• Sille

Barnvagn på flygplan

Hej!

Vi ska ut och resa och det hör inte till vanligheterna Glad. Min fråga är hur man gör med barnvagnen. Vi har köpt en äldre modell så vi slipper ta med vår nya. Ska vi packa in den hemma (behöver den inte på väg till flygplatsen) eller gör man det enklast på flygplatsen? Tänkte köpa bubbelplast och vira in den i. Eller får man emballage på flygplatsen?Ja, ni hör ju, vi är inga vana resenärer...

• Svar på tråden Barnvagn på flygplan
  • Elin2

Man får eller får köpa en stor plastpåse när man checkar in bagaget som man lägger vagnen i, man klistrar på en lapp man får vid incheck o sen lämnar man vagnen vid en annan disk för större föremål. Inte så krångligt. Lycka till på resan!

• KK1974

Du skriver inte hur stort barnet är, men det kan vara värt att fråga om ni får ta med vagnen som handbagage. Det kan bli lång väntan mellan incheckning och avfärd och då är det bökigt att gå där och kånka... Jag flög ensam med bebis på tio månader till Århus en gång och då gjorde jag så. Lite bökigt när vagnen skulle röntgas men man får ju hjälp! Det var skönt att ha någonstans att sätta honom för det var 45 minuters väntan... När jag kom ut till planet tog de vagnen och körde in den i någon skrubb baktill på planet och när vi landade stod den och väntade på oss på landningsbanan.

• Dixie
    KK1974 skrev 2011-03-01 11:20:45 följande:
    Du skriver inte hur stort barnet är, men det kan vara värt att fråga om ni får ta med vagnen som handbagage. Det kan bli lång väntan mellan incheckning och avfärd och då är det bökigt att gå där och kånka... Jag flög ensam med bebis på tio månader till Århus en gång och då gjorde jag så. Lite bökigt när vagnen skulle röntgas men man får ju hjälp! Det var skönt att ha någonstans att sätta honom för det var 45 minuters väntan... När jag kom ut till planet tog de vagnen och körde in den i någon skrubb baktill på planet och när vi landade stod den och väntade på oss på landningsbanan.
    fast många flygplatser tillåter inte att man tar vagnen till gate - det kvittar hur gamla barnen är! 
  • tiituska

Du kan gå på  www.airshells.com   där hittar du väskor som du kan boka och sen när ni kommer till flygplatsen är den där och väntar.. den är jättebra. vi har haft den nu två gånger till våran emmaljuga combivagn och den har inte gått sönder. Vi är jätte nöjda!!

• MamaPapa

Det varierar per bolag och flygplats vilka procedurerna är. Vissa bolag gör i princip ingenting - du bara lämnar in vagnen. Andra tillhandahåller, ibland mot avgift, plastpåsar som du lägger vagnen i. Vissa flygplatser tillåter att du tar med en enklare typ "paraplyvagn" till gaten medans andra inte gör det. Så bäst att kolla med flygbolaget du reser med tycker jag.

• LinnH

Gör det hemma! På flygplatsen kommer du ändå ha fullt upp med biljetter, barn och bagage. Skönt att ha packat ihop vagnen då.

• älskarlivet81
    Dixie skrev 2011-03-02 09:14:47 följande:
    fast många flygplatser tillåter inte att man tar vagnen till gate - det kvittar hur gamla barnen är! 
    Det är väl flygbolagen som bestämmer?
    Vi har i alla fall tur, ska flyga i april och på kastrups hemsida står det att man kan få ta med sig om flygbolaget tillåter och vårt flygbolag tillåter.. Vi har en så liten vagn så vi kan ta den ombord på flyget. 
  • Dixie
    älskarlivet81 skrev 2011-03-05 11:39:35 följande:
    Det är väl flygbolagen som bestämmer?
    Vi har i alla fall tur, ska flyga i april och på kastrups hemsida står det att man kan få ta med sig om flygbolaget tillåter och vårt flygbolag tillåter.. Vi har en så liten vagn så vi kan ta den ombord på flyget. 
    nja, så enkelt är det inte - tex på Arlanda får man inte ta med några vagnar alls......

men på Kastrup har vi tagit med vagn, det har inte varit några problem - men tänk på när ni sedan landar på Kastrup igen, så får ni inte vagnen när vi går av planet, utan den kommer med resten av bagaget! 
  • älskarlivet81

Dixie: vi kommer kunna ha vår vagn med oss som handbagage dvs med ombord på planet så vi får visst den direkt när vi går av.

• Dixie
    älskarlivet81 skrev 2011-03-05 12:09:40 följande:
    Dixie: vi kommer kunna ha vår vagn med oss som handbagage dvs med ombord på planet så vi får visst den direkt när vi går av.
    nja, var inte helt säkra på det....... vi har en Quinny zapp som vi har haft som handbagage - men när vi skulle gå på planet i NY var det tvärstopp - det fick vi inte alls......
  • MamaPapa

Fast brukar det inte oftast vara så att i de fall man får ta med sig ihopfällbar vagn till gaten (beroende på flygplats/flygbolag som diskuterats ovan), så lämnar man den vid gaten och personalen sedan lastar dem ombord med det andra bagage? Dvs att man inte faktiskt tar med sig sin vagn ombord planet inne i kabinen? Så har det alltid varit för oss i alla fall.  Och i 90% av fallen har vi sedan vid ankomst fått vagnen utlämnad sedan med det andra bagaget.  Någon enstaka gång har de legat vid gaten när vi klivit av.

• Sille

Tack för era svar!

Vi fick som sagt var påse på Arlanda, checkade in vagn och bar bebis i bärsele.
    På hemvägen fick vi dra vagnen till flygplansdörren där en vänlig man bar ner den till lastrummet i flyget Glad.

Resan och semestern gick jättebra och nu känner vi oss lite mer vana, ha ha!

• Lindreas

Nu har du ju både rest iväg och kommit tillbaka med vagnen, men som ett tips till andra, se upp för att ta med barnvagn när ni flyger med RyanAir! De är inte särskilt försiktiga med grejerna, oavsett om man checkar in dem som specialbagage eller inte.

• Sille

Vi köpte en gammal brio för 500 på blocket och slapp vara oroliga för skador Glad.

Vagnen klarade sig jättebra och blir nu vår sommarvagn på landet. Det går ändå inte att köra med swivelhjul i skogen!

Men jag har också hört att de inte är speciellt snälla mot vagnar på flygplan.

Svar på tråden Barnvagn på flygplan