• laraa

Lamnat kanin utan mat!? HJALP!

HEJ!
    Nu vet jag inte vad jag ska gora. Vara grannar som ar bortresta har lamnat sin kanin, i sin bur, ensam.
    Jag vet inte om det ar nagon som checkar honom men hans bur ar hur smutsig som helstt och all avforing och kiss ar under honom. Jag tycker sa himla synd om honom/henne...sjalv har jag ingen erfarenhet alls nar det galler kaniner men jag kan se att den ar hungrig. Jag gav den tva morotter och ett par salladsblad igar natt och i morse hade han atit upp ALLT! vatten har jag ocksa gett den i en tallrik. Ar det farligt att ge den morotter och sallad? och hur mycket ska jag ge? Nu imorse sag jag en kasse med solrosfron och majs och massa annat brevid kaninen...ar det hans mat? vad ater kaniner? Och vad bor jag gora? tycker sa synd om den! Min man har skickat sms till agarna men de har inte svarat.

Hur mycket mat ska jag ge och hur ofta och om det nu ar nagon som kommer forbi och ger den mat...ar det farligt att jag ger den dubbla omgangar? Vad hade ni gjort/??? HJALPPP

• Svar på tråden Lamnat kanin utan mat!? HJALP!
  • iii
    laraa skrev 2011-02-26 14:24:52 följande:
    Jaha! Men ater dem upp all mat aven om dem ar matta? Men ho kan man ge hur mycket som helst utan att den tar skada eller? Grejen ar att jag inte vill ge den for mycket mat...det kan ju vara sa att vakten verkligen ger den mat i sannafall men att det ater upp allt sa fort att nar jag tittar till den sa ar allt slut? Och vad hander om den far mat i dubbla omgangar...alltsa av mig och vakten?
    Hö kan den äta obegränsat, det är inga problem. Om den får mat i dubbla omgångar så lär den troligtvis gå upp lite i vikt, men borde inte vara någon fara i övrigt. Du behöver kanske inte ge så stora portioner, ifall att den får av kaninvakten. Jag kommer inte ihåg hur mycket kaniner äter, men en dvärgvädur tex borde klara sig på 1dl mat om dagen. Så ge kanske halva det då. Den kommer ju inte svälta ihjäl ifall kaninvakten inte ger den mat, bara den får lite av dig iallafall.
  • littlemum

Ge honom gärna en gren från ett fruktträd om du kan få tag på det. Det gillar de och det är bra om han har något att gnaga på som sliter på tänderna.

Har du inget fruktträd i närheten fungerar det bra med någon annan kvist också.  

• viseversa
    laraa skrev 2011-02-26 13:39:40 följande:
    Jag far ga ut och handla det till honom. Men hur mycket och hur ofta ska jag mata honom och hur? Lagger jag upp ho i en tallrik och ger honom? Och kan han dricka ur en skal? Tack for hjalpen!
    Du kan bara lägga in höet i buren. behöver itne lägga det på en talrik. Lägg en ordentlig hög det är ingen fara. Och ja han kan dricka ur en skål. Tycker det är toppen att du bryr dig. Dina grannar borde skämmas. Kanske kan du ringa någon djurskyddsförening som hämtar den. Dom borde inte få ha djur iallafall. 
  • laraa

Tack sa hemskt mycket for alla svar :) Han fick nyss en nave ho och rent vatten i sin flaska...jag tror nog han mar bra da han ar pigg och vill leka :) Jag kommer prata med vakten och se vad och hur mycket mat han ger honom...de hade sagt till min man att vakten ger honom mat en gang om dagen och att det racker (och att jag inte behover ge honom mer mat?) Men alla har sager att man kan ge honom ho obegransat sa jag kommer titta till honom da och da och ge honom ho...

• Amber1975
    laraa skrev 2011-02-26 14:39:23 följande:
    Tack sa hemskt mycket for alla svar :) Han fick nyss en nave ho och rent vatten i sin flaska...jag tror nog han mar bra da han ar pigg och vill leka :) Jag kommer prata med vakten och se vad och hur mycket mat han ger honom...de hade sagt till min man att vakten ger honom mat en gang om dagen och att det racker (och att jag inte behover ge honom mer mat?) Men alla har sager att man kan ge honom ho obegransat sa jag kommer titta till honom da och da och ge honom ho...
    Heja dig!
  • laraa

Jag fragade vakten och han sa att han inte vet nagonting om det! Men att det finns en annan vakt som ar har varannan dag och att han kanske visste. Men varannan dag racker inte att ge honom mat! Iallafall sa ger jag honom en nave ho lite da och da....flaskan verkar han inte kunna dricka ur ocksa! For vattnet har inte minskat? HUr ofta dricker dem egentligen? jag la i en skal med vatten man han hallde nog ur den....
    Haha min man sa nyss att jag bryr mig mer om kaninen an om honom :)

• Amber1975
    laraa skrev 2011-02-26 18:23:41 följande:

Jag fragade vakten och han sa att han inte vet nagonting om det! Men att det finns en annan vakt som ar har varannan dag och att han kanske visste. Men varannan dag racker inte att ge honom mat! Iallafall sa ger jag honom en nave ho lite da och da....flaskan verkar han inte kunna dricka ur ocksa! For vattnet har inte minskat? HUr ofta dricker dem egentligen? jag la i en skal med vatten man han hallde nog ur den....
    Haha min man sa nyss att jag bryr mig mer om kaninen an om honom :)

Jag märkte aldrig att det minskade i min kanins flaska när jag hade en, men han drack. De dricker så lite så jag tror inte man ser nån skillnad.

Haha det är klart man ska bry sig mer om djuren än om karlarna
  • Bevabus

Men herregud!! Fy fan så oansvarigt!!!
    Det finns ju någon man kan ringa när djur blir illa behandlade... bara för det så kommer jag inte på vad det heter, djurskyddet? Nej det är inte rätt... nån som vet vad jag pratar om? Det här är ju misshandel.

Jätteschysst att du tar hand om kaninen TS! Håll koll på kaninen om den nyser eller reagerar illa på det nya höet du köper, för då kan den behöva en annan sort. Det värsta med den här situationen är att kaniners magar är så extremt känsliga, man får inte överdosera grönsaker och sådant. Jävla skitägare säger jag bara!!

Min kanin får den här dosen mat varje dag:
    7:30 - 1 msk pellets
    12:00 - 1 msk pellets
    19:30 - 1 msk pellets
    Hökorgen är alltid påfylld och vattenflaskan fylld. Jag förmodar att kaninen står utomhus så fyll inte flaskan med kallt vatten, utan varmt så det inte fryser. Eftersom att det är kallt ute så måste vattnet bytas åtminstone två gånger per dag.

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Bevabus
    Bevabus skrev 2011-02-26 18:32:24 följande:
    Men herregud!! Fy fan så oansvarigt!!!
    Det finns ju någon man kan ringa när djur blir illa behandlade... bara för det så kommer jag inte på vad det heter, djurskyddet? Nej det är inte rätt... nån som vet vad jag pratar om? Det här är ju misshandel.

Jätteschysst att du tar hand om kaninen TS! Håll koll på kaninen om den nyser eller reagerar illa på det nya höet du köper, för då kan den behöva en annan sort. Det värsta med den här situationen är att kaniners magar är så extremt känsliga, man får inte överdosera grönsaker och sådant. Jävla skitägare säger jag bara!!

Min kanin får den här dosen mat varje dag:
    7:30 - 1 msk pellets
    12:00 - 1 msk pellets
    19:30 - 1 msk pellets
    Hökorgen är alltid påfylld och vattenflaskan fylld. Jag förmodar att kaninen står utomhus så fyll inte flaskan med kallt vatten, utan varmt så det inte fryser. Eftersom att det är kallt ute så måste vattnet bytas åtminstone två gånger per dag.
    Oj, menade tesked... inte matsked!
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • laraa

Tack for svaren!

Vi bor inte i Sverige sa det ar inte kallt ute....vadret ar perfekt. Agarna kommer nog tillbaka om nagra dagar...ska nog klara av att ta hand om den tills dess...
    Hoet ar hans egen...hittade ho brevid buren....

Svar på tråden Lamnat kanin utan mat!? HJALP!