• AnnaE88

Havandeskapsförgiftning?

Jag är gravid och har gått 29 (nästan 30) veckor. Igår-morse efter jag lämnat dottern på dagis satt jag lugnt och stilla vid datorn. Efter ett tag började jag kallsvettas, få världens hjärtklappning och mådde smått illa. Jag blev yr och vinglade in på toaletten om jag behövde kräkas. Kunde inte sitta kvar där då jag började få mindre synfält och ville bara lägga mig ner. Fick ett tryck i hela huvudet så det kändes som att det skulle sprängas och sen dess har jag nu haft lite molande huvudvärk. Magen blev stenhård men ungen sparkade som en idiot och jag fick ont i magen men bara på vänster sida. När sammandragingen äntligen släppte så hade jag fortfarande ont som höll i sig säkert 1½ timme (den tiden jag låg och vilade) innan jag tillslut kunde stiga upp igen. Då jag fortfarande var yrslig på eftermiddagen ringde jag 1177 för lite rådgivning, dom kopplade mig till förlossningen som sa att det inte var något att oroa sig för så länge bebisen sparkade på som den brukade.

Sen igår är jag konstant törstig. Har vatten bredvid mig hela tiden.

Då jag vart förkyld en vecka och inte känt någon smak/lukt så har jag väl ätit lite dåligt men både kvällen innan samt morgonen detta hände så hade jag ändå ätit bra. Förmodar att det kan ha vart något "blodsockerfall", blodtrycket som spökade eller nåt liknande men funderar ändå hur ni haft det som haft HVF?

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?
  • Sofie 87

När jag hade havandeskapsförgiftning fick jag huvudvärk, flimmer framför ögonen, samlade på mig en himla massa vatten (18 kg) och blodtrycket var skyhögt.

Är du orolig så ring din BM och säg att du vill göra urinprov och kolla blodtrycket!

Lycka till!

• AnnaE88

Sen i fredags har en tryckande huvudvärk hållit i sig mer eller mindre. Först var det endast på högra delen av huvudet men nu pulserar/trycker den utåt alla håll och kanter i hela huvudet. Jag är yr och vill mest blunda. Har tagit alvedon vid två tillfällen men har inte hjälpt någonting alls. Med 1:a barnet låg mitt blodtryck på 105-115/65, men med denna bebis (för två veckor sedan) har det legat på 135/75.

Ska kontakta bm imorgon tänkte jag för att höra men nu börjar jag fundera på om det kan vara bihåleinflammation... Men det trycker inte vid ögonen/näsan utan mer just utåt "kanterna" om ni förstår vad jag menar :P.

• AnnaE88

Nu har jag inte tagit prov på järnvärdet sen förra barnmorskebesöket men det har legat på 112-113 båda gånger jag testat. Lite lågt men äter 2 niferex-tabletter om dagen och så drack jag blutsaft 15ml/dag, nu är det dock slut och har inte köpt något mera...

Vaknade med huvudvärken imorse som bara verkar bli värre och värre ju fler dagar som går så jag fick komma ner på vårdcentralen idag. Då barnmorskorna var på utbildning fick jag komma till vanlig distriktsköterska som knappt visste någonting alls om hur det är under graviditet, hur man mår, vilka prover som tas osv, osv. 

Jag hade inget förhöjt blodtryck och dom hittade ingen äggvita i urinen heller så hvf är väl rätt uteslutet iallafall...

Däremot hade jag både vita och röda blodkroppar i urinen. Dom velade lite fram och tillbaka om vad dom skulle göra. Dom kunde inte förklara min huvudvärk eller vad det var som blev i fredags. Eftersom jag inte hade några besvär med kisseriet så gav dom sjutton i att behandla någonting och jag skulle bara höra av mig om jag blev sämre. Dom skickade inte iväg urinprovet på odling heller?? Tycker jag verkar lite konstigt men men.

Ska till barnmorskan på måndag så jag får väl plocka med mig ett morgonurinprov då så får hon titta och ta beslut därefter.

Läste lite på nätet och det verkar som att dom alltid(?) brukar behandla gravida vid misstanke om UVI även om man inte har några symtom mer än blodkroppar i urinen? Eller åtminstone skicka iväg det på odling? :S

• AnnaE88

Kan tillägga att sammandragningarna har ökat påtagligt och blivit kraftigare den senaste veckan... Kom på det nu efter besöket att det kanske är ett symtom på uvi? :S

• yodi

be dom ta ett blodprov och kolla, man kan få andra kompikationer än hf.

tex hellp som man behöver ett blodprov för att upptäcka.

• AnnaE88

Okej. Ja jag frågade om dom inte skulle ta blodprov också men nope, bara blodtryck och urinprov. Varför inte bara ta ett prov och titta kan man undra... Men men. Jag får be BM om blodprov på måndag.

Hellp? Va e det? *googlar*

• yodi
    HELLP-syndromet

HELLP är en förkortning som står för Hemolys – de röda blodkropparna faller sönder, Elevated Liver enzymes – påverkan på levern som visar sig som förhöjda leverenzymer i blodet, Low Platelets – blodplättarna, trombocyterna, i blodet sjunker vilket försämrar blodets förmåga att koagulera.

in klistrat från http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Havandeskapsforgiftning/

• yodi

vill även tillägga att det oftast kommer som en komplikation till hf, kan komma både innan och efter det att hf brutit ut, men man kan även få "bara" hellp utan hf.

• AnnaE88

Verkar ju som att HELLP får man när man har hvf? Att det alltså uppkommer efter det vad jag förstår? Så då borde det väl vara samma sak där att man märker det på högt blodtryck och äggvita?

Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?