pluvdo skrev 2011-02-26 21:21:38 följande:
Jag har aldrig haft någon inneboende, men jag har själv varit inneboende i två olika lägenheter. Dels hos en kompis och dels hos en jag inte kände. Hos kompisen var nackdelen dels... ja, att vi var kompisar så när vi blev ovänner om hushållet så tärde det på vänskapen.. och dels att det inte fanns någon dörr till "vardagsrummet" där jag bodde. Fördel var dock att jag trivdes eftersom jag bodde med kompisen. Det höll i 1½ år.
Sedan bodde jag i en fyra där det bodde tre andra inneboende och så gubben som hade lägenheten. Där var en fördel att man hade egna rum med dörrar, så man behövde inte umgås med varandra. Alla hade dessutom oftast antingen saker att göra på dagarna eller så hade de annan dygnsrytm än man själv så det blev itne så ofta att man fick köa för köket eller för badrummet. Eller jo förresten, det var en kille som flyttade in där sen som bredde ut sig lite väl mycket. Han kunde bjuda hem kompisar på middag och så stängde de in sig i köket i tre timmar på kvällarna och sådär.
Han var även helt inkompetent när det kom både till att röja undan i köket och i badrummet. Gjorde han slut på en toalettpappersrulle så slängde han den ALDRIG trots att papperskorgen var en meter från toaletten, utan han ställde den bara bredvid. En gång testade jag att låta bli att slänga rullarna när han gjorde så och de hann bli över fem stycken innan jag fick nog.
Mina tips till ifall du skall ha en inneboende är
- att du har dörrar till båda rum
- att personen du väljer har någonting att göra på dagarna så inte någon eller båda är hemma hela tiden, för då finns risk för att man stör sig på varandra. Kanske någon som bara bor i stan under veckorna och åker til något annat boende på helgerna eller så?
- att du själv inte är en sådan som brer ut dig. Liksom, fem timmar framför spegeln på morgonen, stora kompismiddagar i köket så att en inneboende känner att denne inte kan komma åt att laga mat och så.
- att den som flyttar in inte är en sådan som brer ut sig
- att du ser till att ni har ordentliga regler för hur disk och städning av de gemensamma utrymmena skall skötas, så att det inte blir några onödiga irritationsmoment för er
- att både du och den som flyttar in är ganska lågmälda av er. En som jag bodde med brukade ta hem en flickvän som stönade JÄTTEHÖGT när de hade sex och det passar sig väl inte direkt när man bor med andra främlingar.
Har själv bott sambo med den dära kompisen då man var ung, fattig och student. Det var både ett nöje och ett missnöje. Det tärde helt klart på vänskapen, men vi var väl båda en aning besvärliga...var och en på sitt sätt.
Men det att ta hem en total främling som känns lite oroligt då jag hitintils kunnat nyttja en enorm frihet av att bo själv eller i alla fall med en vän som man kunde lita på.