• lajos

39 grader feber i fyra dagar!!

Hur länge kan en 3-åring gå med 39 grader feber? Han får Alvedon å då sänks febern tillfälligt men sen upp igen till runt 39 grader! Haft så i fyra dagar nu....

• Svar på tråden 39 grader feber i fyra dagar!!
  • Friedegard

Ja det finns ju en gräns för hur länge barn ska gå med feber innan man kontaktar sjukvården, du börjar närma dig den gränsen tycker jag. Hur är han annars? Äter han, leker, dricker, kissar? 

Är du minsta osäker tycker jag att du ska ringa 1177 och fråga. Hoppas han blir bättre snart. 

• sara1981

Så länge han inte blir "allmänpåverkad", slutar dricka eller kissa så brukar de vilja att man avvaktar.
    Min son hade över 40 graders feber i 6 dagar innan har fick komma till VC, då inte beroende på febern, utan på att han blev seg och inte orkade leka...

Amilia 2006 Max 2008
  • Kaosmamma

Varva med Ipren, super tips från en mamma med tre väldigt sjuka barn. Eller en kan inte ta Ipren pga hennes kroniska sjukdom men de andra två.

När det dock finns så hög feber i flera dagar är det troligt att det ev är något annat dom öron eller hals. Kanske är tredagarsfeber? Ger det dig inte nu i helgen så sök på må dag för en check och crp.

Lycka till!

• Vickan I

Det viktiga är ju allmäntillståndet. Det viktigaste är ju att barnet dricker och kissar i ok mängd. Orkar barnet leka, äta osv?  Som ovan skrev så ring 1177 om du är orolig.

Vår kille på två år har ofta feber och blir mkt påverkad av det. Redan vid 38 grader blir han slö och hängig. Nu senast hade han slemmig hosta också och vi var hos läkare för han behövde andas in ventoline. Läkaren (på Astrid Lindgren) sade då att de hela veckan haft en strid ström av barn med feber och att det inte är ngn fara att ge dem febernedsättande under en veckas tid. Men som sagt känns det osäkert så ring och prata med ngn.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • SeTa

Här vill de kolla barnen efter max 4 dagar med så hög feber.
    Min pojke har antingen halsfluss eller öroninflammation (eller båda två) när han har feber så länge.

• pigglet

Våra barn har ofta så hög feber.
    Feber över 39 grader i minst 3 dagar UTAN ANDRA SYMTOM bör man kontakta läkare, enligt vårdguiden tex. Men vid en vanlig förkylning osv är det inte ovanligt att de har hög feber, speciellt de små barnen.

• lajos

Pratade med 1177 o de sa att har det inte blivit bättre imorn kväll så sk avi ringa vårdcentralen på måndagmorgon så får dom kolla så det inte ligger nåt virus eller nåt i kroppen också....

• Kaosmamma

Som jag skrev... Tror det blir bra om han inte blir alldeles slö nu. Och som sagt, varva med Ipren.. Det är verkligen super och de piggar på sig.

• MiniPyret

Här har våran kille också haft 39 grader i 3 dagar och håller sig där. Får avvakta och se på måndag, är jättemånga här som har hög feber länge just nu.

Svar på tråden 39 grader feber i fyra dagar!!