• fia80

Kan man banta samtidigt som man försöker bli gravid?

Jag har den senaste tiden gått upp typ 7 kilo som jag skulle vilja bli av med (får inte längre på mig mina kläder). Jag och min sambo håller på och försöker få mig gravid (är inne på 5:e försöket).

Är det ok att banta under tiden som man försöker bli gravid? Så fort jag testat positivt kommer jag definitivt sluta banta och äta normalt och hälsosamt igen. Men kan det på något sätt skada barnet ifall jag bantar innan dess?? Min bantning har tänkt bestå av att jag kommer äta en kolhydratfattig kost (eller kolhydrater med lågt GI).

Snälla, är det någon som vet ifall det är farligt att banta under tiden man försöker bli gravid?

• Svar på tråden Kan man banta samtidigt som man försöker bli gravid?
  • jbch

banta ner dig innan du blir gravid annars har det ingen effekt iallafall... banta ner dig först och försök sen.. annars tycker jag du redan nu ska äta hälsosamt och motionera då kan du försöka bli gravid... ät mycket grönt! och rör på dig det kan du ju även göra om du blir gravid! LYCKA TILL!

• jbch

kan vara svårare att bli gravid om man bantar har jag hört!

• fia80

Jo, man bör väl egentligen inte banta när man försöker bli gravid, vilket jag såååå gärna vill. Problemet är ju bara att det kan ta ett tag att bli gravid, är redan på 5:e försöket, men har förstått att det kan ta betydligt längre tid. Känns tråkigt att jag ska behöva gå omkring med de här extra kilona tills dess att jag blir gravid. När jag är gravid bryr jag mig absolut inte om ifall jag har lite för många kilon på kroppen.

Så min tanke var att jag bantar i 2 månader och efter den tiden kommer jag ju iaf vara snygg och smal tills dess jag blir gravid :). Men jag vill ju inte sluta försöka bli gravid trots jag bantar....

• blip

jag tror inte på banting , om man nu inte är gravt överviktig,
    vilket det itne låter som att du är...

lägg ner skräpmaten och rör dig en gång om dagen,
    simma eller ta en 30 min promenad osv.

då brukar dom extrakilona försvinna stegvis, vilket är mer sunt
    för dig och ev. barn.

• Korpan

visst KAN man bli gravid när man bantar, men det ÄR svårare.
    Eller, tja, du blir befruktad (förutsatt att du äter så pass mycket mat att din ägglossning inte upphör), men du har lättare att få tidigt missfall (en sån tidig där som när man inte ens märkt att man är gravid) dels eftersom kroppen är inställd på "svält" och inte har "råd" att tillverka ett barn rent energimässigt, dels är det lätt att få vissa näringsbrister som kan försvåra det ytterligare.

Nu tror jag inte det är någon större fara så länge du inte lever på några svältkurer, utan fräsh nyttig mat med tillräckligt mycket näring kombinerat med motion.

• Fru November

Jag undrar också , jag har börjat vv precis, innan bantade jag och nu försöker jag äta lagad mat varje dag, riktig mat fast fettsnål.

Det borde ju bara gynna en eventuell graviditet,
    men vad vet jag

• Mynta13

Har inte läst övriga inlägg så noga men jag skulle vilja påstå att du ska skippa GI och sånt utan bara laga fettsnål variarionsrik mat, äta tre mål om dagen (frukost, lagad lunch och lagad middag samt tre lågkalorimellanmål). Använd tallriksmodellen och kostcirkeln, ta en portion. Skippa läsk, saft, kakor, bullar, snacks godis och choklad, all denna utfyllnad med fett och socker - då har du kommt riktigt långt. Och glöm inte motionen, behöver bara vara 30-45 min promenad per dag (om du inte är van vid tuffare motion), du ska få upp pulsen lite, inte bara gå och släntra. Allt socker triggar hungerkänslor så undvik detta! Använd bra fetter (ju mjukare fett, desto bättre fett, olja, tex raps är bra med mycket nyttiga omega-3 fetter). "Smörgåsmiddag" är bara bukfylla men om du äter bröd, ta lite eller inget margarin, hellre en skiva kokt skinka än ost osv. Man ska absolut inte svälta sig och gå hungrig för då äter man bara mer nästa gång, därav mellanmål. Varm mat mättar mer än kall och varm mat dämpar hungerkänslorna. Tänk fiber också, bara grovt bröd och om du äter pasta, välj fullkornspasta. Alkohol är också kaloririkt så skippa det. Tänk på att "lightyoghurt" tex kan vara väldigt sockrig, kolla kaloriinnehåll på varuetiketterna. Frukter och grönsaker som är färgrika är extra nyttiga, innehåller mycket bra antioxidanter. Lycka till!

• fia80

Jo, det är väl rättså självklart att bantning och försöka bli gravid inte hänger ihop. Bara det att jag är så himla missnöjd med min kropp, men självklart så går ju en bebis före min kropp. Jag är bara rädd att det kommer ta ytterligare ett tag innan jag lyckas bli gravid och då är det tråkigt att behöva se ut så här under tiden. Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, iaf något av detta:

- Pausar bebisverkstaden i två månader då jag bantar och tar upp den igen efter det då jag igen äter normalt.

- Går tillbaka till att äta normalt (typ enl. talriksmodellen) och fortsätter bebisverkstaden.

• Babynr1

Det andra alternativet verkar vara det basta!

Hur manga kilon pratar vi om har? Och sedan beror det ju pa vad du menar med att banta? FOr vissa sa ar du ju att sluta med GODIS, lask, alkohol, chips bullar gradde tex men att ata bra och nyttig och for vissa ar ju bantning pulver drycker, bara protein inga kolhydrater etc...

Tallriksmodellen ar alltid bast och du kan sakert ga ner ett antal kilon aven om du ater rejalt men nyttigt..vitt kott istallet for rott kott..inte sa mycket feta dressingar och saser och pommes frites..Da kan du ju gora bade och..skaffa barn och andra kosten utan att kroppen tar skada..
    Varfor inte Powerwalking?? Det ar himla bra.

• Siberg

Banta o banta. Ordet används ju lätt i fel sammanhang.
    Även om du försöker bli gravid så börja tänka dig för vad du äter.
    Det är ju det viktminskning går ut på.
    Försök låt bli snabbmat, godis, kakor läsk och sånt man vet är onyttigt och sen som alla säger här rör på dig.
    Vi kämpar inte för att bli med barn, men blir det så blir det och jag har bestämt mig för att leva lite nyttigare bara.
    Är ju bara positivt även för fostret den dagen man blir gravid :)
    Lycka till!

• UllenK

Alltså, båda gångerna blivit gravid har jag precis skrivit in mig hos VV Rätt komiskt och funderar på att skriva in mig en 3:e gång så det blir ett snabbt plus

• Silverdraken

Inte kan det väl vara svårare att bli gravid för att man äter mer grönsaker, frukt och rör på sig? Det borde ju snarare vara bra förbåde blivande bebis och för kroppen att den får i sig vitaminer och mineraler?

Vad menas med att "Banta" då? Att äta aldrig eller ensidigt? Jag tror inte på bantning, jag tror på god och naturlig mat!

• marmelade

Banta inte.Tänk på vad du äter. Om man bantar när man är gravid kan gifter som lagrats i fettet komma ut så därför rekomenseras man inte att banta när man är gravid, utan tänka på vad man äter. Men om du inte är gravid än så kan du ju försöka gå ner lite men ta det lugnt...

• Gamze

Är i samma sits. Har några mammakilon kvar O kör en lågkcal diet med intervaller, likt 5:2 fast fler dagar av :2 ???? Vill bli gravid igen men funderar på om det sätter käppar i hjulet.. även jag har 7kg kvar sedan unge nr 1. Gick upp 30kg med första graviditeten och min läkare sa att det är viktigt att komma till sitt normala tillstånd mellan graviditeterna, men nu varje månad innan "mens" när man är lite förväntansfull om man är gravid eller inte så blir jag lite fundersam om det är så himla bra att svälta vissa dagar. Sen tänker jag på kvinnor i Afrika... de verkar bli gravida iaf... jag menar om man slutar direkt när man misstänker en graviditet, skulle barnet verkligen ta skada tro...

• Charon83

Aldrig banta när man är gravid utan man skall äta nyttigt. Efter graviditeten cirka 6 månader, då kan man börja med att börja träna ordentligt. I dag köpte jag en underbar arganolja som jag använder på min fina mage. Smörjer flitigt. Flaskan jag har börjar ta slut, den andra kommer imorgon..

Svar på tråden Kan man banta samtidigt som man försöker bli gravid?