-
-
Så får vi ju inte glömma att inte skaffa barn av miljöskäl. Varje ny människa kommer att förbruka ändliga resurser på jorden.
-
Jag håller med. Det är inte samma dignitet på att skaffa barn som att köpa villa. Men ändå är dett val Eller så är det inget man väljer.FannyGioia skrev 2011-03-05 18:36:55 följande:Jag anser verkligen inte att det är något fel på personer som inte vill ha barn. Jag kan väl inte säga att jag förstår det till hundra procent, men jag bryr mig inte för fem öre.
Däremot tycker jag absolut inte att det går att jämföra barn med varken intressen, djur eller resor. Att ha barn är ingen hobby. Jag skulle nog inte kalla livet med barn en speciell livsstil heller. Viljan/längtan efter barn och kärleken till de egna barnen går betydligt djupare än något annat på jorden.
Men självklart gör man bäst i att välja det liv man önskar sig. Med barn, eller utan.
Men visst är det så att man snarare behöver motivera varför man inte skaffar barn än varför man gör det. För det är en naturlig sak - naturligtvis. -
Vinklade!? Det är klart att svaren i en debatt är vinklade.Glass skrev 2011-03-05 19:18:21 följande:Annat, för att man helt enkelt inte vill ha barn.
Tycker att svaren är rätt vinklade faktiskt.
-
Ego betyder egocentrisk.Anova skrev 2011-03-06 16:49:26 följande:då är det alltså ett personlighetsdrag? Jag skulle nog kalla det egocentrisk än egoistisk. Fast, visst, egocentrisk kan ju också förkortas "ego"
-
Den viktigaste miljöfrågan är att minska baranafödandet. Nästa viktiga fråga blir att uppräthålla välfärden med en åldrande befolkning,Livisu skrev 2011-03-07 10:33:52 följande:Tumme upp för dig!!!
Jorden är kraftigt överbefolkad även om vi inte kan tro det med våra landskap... Våra resurser räcker inte till att föda alla... så egentligen ska vi alla som skaffar barn ha dåligt samvete eftersom vi bidrar till jordens undergång. Sedan att det hör till vår mänskliga drift att vilja föröka oss, är en annan femma, vi är faktiskt medvetna om att vi är överbefolkade, alltså gör det vårt handlande extra oförlåtligt. Jag kommer skaffa barn ändå, eftersom jag också anser att det är meningen med mitt liv, men jag är också oerhört medveten om min handling som är mycket kostsam för jordens mående. -
Nu bör vi ju komma ihåg att naturen är inte inrättad så att barn ska vara ett livsstilsval som ett par lämpliga, ansvarsfyllda föräldrar ska göra i rätt skede i livet.
Det naturliga är att första barnet (ungen) kommer i stort sett direkt när kvinnan (honan) är könsmogen och barnen fortsätter komma så länge hon lever och är fortplantningsduglig. -
Det valet har bara varit möjligt så länge som det funnits pålitliga preventivmedel eller abort. Eller naturligtvis celibat.skorpionen80 skrev 2011-03-08 15:23:41 följande:Fast en del av oss är smartare än så och kan förbise detta djuriska. Precis som en del av oss inte dödar för föda, inte skadar andra som inkräktar på ens revir etc etc.
Det jag menar är att det är bara det moderna livet som överhuvud taget gör detta till ett val möjligt att göra. -
Ja, vad har det med saken att göra? Diskussionen har väl sitt ursprung i detta naturliga behov? Som trådstartaren skriver " för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover"
Kulturer må ha utvecklats, men inte naturen. -
Fast det är vi ju inte. Se vad som händer den dag civilisationen fallerar och varje människa tvingas kämpa för sig själv, sin familj och barn. Det är samma sak överallt i hela världen och bland alla folk.skorpionen80 skrev 2011-03-08 15:23:41 följande:Fast en del av oss är smartare än så och kan förbise detta djuriska. Precis som en del av oss inte dödar för föda, inte skadar andra som inkräktar på ens revir etc etc.
Civilisation är bara en tunn fernissa på däggdjuret människan. -
Men du missar en sak - det är helt enkelt hur många barn man får som vinner. Flera barn - mera gener spridda. Det spelar ingen roll alls hur anpassad du är till samhället, om du lyckas få många barn vinner dina gener evolutionstävlingen.Rosa30 skrev 2011-03-10 09:42:34 följande:Nej, det är en allmänt spridd missuppfattning av evolutionsteorin att det är den starkaste och mest välmående som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar till miljön man lever i som klarar sig bäst. För vår del innebär det alltså den som anpassar sig bäst till vår miljö, d.v.s. den kultur och det samhälle vi lever i idag har bäst förutsättningar. Det naturliga urvalet är inte alls satt ur spel för att vi har en kultur, men tack vare att vi t.e.x. har en bra sjukvård så överlever de allra allra flesta barn som föds i Sverige idag, vilket är ett enormt framsteg både ur evolutionär och humanitär synvinkel. -
En intressant fråga Ester (eller egentligen svaret): Varför tror du att du är så?Esther M skrev 2011-03-16 15:27:38 följande:Jag tror faktiskt att jag skulle göra det. Eftersom du inte känner mig, så kan du bara utgå ifrån det du vet om dina känslor eller andras. Jag är fullt frisk men är ganska klar över att jag inte varken kan eller vill ändra på att jag och det jag vill är viktigast för mig. -
Det var ett väldigt bra svar. Ungefär som jag själv tänker. Många andra tänker att dom inte har något val.Esther M skrev 2011-03-19 17:26:46 följande:Undrar du vad jag tror att anledningen till min inställning eller varför jag tror att jag har den?
Jag får väl svara på båda för säkerhets skull.
1. Jag tror att jag precis som alla andra människor är resultatet av kombinationen av arv, miljö, kunskap, erfarenheter och egna idéer.
2. Jag tror detta eftersom jag vet vad jag tycker och känner inför andra människor och hur jag vill ha dem i min tillvaro. -
Jodu. Det finns ingen viktigare person i hela världen än en nybliven mamma och hennes skitbreda Teutonia med lågprofildäck.
-
Viljan att skaffa barn är ju inte något medfött biologiskt, utan en förväntan det patriarkala samhället har på kvinnor.
-
Enligt gällande genusteori är kvinnans vilja att skaffa barn en förväntan från patriarkala samhället.