Tainted skrev 2011-02-28 21:30:49 följande:
har funderat på detta men känner mig tveksam.. har ju ändå en dotra och vill inte riskera att få hem en ostabil katt som kanske vantrivs, och att detta sedan leder till agressivitet eller liknande..
dottern är väldigt mogen för sin ålder, 4 år, och även hon är ju uppvuxen med djur och har enorm respekt, men en 4åring är ändå en 4åring och visst blir det ju vild lek ibland. dock inte med djur, men en katt som redan är tillbakadragen kanske kan vantrivas. jag vet inte men som sagt, känner mig tveksam.
plus att man hört att det ofta blir väldigt långvarigt när man anmäler sig som jourhem?
Har du en förening i ryggen kan du ställa kravet att katten måste funka med barn. Många katter är barnvana, och det vore ju kanon om du kunde vara jourhem åt en sådan tills den får ett permanent hem :)
Att vara jouhem åt en katt eller att vara kattvakt är ingen skillnad katt-mässigt - det kan bli vad som helst om du inte tydligt säger till att katten måste funka med din dotter.
Som kontaktperson för några av Örebro Katthems jourhem ser jag absolut inget konstigt i att man som jourhem ställer det kravet, jag ser det snarare som en förutsättning. Man måste berätta vad för typ av katt man kan och vill ha hos sig för att det inte ska bli fel och kaos för både katt, jourhem och mig som kontaktperson. Exempel på krav man kan ställa som jourhem är att katten ska funka med barn, inte vara jätteaktiv och fungera som ensamkatt. På så sätt kan kontaktpersonerna hjälpas åt att välja vilken katt som man ska placera hos dig för att alla ska ha goda förutsättningar för att trivas.