• CookingRose

Tips på mat att bjuda på

Om en vecka ska vi ha ett litet släktkalas, och vi blir väl ungefär 20 pers. Jag har dock ingen fantasi alls när det kommer till vad man kan bjuda på. Jag skulle därför vara evigt tacksam om ni skulle kunna komma med lite förslag. Såhär långt har jag kommit i mina tankar:

Det får gärna gå hyfsat snabbt att göra, då mycker är inplanerat i veckan. Det spelar ingen roll om det är buffémat, eller huvudrätt. Gärna något med kyckling eller köttfärs, då jag inte är helt förtjust i rött kött (ja, köttfärs är rött kött, men man kan ju inte alltid vara konsekvent)

Så ifall någon har något tips mottages det gärna!

• Svar på tråden Tips på mat att bjuda på
  • Ziitoo

Köp färdiggrillad kycklingfilé och gör egen potatissallad? Till det kan ni ju ha något form av bröd och kanske lite vanlig sallad.

♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • karet

Göra pajer i förväg och värma kanske? Tacopaj brukar vara en hit. Eller spenat/fetaost/tomater/oliver.

• agua

souvlaki på snabbt vis :) Jätte gott och lätt att laga!

• CookingRose

Allt låter ju gott faktiskt :)
    Dock vet jag inte hur man gör souvlaki, har du något bra recept?

• sommarbarnen
    sommarbarnen skrev 2011-02-26 19:41:37 följande:
    LASAGNE!
    Gör i ugnsplåtar
  • Veritaslux

Gör lite olika sallader. Varva med pasta, quinoa, bulgur som bas. Välj fina råvaror som fina grönsaker fetaost, mozarella, god olivolja, soltorkade tomater, avocado etc. Sedan är det bara att välja kött/fisk/kyckling. Parmaskinka, kallrökt  lax... mmm. Ett tips är att spenat och lax går väldigt bra ihop i en sallad. Gillar du inte gravad/kallrökt går det bra med varmrökt också!

Det är så enkelt med kall mat när man har många gäster, inget att passa som ska hållas varmt etc. Du kan göra salladerna några timmar innan och låta stå i kylen.  Vill man varva med något varmt kan man ju t.ex. ha lite kycklinglår, en-två pajer (kan göras långt i förväg och värmas på), bröd som man värmer precis innan etc.

Väntar första barnet. BF 110603
  • MygganMy

Köttsoppa? Eller kycklingsoppa med gott bröd och ost... enkelt storkok som är billigt att tilllaga :)

• mandelblomma

Nu på vintern passar det ju ananrs bra med en god gulasch och ett gott bröd till.

• MamaJustify

Potatisgratäng och kycklingklubbor

Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta i för evigt!
  • Myzan

Pizza med tacoköttfärs. Så gör du sallad till och tacosås, gräddfil och nachochips!

• Thursday

Jag skulle också satsa pengarna på en riktigt god soppa. En gulasch blir ju godast om man gör den i förväg och sen bara värmer på. Sen köper man (eller bakar för all del) lite olika goda bröd till den och har smör, hårdost och färskost till.

• Tinkerbelle

Soppbuffé är ju enkelt och gott, dock kan det vara svårt om man inte hår så många djupa tallrikar.

Slår ett slag för lax. Båda recepten är enkla, goda och kan stå förberedda i kylen tills de ska in i ugnen. Servera med mos, pressad potatis eller ugnsbakade potatisklyftor som blandas med lite västerbottenost.

http://louisespis.blogspot.com/2010/06/ugnsbakad-kraftfylldlax-med-lojrom.html
    http://louisespis.blogspot.com/2009/03/fodelsedags-lax.html

Om någon orkar finns en dessert kanske n Pannacotta som får spännande smak av bl.a stjärnanis, passar brar   http://louisespis.blogspot.com/2009/07/pannacotta-med-smak-av-stjarnanis.html

• MammaBella

Ett recept som är superenkelt och lite fuskigt som jag fått av en jobbarkompis är en kycklinggratäng.
    Du steker kyckling i bitar så den får färgoch lägger i en form. Sen blandar du matlagningsgrädde med milkos creme fraiche med feta och soltorkad tomat samt salt och peppar och vitlök och har det på kycklingen. Ovanpå klipper du färsk timjan och strör på riven ost, gärna smakrik och sen gratinerar. Du serverar förslagsvis jasminris och en tomatsallad till. Mumsigt värre.

• auster

köp färsk lax om den är billig. Skär i portionsbitar och tillaga i ugnen med lite pesto över.
    Baka körsbärstomater i ugnen 1-1,5 timme 150 grader med lite olivolja salt, balsamico 
    Gör en risotto på vitt vin, buljong, broccoli och parmesan
    Gott och snyggt

• norrlandsflicka

Brukar göra en tacopaj med deg av bl.a. grahamsmjöl och en blandning av creme fraiche, majonnäs, riven ost och tacofärs som fyllning. Gott och enkelt!
    Kan leta fram receptet om du är intresserad.

• agua

mitt recept på souvlaki.

Kyckling
    Cai p marinad orginal

gurka
    turkisk yoghurt
    vitlök
    salt, peppar och cayenne

pommes

Stek kycklingen tills den är halvrå, sätt i ungssäker form och häll över cai p så det täcker kycklingen.
    Släng i i ugnen ca 15-20 min på 225 grader

Tzatsiki
    *Häll yoghurten i en bunke, sätt i vitlök efter smak ( ca 3-4 st på 500 g)
    * Riv gurkan ner på en handduk och pressa ut vattnet
    * blanda gurkan i yoghurten
    *krydda efter smak

Låt gärna den stå i kylen ca 1 h

Sätt i pommesen och kycklingen samtidigt i ugnen så blir det perfekt :)

• Babycakes79

Igår gjorde jag cannelloni med kycklingfyllning och gorgonzolasås, sååååå jäkla gott. Ganska tidskrävande men man kan lätt förbereda det mesta i förväg. Räcker med 2-3 cannelloni per pers ..

Om jag hade en tightare budget, lite mindre tid, nåt som går snabbt och ändå är gott hade jag satsat på en god chili con carne med en god sallad och färskt bröd.

Svar på tråden Tips på mat att bjuda på