• Clara98

Vad ska vi göra när han bits?!

Hej!
    Vi har en fyramånaders valp här hemma, som bara bits, och bits, hela tiden! Så fort han kommer åt! Han biter mer än gärna våra besökare också. Deras kläder blir sönderbitna, dem börjar blöda i händerna... osv...
    Vad ska vi göra för att få honom att sluta?
    Självklart kliar det lite i tänderna nu, men såhär kan vi inte ha det!
    Han har massvis med leksaker han kan bita i, men han föredrar våra händer, eller möjligtvis kläder....
    Snälla hjälp!

• Svar på tråden Vad ska vi göra när han bits?!
  • Joico
    Clara98 skrev 2011-03-05 14:16:49 följande:
    Men jag tar ju inte tag i honom på det sättet! Du får ju det att låta så.
    Så fort man rör sin hund är det tydligen dåligt.
    Om jag inte tar tag i honom (jag tar inte tag i honom hårt, förstå det nu, snälla.) så smiter han iväg och tror att det fortfarande är lek. Jag ber honom sedan att sitta och sedan får han beröm. Jag säger bara att han ska lugna ner sig, inget annat. Jag ryter inte eller något.
    Nej absolut inte, det är du som uppfattar det så. Det är helt din uppfattning.

Om du sitter helt still och inte bryr dig i honom så kommer han att förstå att leken är slut. Jag tycker det är alldeles för mycket att begära av en liten valp att den både ska förstå att leken är slut, den ska sitta kvar och den ska lugna ner sig. Men du gör som du vill!
  • Clara98

Ja, precis, jag gör som jag vill.

Man kan ta tag i både hundar och människor på ett bestämt men kärleksfullt sätt. Punkt slut.
    Nu ber jag dig vänligen att lämna tråden.

• Joico
    Clara98 skrev 2011-03-05 14:23:08 följande:
    Ja, precis, jag gör som jag vill.

Man kan ta tag i både hundar och människor på ett bestämt men kärleksfullt sätt. Punkt slut.
    Nu ber jag dig vänligen att lämna tråden.
    Klart man kan göra det. Och ÅTERIGEN jag har ALDRIG sagt att du har gjort det på nåt annat sätt heller.

Det är ett diskussionforum, så jag stannar. Tack ändå.
    Och det var du som tog upp det, då får du förvänta dig svar också.
  • Tant Herta

Ni som anser att det är misshandel att ta tag i sin hund, låter ni era barn leva rövare åxå? Jag har sett och framförallt hört barn säga väldigt elaka och hemska saker till sina föräldrar utan att bli tillrättavisade! Så ni som anser att man inte ska göra något annat än att nonchalera att valpen tuggar sönder folk och hem, låter ni era barn kalla er dumma mamma, jävla kärring etc, det är ju bara en fas som går över! Not!

• Äggfis
    Clara98 skrev 2011-03-05 13:28:58 följande:
    När vi leker, t ex.
    När jag har fått nog, brukar jag ta tag i honom och sätta honom ner, för att han ska lugna sig. Där ska han sedan sitta tills han är lugn, då får han beröm. Oftast är han så upphetsad att han inte kan sitta still och ska upp på mig och bitas.... vilket kan bli lite jobbigt, för hans tänder och klor gör så satans ont! Han klättrar, skäller, river, bits etc.
    Kan bli en aning jobbigt, men vi kämpar på! Skrattande
    Om han har svårt att tagga ner när ni har lekt - testa sitta ryggsäck med honom en stund. Ytterligare ett sätt där man "håller fast" hunden, men oerhört lugnande (kan dock behövas tålamod, träning och tid) och kan bli en trygghet för hunden som du kan använda dig av i många andra situationer genom hundens liv.
  • Äggfis
    Tant Herta skrev 2011-03-05 14:35:30 följande:
    Ni som anser att det är misshandel att ta tag i sin hund, låter ni era barn leva rövare åxå? Jag har sett och framförallt hört barn säga väldigt elaka och hemska saker till sina föräldrar utan att bli tillrättavisade! Så ni som anser att man inte ska göra något annat än att nonchalera att valpen tuggar sönder folk och hem, låter ni era barn kalla er dumma mamma, jävla kärring etc, det är ju bara en fas som går över! Not!
    Kan man inte se skillnad på en hund och en människa behöver man nog rengöra glasögonen lite. Oerhört dålig jämförelse.
  • Clara98
    Äggfis skrev 2011-03-05 16:25:46 följande:
    Om han har svårt att tagga ner när ni har lekt - testa sitta ryggsäck med honom en stund. Ytterligare ett sätt där man "håller fast" hunden, men oerhört lugnande (kan dock behövas tålamod, träning och tid) och kan bli en trygghet för hunden som du kan använda dig av i många andra situationer genom hundens liv.
    Det är precis det jag gör! Skrattande
  • hmcc
    Tant Herta skrev 2011-03-05 14:35:30 följande:
    För det första har det gått för långt om barnet börja säga fula saker till folk.
    För det andra så så bör man inte ta tag i barn heller utan PRATA med dom.

Jag vet inte hur du uppfostrar barn men börjar man ta tag i dom för att dom säger fula saker så eskalerar snart barnets beteende åt fel håll, så det är en dålig lösning.

Där orden tar slut tar nävarna vid...eller vad det nu heter så känner man att man vill ta tag i sitt barn eller hund bör man backa ett steg och fundera om det verkligen är den bästa lösningen eller om man bevöver hjälp med barnet eller sitt humör.

Att uppfsotra ett barn och en hund är två helt skilda saker, en hund vars tänder kliar finns det ingen fortfarande anledning att ta tag i.
  • Tant Herta
    Äggfis skrev 2011-03-05 16:27:05 följande:
    Kan man inte se skillnad på en hund och en människa behöver man nog rengöra glasögonen lite. Oerhört dålig jämförelse.
    Kan man inte läsa kan man ta hjälp! jag har inte jämfört hund och barnuppfostran, jag undrade om det var samma sorts människor som lät barn härja fritt som låter hunden härja fritt! Om du läser noga ser du att jag inte jämför barn och hunduppfostran!

Andra som är läskunniga kan läsa på blocket var alla hundar hamnar om man inte lär dom vad som är rätt och fel från början! 
  • Äggfis
    Tant Herta skrev 2011-03-05 18:57:17 följande:
    Kan man inte läsa kan man ta hjälp! jag har inte jämfört hund och barnuppfostran, jag undrade om det var samma sorts människor som lät barn härja fritt som låter hunden härja fritt! Om du läser noga ser du att jag inte jämför barn och hunduppfostran!
    Skrev jag nånstans om att du jämförde själva fostran? Nope, nix, nej. Så kom inte och spöka om vem som inte kan läsa Tungan ute
  • CarolinW

Jag har inte läst tråden men har du testat att bryta beteendet?  Jag har sj en rottis som har väldigt mycket social kamp i sig, han är alltså väldigt bitig. När ngn kommer in genom dörren se till så att hunden sitter ner och belöna hela tiden med godis. Oavsett vad ha det som vana att han ska sitta ner tills ner ger honom tillåtelse att gå och hälsa. Försök då ha en leksak som han kan ha i munnen när han hälsar blir ju svårarare att bita då.

• JuliaL

Känner verkligen med dig. Våran hund var likadan. Det är en jobbig period.
    Vi försökte skrika till, gällt när han bet oss. Läste att det kan hjälpa. Gjorde det ett tag, men sen blev det en del av "leken" för honom.
    Försöker ignorera honom, vilket fick honom väldigt stressad och resulterade i att han bet ännu mer för att få uppmärksamhet.
    Tillslut fick han inte gå fram och hälsa på besök innan han lugnat ner sig. Koppel på och många rundor fram och tillbaks när han hetsade upp sig. Hjälpte, men det är mycket jobb.
    Han är fortfarande lättstressad, något som vi fortfarande försöker hjälpa honom med. Han är två år nu och trotts sina stunder världens goaste :)

Lycka till!

• Clara98
    JuliaL skrev 2011-03-06 18:58:26 följande:
    Känner verkligen med dig. Våran hund var likadan. Det är en jobbig period.
    Vi försökte skrika till, gällt när han bet oss. Läste att det kan hjälpa. Gjorde det ett tag, men sen blev det en del av "leken" för honom.
    Försöker ignorera honom, vilket fick honom väldigt stressad och resulterade i att han bet ännu mer för att få uppmärksamhet.
    Tillslut fick han inte gå fram och hälsa på besök innan han lugnat ner sig. Koppel på och många rundor fram och tillbaks när han hetsade upp sig. Hjälpte, men det är mycket jobb.
    Han är fortfarande lättstressad, något som vi fortfarande försöker hjälpa honom med. Han är två år nu och trotts sina stunder världens goaste :)

Lycka till!
    Tack så mycket! Ska testa det Glad
Svar på tråden Vad ska vi göra när han bits?!