• laraa

    Lamnat kanin utan mat!? HJALP!

    HEJ!
    Nu vet jag inte vad jag ska gora. Vara grannar som ar bortresta har lamnat sin kanin, i sin bur, ensam.
    Jag vet inte om det ar nagon som checkar honom men hans bur ar hur smutsig som helstt och all avforing och kiss ar under honom. Jag tycker sa himla synd om honom/henne...sjalv har jag ingen erfarenhet alls nar det galler kaniner men jag kan se att den ar hungrig. Jag gav den tva morotter och ett par salladsblad igar natt och i morse hade han atit upp ALLT! vatten har jag ocksa gett den i en tallrik. Ar det farligt att ge den morotter och sallad? och hur mycket ska jag ge? Nu imorse sag jag en kasse med solrosfron och majs och massa annat brevid kaninen...ar det hans mat? vad ater kaniner? Och vad bor jag gora? tycker sa synd om den! Min man har skickat sms till agarna men de har inte svarat.

    Hur mycket mat ska jag ge och hur ofta och om det nu ar nagon som kommer forbi och ger den mat...ar det farligt att jag ger den dubbla omgangar? Vad hade ni gjort/??? HJALPPP

  • Svar på tråden Lamnat kanin utan mat!? HJALP!
  • iii

    Solrosfrön och majs räcker inte, det finns särskilda foderblandningar för kaniner. Hade den inte vatten i buren?
    Har den hö?

  • littlemum

    Ge honom hö. Det är basen i en kanins kost. Bra att du ger honom vatten! Rent vatten och hö så klarar han sig!

  • laraa

    Jag far ga ut och handla det till honom. Men hur mycket och hur ofta ska jag mata honom och hur? Lagger jag upp ho i en tallrik och ger honom? Och kan han dricka ur en skal? Tack for hjalpen!

  • iii

    Ja han kan dricka ur en skål. Idiotiskt att ägaren inte sett till att den har vatten ens.
    Höet kan du lägga i ett hörn i buren, men det krävs kanske att man bytar strö först för annars är det ganska ofräsht.

    Han kan ha fri tillgång till mat under de få dagarna utan problem, men du behöver ju inte lägga 5dl i skålen direkt så de kommer hem till en fet kanin.

  • Amber1975

    Va gullig du är som tar hand om kaninen Underbart att det finns såna människor.

    Om de lämnar kaninen sådär ska de inte ha djur. Vet du om de tar hand om den annars?

  • laraa
    iii skrev 2011-02-26 13:42:19 följande:
    Ja han kan dricka ur en skål. Idiotiskt att ägaren inte sett till att den har vatten ens.
    Höet kan du lägga i ett hörn i buren, men det krävs kanske att man bytar strö först för annars är det ganska ofräsht.

    Han kan ha fri tillgång till mat under de få dagarna utan problem, men du behöver ju inte lägga 5dl i skålen direkt så de kommer hem till en fet kanin.
    Jag hittade ho brevid hans bur nu...jag la upp lite i en tallrik och gav honom. Han hoppade pa maten och var sa ivrig!!! sedan hittade jag en liten flaska vid sidan om buren som var fast...jag lossade den och fyllde den med vatten...jag tror att det ar den han dricker ur? Det var liksom ett ror som gick in i buren...
    De svarade just pa min mans sms och sa att vakten som tar hand om vart compund tar hand om den men det gor han ju inte om kaninen inte har mat eller vatten i buren och dessutom ar buren full med avforing! NU nar jag gick ut sa hade vakten nog stadat lite under kaninen men ingen mat eller vatten fanns dar.
    Amber1975 skrev 2011-02-26 13:46:16 följande:
    Va gullig du är som tar hand om kaninen Underbart att det finns såna människor.

    Om de lämnar kaninen sådär ska de inte ha djur. Vet du om de tar hand om den annars?
    Tack :) Jag har aldrig haft husdjur...och har aldrig funderat pa att skaffa heller men jag tycker sa synd om hjalplosa djur....manniskor for den delen ocksa. :)
    Jag tror dem tar hand om den...de har tva sma barn som ager den och allt finns tillgangligt brevid buren men det ar nog bara nu nar de ar bortresta. HOPPAS JAG!

    Sa jag kan ge honom ho obegransat? Och den dara majsblandningen da? Och gronsaker?
  • laraa

    Jag vill inte skada honom heller? Kan jag ge honom for mycket mat och vad hander da?

  • Pussakaninen

    två morötter & 1 sallads blad hade varit slut på 10 min om du hade gett det till mina kaniner, vare sig som precis fått mat eller ej. När jag ger mina kaniner mat tar det några minuter sedan är allting borta igen.

    Och angående att han/hon står i bajs. Hur länge har dom egentligen varit borta? Jag har själv två uteburar jag inte kan göra rent. Bajset har frusit fast under dem kalla perioderna, hur mycket jag än står och hackar försvinner det inte. Tur att jag har 9 burar dock.

  • laraa
    Pussakaninen skrev 2011-02-26 14:18:03 följande:
    två morötter & 1 sallads blad hade varit slut på 10 min om du hade gett det till mina kaniner, vare sig som precis fått mat eller ej. När jag ger mina kaniner mat tar det några minuter sedan är allting borta igen.

    Och angående att han/hon står i bajs. Hur länge har dom egentligen varit borta? Jag har själv två uteburar jag inte kan göra rent. Bajset har frusit fast under dem kalla perioderna, hur mycket jag än står och hackar försvinner det inte. Tur att jag har 9 burar dock.
    Jaha! Men ater dem upp all mat aven om dem ar matta? Men ho kan man ge hur mycket som helst utan att den tar skada eller? Grejen ar att jag inte vill ge den for mycket mat...det kan ju vara sa att vakten verkligen ger den mat i sannafall men att det ater upp allt sa fort att nar jag tittar till den sa ar allt slut? Och vad hander om den far mat i dubbla omgangar...alltsa av mig och vakten?
  • littlemum

    Det räcker bra med att bara ge hö och det ska han i obegränsad mängd. Kan inte äta för mycket hö. annan mat kan han bli dålig i magen av om han inte är van med det så ta det lugnt med grönsaker. Vatten och hö!

Svar på tråden Lamnat kanin utan mat!? HJALP!