• Petra123

Donera navelsträngsblod?

Någon som gjort detta? Hur gick det till, vad gjorde dom?
    Har pratat med BM om att jag vill göra det denna gången, men hon verkade inte veta så mycket om det....Ska man tala om det när man kommer in på förlossningen? Om man kan/kommer ihåg vill säga....

• Svar på tråden Donera navelsträngsblod?
  • SaramedM

Nej, det ska barnet ha! på riktigt alltså, begär istället senavnavling

• eliten

Under min förlossning kom de in och fråga om jag ville donera och sen kom de dagen efter och blodprover.z

• Petra123
    SaramedM skrev 2011-02-27 20:32:58 följande:
    Nej, det ska barnet ha! på riktigt alltså, begär istället senavnavling
    Vad innebär det då? Försökte googla, men hittade inget vettigt som jag förstod helt.
  • Petra123
    eliten skrev 2011-02-27 21:56:59 följande:
    Under min förlossning kom de in och fråga om jag ville donera och sen kom de dagen efter och blodprover.z

Ja mig frågade dom aldrig förra gången om jag ville det, men tänkte att man kunde göra det denna gången...
  • eliten

Jag kom på att jag fick papper att fylla i och skicka in redan i början av graviditeten av min barnmorska nu andra gången så då kom de ju in under förlossningen och var beredda.
    Känns bra att en sån obetydlig sak för mej kan hjälpa andra!

• SaramedM
    eliten skrev 2011-02-28 11:01:12 följande:
    Jag kom på att jag fick papper att fylla i och skicka in redan i början av graviditeten av min barnmorska nu andra gången så då kom de ju in under förlossningen och var beredda.
    Känns bra att en sån obetydlig sak för mej kan hjälpa andra!
    sen avnavling har en massa positiva effekter för barnet

Och det är inte en obetydlig sak, barnet har en stor del av sitt blod i navelstränger när det föds, fleroch fler sjukhus inser nu detta och har övergått till sen avnavling
  • eliten
    MammaJ2011 skrev 2011-02-28 13:34:34 följande:
    Att donera gör ingen nytta för varken dig eller barn, att däremot vänta med att klippa navelsträngen så att barnet får blodet du tänkt donera kan göra mycket nytta!!!
    Nationella biobanken för navelsträngsblod:
    Du kan hjälpa oss att rädda liv genom att donera det blod som finns kvar i moderkakan och
    navlesträngen efter att Ditt barn fötts. Vi kan ta vara på blodet och använda det för att
    behandla svårt sjuka medmänniskor. Blodet har ett unikt innehåll som gör att det kan
    användas vid transplantation. Att donera blodet efter förlossningen innebär ingen risk för dig
    eller ditt barn.
  • Hallonmumsan
    eliten skrev 2011-03-01 20:15:16 följande:
    Du kan hjälpa oss att rädda liv genom att donera det blod som finns kvar i moderkakan och
    navlesträngen efter att Ditt barn fötts. Vi kan ta vara på blodet och använda det för att
    behandla svårt sjuka medmänniskor. Blodet har ett unikt innehåll som gör att det kan
    användas vid transplantation. Att donera blodet efter förlossningen innebär ingen risk för dig
    eller ditt barn.
    för att dom ska kunna få ut mycket blod så klipper dom navelsträngen tidigt vilket gör att barnet får mindre blod. läs i tråden om sen avnavling. sen avnavling kan rädda bebisens liv
  • SmultronKatt

Uggh Rynkar på näsan 

Hur ska man ställa sig till detta?
    Sen avnavling betyder mer blod till mitt barn. Som innehåller stamceller, som är viktiga ? ??
    Donation betyder att mitt barn går miste om det blodet.

Herregud, varför måste jag ta ställning till detta? Jag är väldigt frikostiga med "mina" donationer för det kan hjälpa andra...Varför får det ens finnas motstridighet inom det här området?

• lindalake

Läs och begrunda

kopierat från abuelitas tråd om sen avnavling:

"Med nu pekar en grupp läkare och barnmorskor på fördelarna med det extra blodet. Förutom att barnet får bättre järnvärden får det tillgång till viktiga stamceller, som kan förebygga sjukdomar senare i livet.
    De första minutrarna efter förlossning fortsätter blodet att pulsera över till barnet. Det rör sig om ca en deciliter blod, vilket motsvarar 1-5 till 2 liter för en vuxen.”

(blödningschock uppstår när en vuxen person förlorat 1 liter blod eller mer).

Tidig avnavling (klampar navelsträngen innan allt blod från moderkakan är hos barnet) är något man gjort flera år, men nu äntligen har de flesta gått tillbaka till sen avnavling vilket är att föredra.

Om ni vill göra en insats så kan ni gå med i Tobias registret själva istället. Då kan ni bli potentiella stamcellsgivare, vilket inte innebär någon risk för er själva och absolut inget för er nyfödda bebis.

• SmultronKatt
    lindalake skrev 2011-03-01 20:35:10 följande:

Läs och begrunda

kopierat från abuelitas tråd om sen avnavling:

"Med nu pekar en grupp läkare och barnmorskor på fördelarna med det extra blodet. Förutom att barnet får bättre järnvärden får det tillgång till viktiga stamceller, som kan förebygga sjukdomar senare i livet.
    De första minutrarna efter förlossning fortsätter blodet att pulsera över till barnet. Det rör sig om ca en deciliter blod, vilket motsvarar 1-5 till 2 liter för en vuxen.”

(blödningschock uppstår när en vuxen person förlorat 1 liter blod eller mer).

Tidig avnavling (klampar navelsträngen innan allt blod från moderkakan är hos barnet) är något man gjort flera år, men nu äntligen har de flesta gått tillbaka till sen avnavling vilket är att föredra.

Om ni vill göra en insats så kan ni gå med i Tobias registret själva istället. Då kan ni bli potentiella stamcellsgivare, vilket inte innebär någon risk för er själva och absolut inget för er nyfödda bebis.

Tack!
  • eliten

Mmm jag betvivlar faran jag har två friska barn och personlig erfarenhet av en nära vars liv blev räddat av donerat navelsträngsblod då det saknades en match från anhöriga men alla får ju ta ställning självs!

• SaramedM
    eller ditt barn.
    vad arg jag bli att de öht får skriva detta när man vet att det inte stämmer
    Det är jätteviktigt att barnet får tillbaka den blodvolym som finns i navelsträngen
  • SaramedM
    eliten skrev 2011-03-01 20:59:00 följande:
    Mmm jag betvivlar faran jag har två friska barn och personlig erfarenhet av en nära vars liv blev räddat av donerat navelsträngsblod då det saknades en match från anhöriga men alla får ju ta ställning självs!
    ja men likväl ärdet skrämmande att de som vill ha blodet ljuger rakt ut i sin marknadsföring
  • MammaJ2011
    eller ditt barn.
    Det jag skrev var att donera gör ingen nytta för varken dig eller barn
    att däremot vänta kan göra mycket nytta
    Då kan man fråga sig vad som är viktigast?
    Att eventuellt någon gång i framtiden någon får nytta av ens barns navelsträngsblod (är ju itne säkert dom använder det) Eller att låta blodet rinna klart som det är meningen att göra så att barnet får all blod som är dennes! För mig är det ganska enkelt, mitt barn kommer först!
    Älskade lillplutt BF 23/3 -11
Svar på tråden Donera navelsträngsblod?