Inlägg från: Mumlan74 |Visa alla inlägg
  • Mumlan74

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Det obehagliga i hela resonemanget är inte bara oförståelsen, utan det ibland illa dolda föraktet  för framför allt kvinnor som inte vill ha barn. De är liksom inte "riktiga" kvinnor. För såna vill fortplanta sig. Det vet ju alla. Män som väljer bort barn ifrågasätts inte alls på samma sätt.

Jag blir trött på argumentet; De vet inte vad de går miste om. Nej. Det må så vara. Men de som skaffar barn vet inte vad DE går miste om.
    Alla människors liv ser olika ut och alla människor har olika drivkrafter. Kvinnor som väljer att bli mödrar är inte "bättre" kvinnor än de som väljer att inte bli det och har ingen rätt att se ned på dem som gör andra val.

Är själv gravid nu och hoppas att få en liten bebis i slutet av sommaren. Trots det har jag inga problem över huvud taget att se att man kan dra paralleller mellan barn och andra stora passioner i livet som man kan ha. Om det så är hundar eller segling eller yoga eller bergsklättring. En del människor har lika stort "kall" att hålla på med det som andra människor kan ha att skaffa barn.
    Vi är helt enkelt bara olika...

• Mumlan74

Magnux: Men vad har det med saken att göra? Vi lever ju i vår tid, där vi har möjlighet att göra det valet och inte på stenåldern. Det är ganska mycket annat "djuriskt" som vi lagt bort genom generationerna då våra olika kulturer utvecklats.

• Mumlan74

H NA: men det naturliga behovet väcks faktiskt inte hos alla kvinnor, eller män. Så de som väljer att inte skaffa barn behöver inte döda några känslor. Ska det vara så himla svårt att begripa? De allra flesta vill ha barn, det är ingen risk att mänskligheten dör ut på grund av att alla helt plötsligt skulle sluta vilja ha barn. Men en del människor vill inte. Varför ska dessa människors val ö h t ifrågasättas?

• Mumlan74

Jag har inte hoppat på dig. Det jag skrev är att den naturliga driften att föröka sig faktiskt inte väcks hos alla, och att ditt antagande att så är fallet är felaktigt och fördomsfullt.

Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?