• Rafael90

Efterbliven katt smetar bajs överallt!

Mår så jävla illa här hemma! Har en hankatt på ett år som är totalt efterbliven, när han går på lådan så sätter han sig rakt upp och ner och bajsar, sen varken täcker han över det eller tvättar sig i baken efteråt. Vilket resulterar i att det OFTA hänger små bajskluttar kvar under svansen som han "tappar" och smetar ut överallt. Det är bajsspår överallt, på alla golv, på väggen bredvid kattlådan, på KÖKSBORDET, på fönstren, till och med på en chokladask som som tur var inte var öppnad - där katten suttit efter att han gått på lådan. Är SÅ trött på att gå med rengöringsmedel och torka hela tiden, det stinker gammalt bajs överallt och jag vill bara spy Skrikandes vad ska jag göra med denna äckliga efterblivna katt?? Avliva honom? Gå till katt-BUP? Hjälp!

• Svar på tråden Efterbliven katt smetar bajs överallt!
  • leolina1980

Men kan det vara analsäckarna som dagdrivarn påpekade?? Kanske värt att kolla upp..

• storkvinnan9901

min kmopis katt blev jätte dålig av  Friskies, ge honom något annat.
    gå till veterinären och hör
    gör allegi test med

• Pussesnuttan

Katter är individer med olika beteenden och behov. Går inte att jämföra med "andra katter". Prova att kastrera honom, att inte täcka över bajs är som andra redan sagt ett sätt att markera att han är ranghög. Själv har jag en ranghög hona som gör så. Det finns inte heller någon anledning att ha hankatter okastrerade om man inte tänker avla på dem. Lycka till!

• Satiin

Prova att skaffa en större låda som någon annan redan sagt, jag tror inte att katten med flit går och smetar ut bajs i hela hemmet.
    Vår korthåriga fick med sig ut när vi hade övertäckt låda, så den försvann illa kvickt.
    Han har inte heller över sand när han varit på toa, men såfort det är borttaget är ju lukten borta - så det är ju inte direkt ett jättestort problem kan jag tycka?

Testa sätt en dörrmatta i anslutning till lådan, så när katten går ut från lådan fastnar det som sitter fast på katten på mattan.
    Så märker du om katten gör det av misstag för att de fastnar från lådan eller går och markerar med avföringen i lägenheten.

Och kastrering, ingen ide att ha en oskastrerad hankatt om den inte ska avlas på.  

• nemo1

Byt till kvalitetsmat, Friskis är helt galet att ge, alldeles för mycket spannmål = massor med bajs. Mjau blötmat är mycket bra mat.

• roffe

Klipp håret vid kattens rumpa så kanske ni slipper alla kånkelbär :)

• Fluffskalle

Byt mat. Katten är antagligen dåligi magen.

• Envira

Friskies är ren skit , byt till ett kvalitetsfoder! Rekommenderar eukanuba om du vill ge torrfoder, annars mjau blötmat om du vill ge bara blötmat. 

Och självklart kastrera, min kille slutade gräva över och så i lådan när han blev könsmogen (redan vid fem månader) , då blev det kastrering fort som attan så att han inte skulle fortsätta med beteendet! Lycka till :)

Och lite OT, men snälla försök att göra en snällare rubrik om du verkligen vill ha HJÄLP med din katt, för när jag läser rubriken blir man mest arg på DIG.. 

• HannaE

Men att katten inte gräver över bajset har nog inte med maten eller tarmfunktionen att göra, det är ett dominansbeteende. Kan bli bättre om katten kastreras så den blir litet mindre 'hormonstinn'.
    Har katten långt hår i rumpan? Då fastnar ju ofta litet kluttar som katten försöker bli av med genom att gnugga baken mot mattor, familjemedlemmar, möbler... Kan rekommendera trimmer. Trimma ner till 4-5 mm. Sax är mindre bra, särskilt om smultronen sitter kvar.

Man lever så länge man lär.
  • Kattägd

Jag säger kastrera och byt till ett kvalitetsfoder. En av mina tjejer brukar vara hård i magen så det hänger kvar en kula som hon då torkar av sig på hallmattan men nu får hon en blandning med ett fiberfoder som gör att det blir bättre. En annan av mina katter vägrar bajsa på lådan av någon anledning, har testat allt, tagit alla blod och bajsprover, feliway, pratat med beteenderådgivare m.m men inte kallar jag honom efterbliven för det. Håller med om att du bör byta rubrik om du verkligen vill ha hjälp.

• MatsAtari
    Rafael90 skrev 2011-02-28 15:03:00 följande:
    Mår så jävla illa här hemma! Har en hankatt på ett år som är totalt efterbliven, när han går på lådan så sätter han sig rakt upp och ner och bajsar, sen varken täcker han över det eller tvättar sig i baken efteråt. Vilket resulterar i att det OFTA hänger små bajskluttar kvar under svansen som han "tappar" och smetar ut överallt. Det är bajsspår överallt, på alla golv, på väggen bredvid kattlådan, på KÖKSBORDET, på fönstren, till och med på en chokladask som som tur var inte var öppnad - där katten suttit efter att han gått på lådan. Är SÅ trött på att gå med rengöringsmedel och torka hela tiden, det stinker gammalt bajs överallt och jag vill bara spy Skrikandes vad ska jag göra med denna äckliga efterblivna katt?? Avliva honom? Gå till katt-BUP? Hjälp!
    Har han någon sand i lådan?
  • chockgravid

Börja med att kastrera katten. Sen så skaffar du ett kvalitets foder så som Ekanuba eller Royal Canin!
    Royal har både blöt och torr foder!
    Finns mycket intressant att läsa på deras sida: http://royalcanin.se/katt/
    Sen är de en smart idé att byta till ett kvalitets kattsand.

Om nu inte se skulle hjälpa så skulle jag rådfråga en veterinär som nog kan ge dig mer tips
    om hur du ska komma rätt med problemet!

Lycka till

• Envira

RC är bara skit , ett dyrt foder med massa skit i bara, i alla undersökningar ligger det låååångt ner på listan. 
    Eukanuba är däremot alltid först , och det är ett torrfoder med den högsta kötthalten som finns, 

Svar på tråden Efterbliven katt smetar bajs överallt!