• lillasötarara

Varför är hon så jobbig i skolan för?

Min mans dotter sedan innan har alltid så länge jag varit med varit strulig i skolan. Satt sig emot lärare, inte velat göra vad hon blir tillsagd. Skolkat, ja allt vad de nu kan hitta på tonåringar.

Hon har till och med slutat umgås med en av sina bästa kompisar på grund av en händelse i skolan, där mamman till denna kompis inte ville att hennes dotter skulle umgås med min bonus på grund av att hon var dåligt umgänge för hennes dotter. Enligt min bonus anser hennes kompis att detta stämde och vill inte umgås med henne på det sättet längre för hon vill ha bra betyd. Min bonusdotter spelar oberörd av allt detta när hon pratar med oss om det.

Hon struntar i lektioner och ger upp. I en lektion sa hon att hon inte kan och vägrade vara med, enligt lärare. Men bonus sa till oss att det är bara ett missförstånd men reder inte upp det med läraren.

Hon har en hemsk attityd min bonus, kaxig och ska sätta sig emot allt. Vi har försökt prata med henne om att även om hon inte vill och tycker saker är jobbigt i skolan måste hon försöka ändå. Men det verkar inte funka.

Jag har börjat fundera på om detta kan ha en koppling till att hon är så ovillig till att hennes pappa säger att hon är smart och kan inte förstå varför hon är så dålig i vissa ämnen som han vet hon är bra på enligt honom.

Min bonus är inte dum det vet jag, men hon kanske verkligen har svårt för vissa saker som min sambo vägrar se. Hon avskyr när vi kallar henne smart. Hon vill ses som dum, bimbo och så. Min sambo förhörde henne på engelska glosor häromdagen så var hon verkligen jättedålig. Jag undrade om detta bara var för att hon inte brydde sig, spelade dålig eller att hon verkligen inte visste vad det betydde.

Det är så svårt och veta om hon verkligen har svårt eller hon bara spelar, inte bryr sig och därför inte anstränger sig. Skiter hon bara i allt hon inte är intresserad av eller är det något annat. Lägger min sambo för mycket press på henne om jämt säger att hon kan fast hon själv säger att hon inte är så bra på det. Att hon inte kan. Hon har alltid varit en som ger upp för minsta lilla så jag förstår att min sambo puschar henne, men tänk om det blir för mycket.

Som det går nu så blir hennes skolgång lidande och hennes kompisar påverkas. Som tur är går hon än så länge i 7 och kan ändra på saker. Men om det inte sker någon ändring är jag rädd att hon kommer förstöra för sig själv.

• Svar på tråden Varför är hon så jobbig i skolan för?
  • Sephrenia

Detta kan låta helt stört men i 8:an hade jag en liknande period fast kanske inte lika extremt socialt sätt men när mina lärare och föräldrar puscha mig och påtalade hur bra jag var destå sämre kände jag mig, fick jag däremot en oerhört dålig kritik iom mitt arbete i skolan så gav jag järnet för att motbevisa dom.

Inte för det kanske hjälper så mycket för er men en tankeställare, hur uppfattar hon att det känns när alla påtalar hur bra det borde vara? Något underliggande kanske dyker upp tex att hennes sociala liv är katastrof och hon därav struntar i allt annat också? 

• Hertha

Har hon struntat i skolan länge så hjälper det tyvärr inte att vara jättesmart, de engelska glosorna finns där inte per automatik. Jag vet inte hur många av "mina" IV-elever i matte och engelska som egentligen var jätteintelligenta och hade hyfsat lätt för sig ändå inte låg på en högre nivå än en 12-åring. Men de hade slutat lyssna på lektionerna och övade inte hemma heller och då halkar de rätt fort efter på högstadiet. Fördelen är att de inte behövde öva sådär jättemycket för att komma ihåg lite nya glosor eller för att förstå formelsamlingen i geometri .

Vad bra att ni tar tag i det nu och inte efter första betygen i åttan (eller ännu värre, IG-varningen på vårterminen i 9:an).

• Mona b

Jag kan säga som så att när jag var i den åldern strulade jag mycket i skolan. Jag fick gå i en speciell klass i sjuan tillsammans med fem andra elever och vi hade tre lärare. Detta pga. att vi skolkade mycket och kom till skolan bara periodsvis. Fick extra mycket stöd i skolan under sjuan i och med detta var hela 6-9 struligt. blev anmäld av rektorn, fick ha möte med kurator, socialen, pyskolog ( och nej jag är normal ) hehe , kände bara mig trött på skolan gick till skolan helt enkelt när jag vaknade och gick ifrån skolan när jag kände att det räckte. sa emot alla lärare fastän de va snälla, deltog inte i lektionerna. men när jag började gymnasiet kom en stor vändning det var mer ansvar och mer "vuxenliv" jag gick ut nian med dåliga betyg och ett par IG men efter en lång väntan kom jag slutligen in på Samhällslinjen och jag tog mig i kragen, har jätte bra betyg,m sköter mig i skolan och går nu sista året och tar studenten till juni :) Tror det är en ungdomsperiod bara . .

• Flickan och kråkan

Tycker det låter som hon söker uppmärksamhet.....och att få svaret "duktig" är inte det svar/samtal hon vill ha/är ute efter. Om du eller hennes pappa har svårt att nå henne (menar inte något illa med det utan ungdomar kan ibland ha lättare att prata med en utomstående).....skolans kurator, skolsköterska? Det är ju något annat än skolan som "klämmer".

Svar på tråden Varför är hon så jobbig i skolan för?