• Flissi

Hjälp med vikt räkning Bil/husvagn

Idag måste jag bestämma om jag ska köpa en husvagn. Men jag får inte ihop vikterna bil/husvagn
    så kanske står hör med en jättefin husvagn jag inte får köra med...
    Vågar inte chansa på drömvagnen om jag står häör utan bil att köra den med.

Såhär ser det ut:

Bil: totalvikt 2040kg skattevkt: 1510kg Högsta bruttovikt m. släp 3335kg
    Högsta vikt bromsat släp: 1300kr Högsta totalvikt 1460kr
    Totalvikt husvagn: 1470kg

1. Totalvikten blir ju 10kg mer än man får köra med B.kort = körkortet ryker vid ev. koll.
    Fråga: Kan man väga om vagnen & ta bort nåt i den så den väger mindre?

2. Vår bil får bara dra 1300kg vilket ju är mindre än vagnens vikt.
    Fråga: Är det olagligt att dra ett tyngre släp eller är det en rekommendation för vad bilen bör dra som mest?
    Kan man på något vis registrera "upp" detta?

Alla säger att bara totalvikten är under 3500 så är det lugnt sålänge vagnen väger mindre än bilen.

Nån som kan detta?!
    Vi kan låna en annan bil nör vi åker iväg, en volvo v50 den borde väl klara gränsen?
    (vi har en toyota Verso Corolla - lite större modell 7-sitsig)

• Svar på tråden Hjälp med vikt räkning Bil/husvagn
  • Auctoritas

Du har fel, den bilen skall få dra 1460 kg på B-körkort.

Argumentum ad rem
  • Auctoritas

Gå in på länken nedan och fyll i era uppgifter, så får du det exakt. Det står hur mycket släpvagnen får väga totalt med B-behörighet.

www21.vv.se/fordonsfraga/ 

Argumentum ad rem
  • Flissi

Men det står ju 1300kg i pappren på bilen.  "Högsta vikt bromsat släp" vad betyder & innebör det?
    RIngde trafiverket eller vad det heter igår & hon sa då att dete var den tillverkaren satt att bilen får dra, men är det olagligt att köra mer eller är det en rekomendation?!

SKa kolla länken tack!

• hon mot strömmen

Svar på fråga 2 om du kör en husvagn som du inte får dra på bara Bkort så åker du dit på olovlig körning.

Det bästa är att ni tar BE-kort. 

• Lena
    Flissi skrev 2011-02-26 08:27:27 följande:
    Men det står ju 1300kg i pappren på bilen.  "Högsta vikt bromsat släp" vad betyder & innebör det?
    RIngde trafiverket eller vad det heter igår & hon sa då att dete var den tillverkaren satt att bilen får dra, men är det olagligt att köra mer eller är det en rekomendation?!

SKa kolla länken tack!
    Det är olagligt att köra mer än bilen är godkännd för.
  • Auctoritas
    Flissi skrev 2011-02-26 08:27:27 följande:

SKa kolla länken tack!
    Konstigt... kika på hemsidan jag visade dig, där står det svart på vitt. Skiljer det så har ni en mycket svag motor, och då är den inte optimal att dra med ändå.
    Argumentum ad rem
  • Flissi
    Skattevikt, kg: 1510 Tjänstevikt, kg: 1510 Totalvikt, kg: 2040 Sänkt totaltvikt, kg: Max släpvagnsvikt, kg: 1300 Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 450 Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1460 Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3335 Max lastvikt, kg: 530     Så ser det ut där...
    Så då är det väl 3335 som gäller vår bil?

Undrar jag hur många som kör med för mycke vikt...ser ju massor som har "vår" bil & sån husvagn :(
    Husvagnen är en Hobby 560

• Lena
    Flissi skrev 2011-02-26 08:33:12 följande:
    Skattevikt, kg: 1510 Tjänstevikt, kg: 1510 Totalvikt, kg: 2040 Sänkt totaltvikt, kg: Max släpvagnsvikt, kg: 1300 Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 450 Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1460 Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3335 Max lastvikt, kg: 530     Så ser det ut där...

Undrar jag hur många som kör med för mycke vikt...ser ju massor som har "vår" bil & sån husvagn :(

Sen så är det folk som har högre behörighet som kör oxå.
  • Auctoritas
    Flissi skrev 2011-02-26 08:33:12 följande:

Ja, men då ser du ju, precis som jag sa. Släpvagnens maximala totalvikt med B-behöriget är 1460 kg. Vad är husvagnens tjänstevikt?
    Argumentum ad rem
Svar på tråden Hjälp med vikt räkning Bil/husvagn