thursday

Har aldrig hållt på med sådant där själv, träffade min man redan som 17-åring, men har flera vänner som har inneboende i ett rum i lägenheten och det har aldrig varit några större problem. Som sagt, se till att ha ett ordentligt skrifligt kontrakt och sätt upp ordningsregler för gemensamma utrymmen så löser sig nog det mesta finfint.

• mum27

Hur har du tänkt fördela rummen jag menar en tvåa har ju bara ett sovrum !!! Ska du eller inneboende sova i vardagsrummet ?

• bangkok
    Auctoritas skrev 2011-02-27 13:13:09 följande:
    Det är inte tillåtet att äga någon del i en bostadsrätt idag, om man inte är folkbokförd där själv. Detta reglerades i bostadsrättslagen 2003.
    Du kan äga en del utan att vara folkbokförd på adressen beroende på vad föreningens stadgar säger.
    Däremot kan du inte äga till 100 % utan att vara folkbokförd på adressen.
    I vår bostadsrätt tillåts delat ägande enligt våra stadgar.
  • Auctoritas
    bangkok skrev 2011-02-27 14:51:32 följande:
    Du kan äga en del utan att vara folkbokförd på adressen beroende på vad föreningens stadgar säger.
    Däremot kan du inte äga till 100 % utan att vara folkbokförd på adressen.
    I vår bostadsrätt tillåts delat ägande enligt våra stadgar.
    Härligt, då har ni i princip stadgar som strider mot bostadsrättslagen. Anledningen till att det kom till, var för att förhindra spekulation i bostadsrätter.
    Argumentum ad rem
  • norrlandsflicka

Hade inneboende i min 3:a tidigare när jag var fattig student. Bodde först med en kompis, men när han flyttade ihop med sin flickvän så behövde jag söka ny inneboende. Jag annonserade ut för studenter i studenttidningen. Hade ett kontrakt med fast hyresbelopp, körde på halva hyran+ hälften av vad elen brukade gå på. Vi delade på vardagsrum, kök och badrum.

Min första inneboende var rätt slarvig och torkade inte av bordet efter sig t.ex. Sen så snodde nån av hans kompisar sprit av mig när han hade fest en gång. Hade sagt han fick ha fest, men det var ju inte okey att nån var inne på mitt rum där jag förvarade alkohol. Fick betalt för spriten, men sur var jag. Började låsa dörren till mitt rum om jag inte var hemma efter det. Han blev väl less på att jag klagade på att han lämnade framme efter sig så han flyttade efter 6 månader. Kan väl tillägga att han kom direkt hemifrån. Han visste inte ens hur man tvättade, fick lära honom. Nästa inneboende funkade bättre.

Se bara till att ni har ett tydligt kontrakt om vad som gäller med uppsägningstid, betala hyra och hur ni gör med städning o.d.

• Janvändarnamn

Hej!

Jag har haft två olika inneboende. Båda har börjat missköta sig när jag efter ett tag skrivit längre kontrakt med dem.

Varning för att skriva längre kontrakt. Förläng månadsvis även om det är skitjobbig att göra det. Ha en påhittad anledning varför du endast kan ha kontraktet månadsvis.

Svar på tråden Inneboende?