Inlägg från: Innan soluppgången |Visa alla inlägg
  • Innan soluppgången

Varför väljer man frivilligt bort barn?

GalerieMaeght skrev 2012-07-14 10:24:22 följande:
    För att de följer normerna och blir inte ifrågasatta. De är så himla "normala" och tror att de därför är bättre än andra människor för det, men att vara "normal" och leva efter regelverket gör att de kanske inte reflekterar över sin tillvaro i tillräcklig utsträckning (för att undvika inskränkthet o dyl). De umgås med likasinnade och deras inskränkthet förstärks. De har en tendens att uttrycka att de är mer utvecklade o mogna än andra som inte lever som de, men vilket  skitsnack! Jag kan på rak arm säga att några av de mest omogna personer jag känner har barn. Det innebär förstås inte att det inte finns några mogna föräldrar, men föräldraskap gör inte att man per automatik blir mer utvecklad/ mogen.
    Jo det gör det ju, per automatik. Men det sker inte per automatik att mognaden/utvecklingen innebär större förståelse för andra människor men utvecklas gör man som människa när man får barn.
    Hela det här resonemanget känns ganska lustigt att någon anspelar på att vara lite klokare som faktiskt resonerar ganska inskränkt...

Men whatever...
    En del skaffar inte barn för att de inte vill. Det behövs inte motiveras mer än så. De har inte samma önskan som vi andra som har barn. Jag ser ingen anledning till att analysera det sönder och samman likvä som jag inte analyserar någon som vill ha barn så länge som de är vuxna.
  • Innan soluppgången
    GalerieMaeght skrev 2012-07-14 11:40:02 följande:
    Ja säkerligen utvecklas man på något sätt - det gör du oavsett vad du gör, men att föräldraskap per automatik skulle ge en större (bättre?) utveckling än andra "livsval" är en självutnämnd dumhet - från just föräldrar Flört

Och sedan, om du inte tycker att TS fråga behöver analyseras eller diskuteras, varför ger du då dig in i debatten?
    Självklart finns det för alla frågor som man inte tycker är något att diskutera - men flesta struntar då i diskussionen och ägnar sig åt något annat. Men i stället för att göra så måste du in här och tala om hur dumma vi andra är som diskuterar här.., vilket är ett försök till att sätta dig över, göra dig lite bättre än andra. Usch för enfald och antifilosofiskt tänkande! Flört
    Jag tror att du fattade min poäng eller för det var ju rent krasst det jag skrev det sker inte per automatik att mognaden/utvecklingen innebär större förståelse för andra människor...
    Jag pratade om ditt resonemang kring utveckling/mognad och inte hela TS i sig. Hade det varit som du tror så har du rätt, då hade jag inte diskuterat alls. Det är precis som du säger väldigt irriterande när det dyker upp lustigkurrar som säger att man inte ska diskutera det TS vill.
Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?