• Lillave

Satans hosta!!!!

Vår 2.5 åring är förkyld för tredje gången på en månad. Snor och en skitjobbig rethosta. Han får Cocillana, finns väl knappast ngt bättre, men den hjälper inte. Han hostar så att han kräks.

Blir så vansinnigt trött på detta!

Tips ngn?

• Svar på tråden Satans hosta!!!!
  • Hanniz84

tar gärna emot tips jag oxå...

våran dotter har förkylningsastma,  blir galen av allt hostande, o sömnlösa nätter... gör så ont i mammahjärta när hon ska va sjuk jämt

hon har sån där mask att andas i, men den hjälper inte sådär jättemkt tyvärr...

har gett hostmedicin oxå, o varmt att dricka... men, icke... *host host hela natten igenom*

ISA 1/8-2009 <3 Lillesyskon BF 16/4-2011 <3
  • Labolina3

funderade oxå påå om det var inf.astma....vår son har det o i början var det jättejobbigt innan vi fick hjälp o blev tagna på allvar o sen innan det blev rätt dos på mediciner osv. Har mask o airomir + pulmicort o dosen ökas vid behov.

• Lillave
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-27 19:39:44 följande:
    Infektionsastma?
    Tror inte det, han är inte tungandad. Men vet klart inte helt säkert just denna gång. Han blev sjuk igår.
  • Lillave
    Labolina3 skrev 2011-02-27 19:47:02 följande:
    funderade oxå påå om det var inf.astma....vår son har det o i början var det jättejobbigt innan vi fick hjälp o blev tagna på allvar o sen innan det blev rätt dos på mediciner osv. Har mask o airomir + pulmicort o dosen ökas vid behov.
    Men var er son också förkyld i samband? Jag tror det är "vanlig" reshosta i samband med förkylning. Jag själv får också alltid rethosta efter snor.
  • Labolina3

han hade och har bara hosta när han är förkyld, annars märks det inget alls på honom. När han är förkyld får han ofta jobbig hosta men nu m medicinerna funkar det oftast riktigt bra...

• Erica87

vår son har falsk krupp, han hostar tills han spyr och det är inte alltid han blir tungandad heller...prova ha honom lite högt när han sover och gärna ett fönster öppet, fast det är kallt så försök släpp in lite friskluft, det brukar underlätta, och sen små doser vatten så fort hostan kommer...det är mina bästa tips iaf... min son ligger just nu och hostar och hostar och det har han gjort 3 nätter i rad nu, inte alls roligt ! Hoppas han blir bra snart.

• Lillave
    Erica87 skrev 2011-02-27 19:57:19 följande:
    vår son har falsk krupp, han hostar tills han spyr och det är inte alltid han blir tungandad heller...prova ha honom lite högt när han sover och gärna ett fönster öppet, fast det är kallt så försök släpp in lite friskluft, det brukar underlätta, och sen små doser vatten så fort hostan kommer...det är mina bästa tips iaf... min son ligger just nu och hostar och hostar och det har han gjort 3 nätter i rad nu, inte alls roligt ! Hoppas han blir bra snart.
    Usch då. vår son har också haft falsk krupp, men detta låter mer som vanlig hosta. Kruppen liksom skällde han fram.

Pallrar upp med kuddar och handduk i sängen ifall han kräks igen.

Måtte våren komma snart! Så less på alla sjukdomar nu.
  • Erica87

ja jag vet, man blir less... vår son har inte haft så stora problem under hösten och vintern som han har haft förut (han är 4 år snart) men just den här tiden 3 år i rad nu så har han haft prblem med krupp,hosta och spyor... måste vara nåt med luftfuktigheten såhär i slutet på feb början på mars, vore ju konstigt annars om det kom precis nu varje år :) men det är drygt för alla, han gnäller rätt mycket på nätterna och just nu har han dessutom över 40 graders feber vilket är ganska ovanligt för honom... han får ventoline men jag börjar misstänka att det är den han kräks av. Hoppas våren kommer snart.

• BymBym

Nässpray, Alvedon och ljummet vatten. Kall luft vid krupp.

Men det finns ju inga mirakelkurer mot hosta tyvärr.

• Lillave
    Erica87 skrev 2011-02-27 20:05:56 följande:
    ja jag vet, man blir less... vår son har inte haft så stora problem under hösten och vintern som han har haft förut (han är 4 år snart) men just den här tiden 3 år i rad nu så har han haft prblem med krupp,hosta och spyor... måste vara nåt med luftfuktigheten såhär i slutet på feb början på mars, vore ju konstigt annars om det kom precis nu varje år :) men det är drygt för alla, han gnäller rätt mycket på nätterna och just nu har han dessutom över 40 graders feber vilket är ganska ovanligt för honom... han får ventoline men jag börjar misstänka att det är den han kräks av. Hoppas våren kommer snart.
    Stackars liten! Men blir han förkyld också? Snorig?
  • Lumo

Men ni som har barn med många förkylningar, be om remiss till barnläkaren bums o be dem utreda om barnen har astma. Det behöver inte pipa direkt för att vara det, ni kanske inte hör det utan stetoskop. Upprepade djupa rethostor är ju ett tecken på astma. Astmamedicinen är vår räddning, funkar super mot hostan.

Annars kan jag tipsa om luftfuktare i sovrummet. Finns på tex bauhaus för några hundra...

• Lillave
    Gwempa skrev 2011-02-27 21:16:46 följande:
    Men ni som har barn med många förkylningar, be om remiss till barnläkaren bums o be dem utreda om barnen har astma. Det behöver inte pipa direkt för att vara det, ni kanske inte hör det utan stetoskop. Upprepade djupa rethostor är ju ett tecken på astma. Astmamedicinen är vår räddning, funkar super mot hostan.

Annars kan jag tipsa om luftfuktare i sovrummet. Finns på tex bauhaus för några hundra...
    Tack, ska ringa läkaren i morgon. Han sover nu och jag hoppas på en lugn natt.
Svar på tråden Satans hosta!!!!