• gottegrisen

Dra ut visdomstand i underkäken?

Nu står jag inför valet att antingen laga en visdomstand (litet hål mellan tänderna) eller att dra ut den. Väljer jag att laga så är ändå risken stor att jag måste dra ut den iaf i slutändan... så jag funderar på om jag inte skulle dra ut den ändå så slipper jag momentet laga som sedan förmodligen slutar med att utdragning...

Har tidigare dragit ut en tand i överkäken, en kindtand. Hur är det i jämförelse med att dra ut en visdomstand... Hur är det med smärtstillande efteråt, får man starkare utskrivna av tandläkaren eller får man klara sig på panodil?
    Vet att jag hade o n t när jag drog ut den i överkäken... fy f'n, det var ingen höjdare :(

En del skriver operera och en del dra, är det två skilda saker? Operarar man bort visdomstand om den inte kommit upp och har den kommit upp så drar man ut den?

• Svar på tråden Dra ut visdomstand i underkäken?
  • lövet2

Det är tandläkaren som bestämmer om tanden ska dras eller opereras. De brukar inte vilja göra det om det inte är nödvändigt, för man får ganska ont efteråt och det tar tid innan det läker. I ditt ställe skulle jag laga och skjuta upp eländet. Den kan hålla i 10 år till!

• gottegrisen

Usch, känns som pest eller kolera detta... tandläkaren tyckte att jag skulle dra ut den. Hon pratade om att den satt så tätt intill tanden framtill att det säkert kommer att bli hål igen efter ett tag och då slutar det ändå med att jag får dra ut den...
    Funderar på om jag ska åka dit idag och prata med dem och se vad de säger eller iaf säga till att jag är lite osäker på hur jag vill göra... Hon sa inget om att jag behövdes skickas vidare då iaf... frågade bara dra ut eller laga...

• lövet2
    gottegrisen skrev 2011-02-28 12:39:46 följande:

Usch, känns som pest eller kolera detta... tandläkaren tyckte att jag skulle dra ut den. Hon pratade om att den satt så tätt intill tanden framtill att det säkert kommer att bli hål igen efter ett tag och då slutar det ändå med att jag får dra ut den...
    Funderar på om jag ska åka dit idag och prata med dem och se vad de säger eller iaf säga till att jag är lite osäker på hur jag vill göra... Hon sa inget om att jag behövdes skickas vidare då iaf... frågade bara dra ut eller laga...

Om tandläkaren tycker det är dags, så skulle jag lita på henne. Har själv dragit resp opererat ut alla mina visdomständer, och smärtan är ju övergående. Skönt att ha det gjort, men jag skulle inte planera in några större aktiviteter under veckan efteråt om jag var du ...
  • Anjo2

Min tandläkare tyckte att det var lika bra att dra dem i det läget...bara onödigt att betala mycket pengar för att senare behöva betala mer för samma tand, jag menar risken att du måste dra den senare är ju ganska stor så ta tjuren vid hornen ch gör det...tycker jag...har dragit tre av mina fyra visdomständer och har även dragit när jag var ynge någon annan kindtand...ingen större skillnad...
    Jag ville opererat ut min första som jag drog, för jag var så rädd för det där...men de sa min tandläkare att det gör man bara om man måste....typ om rötterna är krokiga eller att den sitter konstigt.....men jag hade givetvis raka fina rötter så den drog vi....de andra oxå för den delen...

Felicia min pärla. Nova min juvel. blomglantan.blogspot.com/
  • isisisis

Jag skulle dra ut min sista i underkäken för det var inflammerat.
    Tyvärr visade det sig att det var nästan 1,5 års väntetid på att dra ut den hos käkkirurgen.
    Så tandläkaren skulle prova.
    Då gick den av.Halva tanden rakt av bara.
    Så jag fick en akuttid hos käkkirurgen (lasarettet).
    Där fick de tom såga ut den i käkbenet
    he he lycka till

• gottegrisen
    isisisis skrev 2011-02-28 12:44:07 följande:
    Jag skulle dra ut min sista i underkäken för det var inflammerat.
    Tyvärr visade det sig att det var nästan 1,5 års väntetid på att dra ut den hos käkkirurgen.
    Så tandläkaren skulle prova.
    Då gick den av.Halva tanden rakt av bara.
    Så jag fick en akuttid hos käkkirurgen (lasarettet).
    Där fick de tom såga ut den i käkbenet
    he he lycka till
    Det där var precis det jag vill höra just nu Skrattande
  • Maggis

Jag drog ut min ena visdomstand i underkäken för kanske 10 år sedan på tandläkarens inrådan. Den satt dumt till och även om vi valt att laga från start så hade jag inte kunnat undvika utdragning. Så vi tog det direkt.

Och ja, det gjorde ju ont. Det gjorde det. Och sedan lyckades jag få infektion i hålet efter; vilket resulterade i antibiotika. Och ännu mera ont. Jag körde med Panodil & Voltaren som smärtlindring (fungerar ypperligt) och ångrar faktiskt inte alls att jag drog ut den trots att det var bökigt och smärtsamt.

//Maggis
  • gottegrisen
    Anjo2 skrev 2011-02-28 12:43:54 följande:
    Min tandläkare tyckte att det var lika bra att dra dem i det läget...bara onödigt att betala mycket pengar för att senare behöva betala mer för samma tand, jag menar risken att du måste dra den senare är ju ganska stor så ta tjuren vid hornen ch gör det...tycker jag...har dragit tre av mina fyra visdomständer och har även dragit när jag var ynge någon annan kindtand...ingen större skillnad...
    Jag ville opererat ut min första som jag drog, för jag var så rädd för det där...men de sa min tandläkare att det gör man bara om man måste....typ om rötterna är krokiga eller att den sitter konstigt.....men jag hade givetvis raka fina rötter så den drog vi....de andra oxå för den delen...
    Risken att jag behövde dra ut den senare var ganska stor sa tandläkaren och då känner jag att det känns onödigt att lägga pengar på en lagning... lika bra att få det gjort känner jag... Men oj, jag är inte upplagd för det för att ha ont i munnen (tandvärk) är det värsta som finns... Får man starkare värktabletter efter eller får man hålla sig till panodil? Man kanske kan få det om man ber om det :)
  • Vroooooom

Jag har dragit ut alla mina visdomständer. De fick liksom inte plats och tandläkaren tyckte därför det var bäst att dra ut dem. Jag drog ut två åt gången och med de första två hade jag riktigt ont i ungefär två veckor efteråt. De sista två gick mycket lättare och jag hade inte så jätteont i efteråt.

Klarar man sig inte på receptfria smärtstillande så kan man höra av sig till tandläkaren och få lite starkare.

A room without books is like a body without a soul
  • Maggis
    gottegrisen skrev 2011-02-28 12:51:07 följande:
    Risken att jag behövde dra ut den senare var ganska stor sa tandläkaren och då känner jag att det känns onödigt att lägga pengar på en lagning... lika bra att få det gjort känner jag... Men oj, jag är inte upplagd för det för att ha ont i munnen (tandvärk) är det värsta som finns... Får man starkare värktabletter efter eller får man hålla sig till panodil? Man kanske kan få det om man ber om det :)
    Du kan säkert få om du skulle be om det. Men som sagt; Voltaren & Panodil i kombo gjorde susen på mig åtminstone.
    //Maggis
Svar på tråden Dra ut visdomstand i underkäken?