• wellah

älgstek? vad göra?

har en massa älg i frysen, har tinat en stor bit finare kött, innerlår tror jag det var.... kan man göra köttet i ugn på något vis? eller är det skiva och steka som gäller? tipsa mig gärna, jag är usel på just rött kött.....

/wellah

• Svar på tråden älgstek? vad göra?
  • siamesen

Gnid in med salt, peppar och vitlök (eventuellt) och ploppa in den i ugnen

Servera med potatisgratäng tex

Och bjud mig.....älskar älgkött

• TheBlueRose

Neejjjjjjjj,, bjud inte kisse ,,bjud mig istället jag som kommer från norrlandsskogarna & allt

*smöööööörar för fullt *

• Shoegal

Jag hittade faktiskt mammas recept (hon har nog snott det från någon annanstans med i mina ögon är det mammas) som jag trodde var borta!

Älgstek

1 flaska Porter
    ½-1 dl outspädd svartvinbärssaft
    1 dl kinesisk soja
    1 tsk timjan
    5-6 enbär, krossas lite
    5-6 svarpepparkorn
    2-3 köttbuljongtärningar
    2 vitlöksklyftor
    1 stor gul lök

Häll i gryta/kastrull, lägg i köttet. Kika tills köttets innertemperatur är 75-85 grader (1,5-2 timmar). Ta grytan från värmen, låt steken ligga ca 20 min, skär upp.

Sila skyn
    Vispa ner 5 msk mjöl, 2 dl grädde i minst 8 dl sky. Koka 3-5 min.

Tar tid, många ingredienser men blir jättesmarrigt!

• wellah

hehehe hur länge kan den tänkas behöva i ugnen och vilka grader? jag är värdelös på detta.... hahaha....

hehe älg verkar poppis? själv blir jag lätt less.... får så mkt älgkött av svärfar att vi måste köpa en extra frys snart *skratt*

välkomna på smakbit!

• wellah

shegal, låter smarrigt, hehe dock saknar jag typ allt där + sån där termometersticka heheeh får bli en annan gång :-P

• TheBlueRose

Å, du TS glöm inte rödvinbärs gelen ..

*dregggglar*

• matti6

Kommer gärna jag med älskar älg

Innanlår går desutom att göra biffar av
    Dreglar värre än våra bassethundar

• siamesen

Ca 125 grader i ungefär 2 timmar

Ska jag ha med egen hakklapp eller har du sa det räcker???

• Jonca

Här kommer tips från en som har hela frysen full med älgkött.

Du behöver inte tina steken först utan gör så här: Krydda med tex. salt o peppar Det är det enda som behövs. Bryn den runt om i en gryta, häll på vatten så det knappt täcker köttet. I med lök, morot, kryddpeppar o lagerblad. Låt koka minst 2 timmar (beroende på storlek o om det är kalv eller någon segare bit. Det märks när det är klart.
    Gör sås av skyn. Kanongott.

• wellah

Jonca: ohhhh smariigt låter det.... ska testa det tror jag... håll alla tummar och tår ni har!

till alla: dukar fram ett långbord

• TheBlueRose

*filosoferar*

tänker på torkat älghjärta ,, fy tusan vad gott,,,mmmmmmmmmmm

• maho0822

nästa gång tina inte steken gör kärlknöl!!!!!!!!
    supergott är en stek som görs genom att långsamt stekas enderadelen på kryddad saltbädd eller genom att torrsteka den och sedan läggas i saltad marinad
    googla på recept som passar för dig!

• Umlabumla

Vi har mkt jägare i släkten. Vi gör alltid som Jonca.

Men vi lägger den i marinad över natten först. En flaska vanligt öl + mjölk så det täcker steken. En lök i klyftor, ett äpple i klyftor och morot i bitar. Lite enbär och viltkrydda. Låt stå i kylskåpet. Där kan den tina samtidigt!

Sen tar du upp den dagen efter, gnider den torr.
    Saltar o pepprar.
    Bryner runt om i ca 1 halvtimme per kilo så den får fin färg.
    Häller på vatten så det täcker 1/4 - 1/2 utav steken. Lägg i en lök i klyftor och en morot i bitar.
    Sedan eftersteker man, och öser emellanåt på svag värme under lock.
    När den är klar, antingen om du tar tempen eller sticker i den. Så tar du upp den o lägger den på ett fat under folie. Ta gärna med moroten också, den är supergod.

Tillsätt vatten och sedan grädde i skyn. krydda efter smak. Mumsig sås!

Annars är Porterstek av älgstek något riktigt gott. Det var det receptet som Shoegal skrev! Det är mkt lättare också, man behöver inte bryna steken, och man behöver inte krydda såsen!

/ En STOR Älg-kött fantast.

• wellah

tusen tack för alla tips :-P
    blir ju garanterat älg några ggr i veckan så fortsätt tipsa
    gjorde chili con carne av älgfärs i förrgår, det var himla smaskens

Svar på tråden älgstek? vad göra?