• Toppen9

Vilken grind till trappan?

Hejsan,
    ska snart flytta och i nya huset finns en trappa. Så grindar ska köpas för att hindra lillen att ramla ner/klättra upp och slå sig men det är ju en lika stor djungel att köpa grind som barnvagn!

Så vilken grind rekomenderar ni?

Har tittat på den här
    http://www.babyland.se/grind-kiddy-guard-130-cm_x_CA550100.aspx
    och gillar att den tar så liten plats men passar den uppe i trappan eller är det risk att bebisen kan slingra sig genom nere vid golvet?

Annars vill jag ju gärna ha billiga och framförallt SÄKRA grindar.

Snälla ge mig tips!

• Svar på tråden Vilken grind till trappan?
  • Ettantian

Vi har använt oss av Ikeas grindar, billiga och funkar bra. :)

Den du har tittat på känner jag ingen som har men kan inte tänka mig att bebis kan slingra sig igenom den, då vore det ju ingen bra säkerthetsgrind.

• Pia och Elna

Jag har Kiddy Guard och är supernöjd. Den funkar utan att något barn kan slingra förbi eller liknade om den är rätt monterad. Sen vet jag inte om den kan monteras rätt i just din trappa det får du mäta och se om det går. I min trappa gick det men man måste ha ett visst mått till kanten (tror 15 cm).

• mamma0907

Vi har en kiddyguard och är väldigt nöjda. Väldigt skönt att den rullas ihop och inte tar nån som helst plats när den inte används. Jag läste dock innan vi köpte den att det gick att öppna och stänga med bara en hand, något som jag fortfarande inte lyckats med. Den är något knepigare att öppna och stänga än andra grindar jag har sett men på det sättet också absolut barnsäker.

• Pia och Elna
    mamma0907 skrev 2011-02-28 21:27:08 följande:
    Vi har en kiddyguard och är väldigt nöjda. Väldigt skönt att den rullas ihop och inte tar nån som helst plats när den inte används. Jag läste dock innan vi köpte den att det gick att öppna och stänga med bara en hand, något som jag fortfarande inte lyckats med. Den är något knepigare att öppna och stänga än andra grindar jag har sett men på det sättet också absolut barnsäker.
    Det lyckas jag med så du får nog prova lite mer. Man bara "knäpper" upp den på öppningsknappen och sen använder samma hand att rulla ihop den. Samma sak när man stänger den. Jag håller med om att det är lite krångligare att lära sig än andra grindar. Men när man kan är det lätt.
  • Toppen9
    Pia och Elna skrev 2011-02-28 21:23:01 följande:

Jag har Kiddy Guard och är supernöjd. Den funkar utan att något barn kan slingra förbi eller liknade om den är rätt monterad. Sen vet jag inte om den kan monteras rätt i just din trappa det får du mäta och se om det går. I min trappa gick det men man måste ha ett visst mått till kanten (tror 15 cm).

Ok, då går det inte uppe i trappan men nere skulle en sån sitta bra
  • Toppen9
    Ettantian skrev 2011-02-28 21:15:22 följande:
    Vi har använt oss av Ikeas grindar, billiga och funkar bra. :)

Den du har tittat på känner jag ingen som har men kan inte tänka mig att bebis kan slingra sig igenom den, då vore det ju ingen bra säkerthetsgrind.
    Det förstås, fast min "bebis" är snart ett och rätt målmedveten om vart han ska men de borde ju vara säkra för såna barn med
  • Pia och Elna
    Toppen9 skrev 2011-02-28 21:37:56 följande:
    Ok, då går det inte uppe i trappan men nere skulle en sån sitta bra
    Kolla måttet jjag är inte säker. Jag köpte min på öppet köp på Babyproffsen och fick lov att öppna den och kolla bara jag var försiktigt och inte bröt påsar och liknade.
  • Pia och Elna
    Toppen9 skrev 2011-02-28 21:38:54 följande:
    Det förstås, fast min "bebis" är snart ett och rätt målmedveten om vart han ska men de borde ju vara säkra för såna barn med
    De är godkända och testade så det ska ju inte kunna forceras. Min är rätt bra testad av brorsans ungar då min egen bara är ett år och inte så stark ännu.
  • mamma0907
    Pia och Elna skrev 2011-02-28 21:30:13 följande:
    Det lyckas jag med så du får nog prova lite mer. Man bara "knäpper" upp den på öppningsknappen och sen använder samma hand att rulla ihop den. Samma sak när man stänger den. Jag håller med om att det är lite krångligare att lära sig än andra grindar. Men när man kan är det lätt.
    Men då låter den fruktansvärt mycket. Eller???
    Om jag inte håller inne öppningsknappen hela tiden jag drar eller rullar ihop så knäper den som ett litet smatterband. Eller gör jag ändå fel?
  • Sarah84

Onödigt dyr grind. Skulle aldrig lägga så mkt för en grind om jag inte vore absolut tvungen till de.. Vi har en enkel vanlig grind (köpte den billigaste på Babyproffsen), tror vi bet ca 250.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Pia och Elna
    mamma0907 skrev 2011-02-28 21:43:56 följande:
    Men då låter den fruktansvärt mycket. Eller???
    Om jag inte håller inne öppningsknappen hela tiden jag drar eller rullar ihop så knäper den som ett litet smatterband. Eller gör jag ändå fel?
    Ja då låter den rätt illa så då gör du rätt eller rätt och rätt i alla fall lika som mig

Personligen tycker jag inte att det är dyrt att slippa ha en grind som tar massa plats och som är tröskellös. Men det är ju lite var grinden sitter för oss är det värt det.
  • Toppen9
    Sarah84 skrev 2011-02-28 21:44:06 följande:
    Onödigt dyr grind. Skulle aldrig lägga så mkt för en grind om jag inte vore absolut tvungen till de.. Vi har en enkel vanlig grind (köpte den billigaste på Babyproffsen), tror vi bet ca 250.
    Jo, jag vet men jag fastnade för idén om att de ska vara snygga/gå att gömma undan och jag har lite vindt i trappan så det måste gå att ha grinden "snett" (alltså inte vinkelrätt mot väggen)
  • mamma0907
    Pia och Elna skrev 2011-02-28 21:47:49 följande:
    Ja då låter den rätt illa så då gör du rätt eller rätt och rätt i alla fall lika som mig
    Skrattande då gör vi säkert rätt!
  • Sarah84
    Pia och Elna skrev 2011-02-28 21:47:49 följande:

Personligen tycker jag inte att det är dyrt att slippa ha en grind som tar massa plats och som är tröskellös. Men det är ju lite var grinden sitter för oss är det värt det.
    Fast vittsen med en grind är väl att den skall vara stängd? Våran grind kan man inte "gömma" men den är ju självklart alltid stängd, med andra ord aldrig i vägen. Därimot håller jag med om att tröskellösa grinar är bättre, skulle inte vilja ha tröskelgrind.
  • Pia och Elna
    Sarah84 skrev 2011-02-28 22:20:47 följande:
    Fast vittsen med en grind är väl att den skall vara stängd? Våran grind kan man inte "gömma" men den är ju självklart alltid stängd, med andra ord aldrig i vägen. Därimot håller jag med om att tröskellösa grinar är bättre, skulle inte vilja ha tröskelgrind.
    Vår grind är inte alltid stängd tex efter 7 på kvällarna är den aldrig det då dottern sover. Vi köpte den dessutom innan vi själva hade behovet då vi har så mycket vänner med små barn och den kommer att stanna även när våra klarar av trappan. Den syns ju knappt och tar ingen plats så den kan lika gärna sitta kvar.

Jämför du den med tex Ikeas grindar som jag tycker är riktigt kassa så är den rätt billig, köper du den på nätet kostar den inte ens 200 kr mer. Men jämför man med de billigaste på marknaden är den ju givetvis väldigt dyr.
  • älskarlivet81

Vi köpte på babyproffsen. Har en sådan grind som man lyfter uppåt! Kanonbra och tar liten plats när den är uppfälld.

• Alexi

Vi har kiddy guard ovanför trappan då det kändes som att fällgrindarna (som jag annars tycker är bästa grinden, vi har sån nedanför trappan) skulle ta för stor plats. vi är jättenöjda med den i stort men det är ett elände att man inte kan öppna den med en hand, nu när vi har bebis och tvååring måste jag ju lägga ner bebis, öppna grind, ta upp bebis och ta tvååringen i handen, lite krångligt. Plus att grinden låter en del när man öppnar den (alltså även på det tysta läget), mer än andra grindar, vilket gör att maken som går upp vid sex kliver över grinden varje morgon för att inte väcka någon i onödan så där på morgonkvisten när alla sover lättare. 

Men det är ju väldigt skönt att den tar sån liten plats och den känns helt säker och bra.

• Sarah84

Pia och Elna: En Brio trappgrind är det vi har, fick själva kapa den i rätt storlek. Kostar nu 295, minns inte, men va ju säkert något sådant vi bet för 4 årsen. Väldigt billig i jämnförelse & ja den har ju hållt i 4 år utan problem. Vet inte om det är sådan de säljer på IKEA? Kanske något likn?

Svar på tråden Vilken grind till trappan?