• Tainted

vart annonsera för att kunna vara "kattvakt" ett tag?

Hej!
    Hoppas på att få lite tips om hur jag kommer i kontakt med kattfolk, annat än på blocket.. uppväxt med katt själv som tyvärr gick bort ca 1år sen. jag känner inte riktigt att jag vill ta mig an ett nytt liv nu, då jag inte vet hur vår familjesituation kommer se ut i framtiden, men saknar att ha en 4bent vän! Min tanke är nu att komma ut med en annons eller liknande om att man kan vara "kattvakt" (finns säkert något vettigare ord) om en familj tex ska åka på semester någon månad eller liknande. dvs ha en katt boende här under en begränsad tid.

Några idéer?

• Svar på tråden vart annonsera för att kunna vara "kattvakt" ett tag?
  • Clotilda

Hej. Jag har inget svar på din fråga så egentligen borde jag kanske inte ens kommentera (hehe), men jag är själv kattägare och skulle aldrig lämna iväg mina katter till någon om jag behövde kattvakt. Kattvakten får bo i huset. Känns som en väldigt stor omställning för en katt att få ett helt nytt hem för en kortare period. Vet ju hur stor omställning det är för dem att flytta, och då är det ändå samma möbler och samma människor. Finns det katter som klarar av att "flytta" i korta perioder?

• Tainted
    mjau84 skrev 2011-02-28 21:26:38 följande:
    Kanske kan vara jourhem till hemlösa katter?
    har funderat på detta men känner mig tveksam.. har ju ändå en dotra och vill inte riskera att få hem en ostabil katt som kanske vantrivs, och att detta sedan leder till agressivitet eller liknande..
    dottern är väldigt mogen för sin ålder, 4 år, och även hon är ju uppvuxen med djur och har enorm respekt, men en 4åring är ändå en 4åring och visst blir det ju vild lek ibland. dock inte med djur, men en katt som redan är tillbakadragen kanske kan vantrivas. jag vet inte men som sagt, känner mig tveksam.
    plus att man hört att det ofta blir väldigt långvarigt när man anmäler sig som jourhem?
  • Tainted
    Clotilda skrev 2011-02-28 21:28:05 följande:
    Hej. Jag har inget svar på din fråga så egentligen borde jag kanske inte ens kommentera (hehe), men jag är själv kattägare och skulle aldrig lämna iväg mina katter till någon om jag behövde kattvakt. Kattvakten får bo i huset. Känns som en väldigt stor omställning för en katt att få ett helt nytt hem för en kortare period. Vet ju hur stor omställning det är för dem att flytta, och då är det ändå samma möbler och samma människor. Finns det katter som klarar av att "flytta" i korta perioder?
    nu är det väl stor skillnad mellan personligheter men jag hade hellre lämnat min cornishrex till en familj som erbjöd sig att ta hand om den under några veckor än att lämna katten ensam. men det är ju också en väldigt aktiv och krävande ras.
  • semlorna

Bor du i småland (runt kalmar) eller göteborg och har vana vid innekatter kan du skicka iväg meddelande till mig. Alltid behov av vettig kattvakt. Annars är www.kattforum.se ett aktivt forum. Inte så många som kan tänka sig att lämna bort sin katt till en okänd men du kanske kan få kontakt med någon.

• Clotilda
    Tainted skrev 2011-02-28 21:32:50 följande:
    nu är det väl stor skillnad mellan personligheter men jag hade hellre lämnat min cornishrex till en familj som erbjöd sig att ta hand om den under några veckor än att lämna katten ensam. men det är ju också en väldigt aktiv och krävande ras.
    Ok. Jag har ju bara erfarenhet av mina katter. De kanske är lite speciella. =) Hehe. Men jag skulle heller inte lämna dem ensamma i särskilt många dagar. Har alltid haft kattvakt som fått bo hemma hos mig/oss. Men, förlåt för att det blev lite off topic, jag hade bara inte hört talas om att man gjorde så och blev nyfiken.
  • IceJossan
    Tainted skrev 2011-02-28 21:30:49 följande:
    har funderat på detta men känner mig tveksam.. har ju ändå en dotra och vill inte riskera att få hem en ostabil katt som kanske vantrivs, och att detta sedan leder till agressivitet eller liknande..
    dottern är väldigt mogen för sin ålder, 4 år, och även hon är ju uppvuxen med djur och har enorm respekt, men en 4åring är ändå en 4åring och visst blir det ju vild lek ibland. dock inte med djur, men en katt som redan är tillbakadragen kanske kan vantrivas. jag vet inte men som sagt, känner mig tveksam.
    plus att man hört att det ofta blir väldigt långvarigt när man anmäler sig som jourhem?

Har du en förening i ryggen kan du ställa kravet att katten måste funka med barn. Många katter är barnvana, och det vore ju kanon om du kunde vara jourhem åt en sådan tills den får ett permanent hem :)

Att vara jouhem åt en katt eller att vara kattvakt är ingen skillnad katt-mässigt - det kan bli vad som helst om du inte tydligt säger till att katten måste funka med din dotter.

Som kontaktperson för några av Örebro Katthems jourhem ser jag absolut inget konstigt i att man som jourhem ställer det kravet, jag ser det snarare som en förutsättning. Man måste berätta vad för typ av katt man kan och vill ha hos sig för att det inte ska bli fel och kaos för både katt, jourhem och mig som kontaktperson. Exempel på krav man kan ställa som jourhem är att katten ska funka med barn, inte vara jätteaktiv och fungera som ensamkatt. På så sätt kan kontaktpersonerna hjälpas åt att välja vilken katt som man ska placera hos dig för att alla ska ha goda förutsättningar för att trivas.

• Viljabebis

Hej har en kompis som söker kattvakt åt två katter i ett par månader inboxar dig så får du telefonnummret

• Mums02

Häng på olika forum är mitt tips. Är du intresserad av någon viss ras tex? Är det raskatt du ev vill skaffa dig i framtiden hade jag letat upp rasforum om jag varit du och sett till att delta i diskussionerna där samtidigt som du lägger fram ditt erbjudande om kattvakt. Perfekt att slå två flugor i en smäll o få dels prova på att ha katt hemma igen samtidigt som man bekantar sig med rasen man är intresserad av. Det är alltid lättare att få låna katt om man lärt känna folk lite bättre :)

Är det inte raskatt du är intresserad av finns ju allmäna kattforum som är bra. Tyvärr är tex kattforum.se så himla stort nu så det kan vara svårt att lära känna folk kanske. Men väl värt ett försök :)

Svar på tråden vart annonsera för att kunna vara "kattvakt" ett tag?