• Viveka GBG

    knöl i bröstet och gravid!?

    upptäckte en liten knöl i höger bröst för ett par dagar sedan ungefär stor som en enkrona, den gör inte ont, är gravid i v 5 och brösten känns ömma, kan man få knutor när brösten börjar växa??? eller bör man oroa sig för cancer!??? är väldigt öm så det skulle omöjligt gå att göra en mammografi, och vanlig röntgen kan ju vara skadligt när man e gravid. vad ska jag göra??

  • Svar på tråden knöl i bröstet och gravid!?
  • Ema86

    vänta o se. jag tror den försvinner. det är nog hormoner o sånt så spökar. TVIVLAR STARKT på att det är nåt farligt.

  • Viveka GBG

    tack, hoppas det! ingen i släkten har haft bröstcancer, jag har diabetes typ 1 så det skulle ju vara extrem otur om jag hade cancer också!!!

  • Ema86

    hehe

    själv hade jag massor med knölar, bulor o gud vet vad på brösten. men det va lite senare när mjölken börja. jag kunna massera bort dom typ.

    fråga på mvc sen så säger hon säkert att det är vanligt med knöliga tuttar ;)

  • Viveka GBG

    jag har bröstinplantat och hade knappt några egna innan operationen typ minimal a75 så det finns inte så mycket eget att få knölar i, knölen sitter liksom långt ut i högra kanten av höger bröst men har upptäckt den nu sedan jag blev gravid så jag hoppas det har med graviditeten att göra..

  • princess77

    Jag har varit 2 gånger under graviditeten och kollat knölar i armhålan/kanten av brösten och två läkare har kollat och försäkrat mig om att det är vanliga fettknölar som tydligen är vanligt när man är gravid.Om du är orolig så gå till läkaren för säkerhetsskull men det är nog ingen fara.

  • anju79

    När det gäller knölar i bröstet så bör man alltid kolla upp det. Säkert bara pga graviditeten men bäst att ta det säkra före det osäkra. Själv har jag haft 2 knutor o varit på mammografi o ultraljud samt biopsi men allt var bra.

  • BebeonBoard

    Mammografi är uteslutet när man är gravid, då finns det ultraljud och biopsi. Kolla upp för säkerhets skull. Jag sitter i samma båt och var hos läkare igår, han trodde inte det var något men jag kommer att bli kallad för ul. om ett par veckor. Jag har dock känt knölen längre än jag varit gravid så det kan inte enbart vara "inbillning". Lycka till!


    (¯`°?.¸ ღ♥ Simons mamma ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Mii

    Som dom redan har sagt är det bättre att kolla upp en gång för mycket än en gång för lite. Jag fick en knöl i bröstet i början av min förra graviditet, men det var bara en körtel av något slag. Det är väldigt vanligt att man får både fettknölar och mjölkknölar och allt vad det kan vara när man är gravid, men det är ju dumt att chansa OM det nu skulle vara någonting annat.

  • EMND

    Hej jag hittade en knöl i min v bröst och hamnade på akuten pga. ångäst. Akutläkare-gynekolog undersökte mig och tyckte att det var bara min mjölkkörtel. Jag är gravid i vecka 18. Nästa dag hade jag tid hos min ordinarie gyn (överläkare, dessutom en bekant) . Hon kände på mina bröst och klämde ordentligt den vänstra och sa att det bara var mjölkörtlarna som börjar komma i gång. Ingen av dem skickade mig vidare. Överläkaren sa att hon har känt på många bröst och olika knölar. Det känns genant att gå till en tredje läkare nu, men jag har svårt att släppa tankarna.  Får jag lita på deras omdöme? Det var ändå bedömning från två oberoende läkare- som är kvinnor och gynekologer.

Svar på tråden knöl i bröstet och gravid!?