• Emki

Ang äggledarspolning????Tacksam för snabba svar!!

Jag har aldrig fått göra en sådan spolning...jag har ätit åtta omgångar pergotime, kollat med progesteronprov efteråt , och jag har haft ÄL.
    Min fråga är...Är det fri passage i äggledarna om man har ÄL? eller kan man behöva spola dem även om det visar med blodproverna att jag har haft ÄL?? Altså om jag har ÄL så behöver jag inte göra en spolning, eller visar proverna på ÄL även om det inte är fri passage för ägget och spermierna??
    Tacksam för svar....

• Svar på tråden Ang äggledarspolning????Tacksam för snabba svar!!
  • bubbel

Jag puffar.

Skulle vilja veta samma sak.

Jag har ätit pergo 4 gånger haft ÄL 3 gånger under 1 år.
    Jag pratade med en sköterska på en klinik och hon menade på att man inte behövde spola eftersom jag faktiskt haft ÄL, men när jag ifrågasatte det då jag endast haft 3 st på ett år så fick jag inget svar.
    Kändes som att hon inte riktigt visste svaren på mina frågor så jag litar inte på det.

• Emki

Okej!
    På kvinnokliniken där jag går börjar jag tycka att dom blir mer och mer oseriösa...! Man får lixom aldrig utveckla sig och prova nått annat. Dom tycker väl att det är enkelt att man "bara" knaprar pergotime.

Hoppas någon har nått svar nu...
    Jag vill verkligen veta om man inte behöver spola om man har ÄL.

• abovo

Jag är verkligen ingen expert på området men när jag gjorde min utredning fick jag spola mina äggledare trots "perfekta" ÄL-resultat. Bara för att man släpper ett ägg betyder det väl inte att det tar sig dit det ska? Kräv att få göra en spolning tycker jag!

• Emki

Okeej tack så mkt =)
    Det var lite åt det hållet jag tänkte också, jag menar bara för att det släpper så måste det ju inbte betyda att det tar sig fram eller att spermierna tar sig fram....jag ska ringa gyn på måndag. Men dom är väldigt omöjliga, så jag tror att det blir svårt för mig att övertyga dem.

Kan man göra spolning privat?

• abovo

Men suck vad konstigt! Klart att du ska få göra en spolning! Försök att stå på dig och hävda att "alla" du pratat med har fått göra en spolning - jag trodde faktiskt att det var obligatoriskt i utredningen! Jag fick göra en trots att vi visste att vi skulle göra ivf pga få spermier. Borde kunna göra det privat, ring till närmaste röntgen och fråga, kallas för HSG om jag minns rätt.

• Emki

Okej tack!
    Jo jag ska ta ett litet samtal med gyn på måndag och höra vad som säger. Annars får jag väl höra mig för om att göra spolningen privat.
    Jag har hört att om man har ett litet stopp i äggledarna så kan det lösas upp av spolningen, kan det stämma?

• abovo

Yes det stämmer! Det finns många solskenshistorier om par som blivit gravida ägglossningen efter spolningen! Även jag hoppades på det trots att vi i princip visste att det var omöjligt med tanke på mannens spermier.

• Emki

Okej spännande=)

Hoppas på att jag får prova detta då!....Lycka till!!

• Sigge01

jag har ägglossning och hela rasket men ingen passage alls i äggledarna. så klart du ska få göra en spolning.

• abovo

Lycka till själv!!! Vi fick vårt lilla mirakel i början av januari med hjälp av IVF/icsi. Kram och KRÄV spolning!

• bubbel

Åh va många bra svar!
    Jag ska också kräva en spolning nu!

Jag ska på mitt första besök på fertilitetskliniken på tisdag så dom kanske redan har dom planerna... (?)
    den sköterskan jag pratade med va på en privatklinik, alltså inte den jag ska till på tisdag.

Nån i tråden som vet vad som görs på första besöket?
    Jag har gått på "vanlig" gyn sen april 2010 och det enda dom gjort är att pracka på en massa provera och pergotime...
    Men jag fattar inte vitsen med det om det är stopp i äggledarna! Varför inte göra en spolning det första dom gör?

• Lovisa09
    abovo skrev 2011-02-27 00:03:12 följande:
    Yes det stämmer! Det finns många solskenshistorier om par som blivit gravida ägglossningen efter spolningen! Även jag hoppades på det trots att vi i princip visste att det var omöjligt med tanke på mannens spermier.
    Jag blev gravid ÄL efter spolningen. Jag visade resultat på att ha ägglossning men lite oklart om jag hade fri passage i båda äggledarna, den ena låg lite dold så han kunde inte se ordentligt. Men det var så otroligt smärtsamt så det kändes ju som om dem spolade iväg lite skit =)
    Men i alla fall så blev det en lyckad spolning och gravida blev vi.
  • Emki
    Sigge01 skrev 2011-02-27 09:50:40 följande:
    jag har ägglossning och hela rasket men ingen passage alls i äggledarna. så klart du ska få göra en spolning.
    Okej tack =) gud vad bra med sådana svar, så att man har nått att "argumentera" med om gyn säger att jag inte behöver spola....
  • Emki
    Lovisa09 skrev 2011-02-27 18:57:56 följande:
    Jag blev gravid ÄL efter spolningen. Jag visade resultat på att ha ägglossning men lite oklart om jag hade fri passage i båda äggledarna, den ena låg lite dold så han kunde inte se ordentligt. Men det var så otroligt smärtsamt så det kändes ju som om dem spolade iväg lite skit =)
    Men i alla fall så blev det en lyckad spolning och gravida blev vi.
    Tack för denna historia, nu får man nästan hoppet tillbaka=) tänk om jag har lite stopp, och att jag kan bli gravid efter en spolning!! wiii...länktar tills imorgon då jag ska ringa gyn...
  • Smultronbubblan

Spolning kan du ju behöva för att Pergotime ska göra någon nytta. Har du ingen passage i äggledarna spelar det ingen roll hur mycket Pergotime de trycker i dig! Spermierna kommer inte fram till ägget, och ägget kommer inte fram till livmodern! Stå på dig! En spolning är ett lätt ingrepp som tar en kvart, det kan de gott kosta på alla som har svårt att bli gravida tycker jag. För min del kändes inte ens spolningen! Jag var nervös innan för att det skulle göra ont, och gyn sa att det kunde bli som mensvärk efteråt. Men jag slapp allt ont. Jag hade för övrigt stopp i min ena äggledare och det lossnade när de sköljde in vätskan. Jag har tyvärr inte blivit gravid på något av de två försök vi haft efter spolningen.

Svar på tråden Ang äggledarspolning????Tacksam för snabba svar!!