• marmelad

6 månader och sova på mage

Bebisar ska ju sova på rygg, enligt bvc. När är det egentligen "okej" för dem att sova på mage? När minskar risken för psd?
    Min son är 6 månader nu, och han sover helst på sidan men har nu börjat vända över sig på mage när han sover. Jag är där och vänder tillbaka honom till rygg, men det stör ju såklart honom.

• Svar på tråden 6 månader och sova på mage
  • Knasiga morsan

Alltså jag vet då inte, har ingen fakta alls för det där när risken minskar eller så.. Men jag vet hur min Albin gör iaf , han är 6 månader 1vecka.

Han sover i alla fall på mage och har gjort det i kanske 1 månad nu, alltså sedan han var 5 månader. Det var som med din son, att Albin började först ligga på sidan och sedan med tiden vände han sig och sov på mage. I början höll jag och sambon på att ändra läge så att Albin skulle sova på rygg men det ville inte den unge herrn.

Så nu sover han på mage varje natt, han sover hur bra som helst och så, vi kollar honom då och då men allt är hur bra som helst. Det man får vara försiktig med är ju kudden.. men annars går det finemang här!

• Jiinii

min lilla är mindre vänder sig själv både hit och dit och jag tog bort kudden.. vände man henne var hon tillbaka på mage igen inom 3 minuter

• NinaP

Min son började sova på sida el mage när han var 4 månader.
    Men han började vända från mage till rygg vid 11 veckor och tvärtom vid 13v och så snart han lärt sig det kom han underfund med rullningar. =)

Frågade då på BVC om det var ok att han sov på mage då vi inte kunde göra nå åt det, då skulle vi tvingas kolla honom hela nätterna då han i princip vände tillbaka direkt efter att vi vänt honom. De sa att kunde de vända sig var det ok. Annars vet jag inte riktigt, sover han bra skulle jag nog låta honom sova så. =)

• mithrandil

BVC sköterskan vi hade när sonen var liten sa att så fort barnet kan vända sig själv och lägga sig hur det vill är det inte någon fara längre. Så du behöver inte vara där och vända på honom. låt honom sköta det själv.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Jenny76

min dotter vänder sig oxå t mage i sömnen. Frågade på bvc o de sa at6t det är ok när de vänder sig själva, ta bort kudden bara!

• marmelad

Tack för era svar Då ska jag sluta vända på honom.
    Vet dock inte om jag ska ta bort kudden, eftersom han är lite platt på ena sidan av huvudet :-/  (trots användande av kudde sen födseln)
    Ska höra med bvc på torsdag

• mithrandil
    marmelad skrev 2011-02-28 09:14:02 följande:
    Tack för era svar Då ska jag sluta vända på honom.
    Vet dock inte om jag ska ta bort kudden, eftersom han är lite platt på ena sidan av huvudet :-/  (trots användande av kudde sen födseln)
    Ska höra med bvc på torsdag
    de sa aldrig till oss att ta bort kudden. eftersom vår kudde är väldigt platt. huvudsaken är ju att han inte kan "begrava" näsan i den.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Flickan och kråkan

Risken minskar inte för att de kan vända själva, men däremot så kan man inte göra så mycket åt det när de vänder själva stup i kvarten och dessutom brukar de vara så pass stora då att största risken är förbi. 80% av alla fall sker fram till 6 månader, sedan är siffran mer eller mindre uppe i 100% vid 1 år.

• Cocco
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-28 09:31:50 följande:
    Risken minskar inte för att de kan vända själva, men däremot så kan man inte göra så mycket åt det när de vänder själva stup i kvarten och dessutom brukar de vara så pass stora då att största risken är förbi. 80% av alla fall sker fram till 6 månader, sedan är siffran mer eller mindre uppe i 100% vid 1 år.
    Men sen finns det ju de som tror att PSD har olika orsaker i olika åldrar. Typ att det som är den största orsaken i låg ålder inte är samma sak som orsakar PSD i de lite äldre åldrarna.
  • Flickan och kråkan
    Cocco skrev 2011-02-28 11:04:48 följande:
    Men sen finns det ju de som tror att PSD har olika orsaker i olika åldrar. Typ att det som är den största orsaken i låg ålder inte är samma sak som orsakar PSD i de lite äldre åldrarna.
    Men man vet ju inte säkert vad som orsakar psd överhuvudtaget. Det senaste jag har läst var att det var brist på ett hormon.
  • merenwen
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-28 11:06:53 följande:
    Men man vet ju inte säkert vad som orsakar psd överhuvudtaget. Det senaste jag har läst var att det var brist på ett hormon.
    Nej, precis. Och det skapar en onödig stress hos spädbarnsföräldrar.

Visst, om man har en bebis som är för tidigt född, hade låg födelsevikt, eller om man själv är rökare så ska man kanske vara noga med ryggläget.
    Men om bebisen är normalviktig, frisk och kry och man själv rökfri, och man har koll på temperaturen i sovrummet så är risken minimal.

Till TS: Min son sov på sidan sedan födseln eftersom jag ammade honom till sömns och han blebv liggande så. Sen vända han över på mage vid ca 2 månader och sen dess har han sovit gott på mage. Han är 4 månader nu.
  • Flickan och kråkan
    merenwen skrev 2011-02-28 11:23:19 följande:
    Nej, precis. Och det skapar en onödig stress hos spädbarnsföräldrar.

Visst, om man har en bebis som är för tidigt född, hade låg födelsevikt, eller om man själv är rökare så ska man kanske vara noga med ryggläget.
    Men om bebisen är normalviktig, frisk och kry och man själv rökfri, och man har koll på temperaturen i sovrummet så är risken minimal.

Till TS: Min son sov på sidan sedan födseln eftersom jag ammade honom till sömns och han blebv liggande så. Sen vända han över på mage vid ca 2 månader och sen dess har han sovit gott på mage. Han är 4 månader nu.
    Fast det är ju ett märkligt resonemang. Ja, man vet att de saker du tar upp minskar risken för psd, men man vet också att ryggläge är det specifikt enskilda som rätt dramatiskt minskat antalet fall, så att helt avfärda det är ju enbart dumhet.
  • merenwen
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-28 11:26:27 följande:
    Fast det är ju ett märkligt resonemang. Ja, man vet att de saker du tar upp minskar risken för psd, men man vet också att ryggläge är det specifikt enskilda som rätt dramatiskt minskat antalet fall, så att helt avfärda det är ju enbart dumhet.
    Jag avfärdade det inte. Jag vet att statistiken har förändrats sen ryggläge rekommenderades. Men jag menar att det är så många andra faktorer som också spelar in, så det här mer ryggläget har nästan blivit hysteriskt bland vissa, redan ängsliga personer. Och det är ju synd.
    Det är nästan bara rygg vs mage det pratas om. Man "glömmer" lätt att rökning medför lika stor risk. Och att amning minskar risken t.ex. Och om nu så många är så rädda för PSD att de vänder ungarna till ryggläge hela första året så får jag inte ihop det med att så många väljer att ge ersättning framför att amma t.ex...
  • Labolina3

man kanske inte VÄLJER ersättning....utan det kanske är det enda alternativet när amningen av någon anledning inte fungerar....

• merenwen
    Labolina3 skrev 2011-02-28 11:53:19 följande:
    man kanske inte VÄLJER ersättning....utan det kanske är det enda alternativet när amningen av någon anledning inte fungerar....
    Nej, men nu skrev jag ju de som väljer ersättning, och då syftade jag på just de som väljer det, inte de som tvingas till det. Jag valde alltså ordet väljer för att jag syftade på de som väljer.
  • Flickan och kråkan
    merenwen skrev 2011-02-28 11:33:33 följande:
    Jag avfärdade det inte. Jag vet att statistiken har förändrats sen ryggläge rekommenderades. Men jag menar att det är så många andra faktorer som också spelar in, så det här mer ryggläget har nästan blivit hysteriskt bland vissa, redan ängsliga personer. Och det är ju synd.
    Det är nästan bara rygg vs mage det pratas om. Man "glömmer" lätt att rökning medför lika stor risk. Och att amning minskar risken t.ex. Och om nu så många är så rädda för PSD att de vänder ungarna till ryggläge hela första året så får jag inte ihop det med att så många väljer att ge ersättning framför att amma t.ex...
    Magläge och rökning är de två största riskfaktorerna. De som inte ammar kanske exempelvis har napp istället.
  • merenwen
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-28 12:48:48 följande:
    Magläge och rökning är de två största riskfaktorerna. De som inte ammar kanske exempelvis har napp istället.
    Ja, det stämmer att magläge och rökning är de största riskfaktorerna. Och så länge man ser till att minimera riskerna, bebisen mår bra och man själv känner sig trygg, så är allt frid och fröjd! Glad
  • Mammisen

Min sköterska sa att när han vänder sig fram och tillbaka så behöver man inte vara orolig om de vill sova på magen. Min gosse 9 månader har börjat att enbart sova på mage nu

• ClaraV

Gå på magkänslan, min dotter är tre månader, och försöker jag lägga henne på rygg så skriker hon natten igenom. Det är inte farligt att ha dom på mage utan det är olika år från år, så länge du har en lagom temperatur i sovrummet så är det okej och om barnen sover på mage ska dom INTE ha kudde. 

Svar på tråden 6 månader och sova på mage