• Anonym

Bjöd på sur mjölk till fika

Sambon hade hit en affärsbekant och han ville gärna ha mjölk istället för kaffe. Trött och förvirrad kom jag hem från jobbet, kollar i kylen och konstaterar glatt att vi har mjölk med datum 26:e på och ställer fram den. Han drack den vid fikat och det var inget mer med det. När han gått såg jag att det var 26 JANUARI som mjölken var från... Jag skäms som ett helvete! Han är en superblyg person, så han sa ju såklart inget... Usch på mig! Ångesten bara kryper under skinnet på mig...

• Svar på tråden Bjöd på sur mjölk till fika
  • Stårscha

Men vadå? VAR den sur på riktigt, eller var det bara datumet som hade gått ut? Det funkar ju liksom inte så att mjölken surnar vid midnatt natten till den 26:e bara för att det står "Bäst före 2011-02-26" på paketet...

• HASP
    Stårscha skrev 2011-02-28 21:32:24 följande:
    Men vadå? VAR den sur på riktigt, eller var det bara datumet som hade gått ut? Det funkar ju liksom inte så att mjölken surnar vid midnatt natten till den 26:e bara för att det står "Bäst före 2011-02-26" på paketet...
    men en månad gammal mjölk är väl garanterat sur
  • ahlcec

Haha, men den måste ju ha ramlat ur paketet i klumpar? Stackars honom!
    Fast det dör man ju inte av, att dricka månadsgammal mjölk. Det härdar!

• Anonym
    ahlcec skrev 2011-02-28 21:35:21 följande:
    Haha, men den måste ju ha ramlat ur paketet i klumpar? Stackars honom!
    Fast det dör man ju inte av, att dricka månadsgammal mjölk. Det härdar!
    Nej, den gjorde ju inte det. Därför reagerade jag inte, hällde ju i mitt eget kaffe först... Men den var sur, jag smakade på den "rent" sen...
  • Stårscha

Oj. Jag läste naturligtvis Februari, dagvill som jag är. My mistake.

Men som Ahlec säger - så gammal mjölk kommer ju i klumpar. Såg ni inget?

• ThisIsMe
    Anonym skrev 2011-02-28 21:37:26 följande:
    Nej, den gjorde ju inte det. Därför reagerade jag inte, hällde ju i mitt eget kaffe först... Men den var sur, jag smakade på den "rent" sen...
    Men fick den ditt kaffe att smaka illa då? Han kanske inte ens upptäckte det.
  • Anonym
    Dixie skrev 2011-02-28 21:43:30 följande:
    men gammal mjölk brukar ju klumpa sig i kaffe??
    Den gjorde inte det konstigt nog.
    ThisIsMe skrev 2011-02-28 21:40:47 följande:
    Men fick den ditt kaffe att smaka illa då? Han kanske inte ens upptäckte det.
    Jag är så förkyld att jag inte kände det, men den smakade inte gott "rent" utan kaffe... =(
  • Kallebus

Har också lyckats med konststycket att något trött hälla sur grädde i kaffet.
    Den klumpade sig också kommer jag ihåg men jag reagerade inte på det då.
    Det konstiga var att det smakades ingen skillnad och inte blev jag sjuk heller så häll bara ut mjölken och glöm eländet, det är inte säkert att han märkte något.

• Anonym (Molly)

Min man och hans jobbkompisar gjorde ett experiment. De hade en mjölk i kylen till kaffe, och de ville ta reda på hur länge den höll om den faktiskt var i kylen hela tiden. Så de tog bara kvickt fram den, hällde i sitt kaffe och satte genast tillbaka den i kylen.

Den höll sig i över en månad. Sen råkade nån lämna fram den och inom inte alltför länge var det en klump...

Om mjölken är sur skär den sig i kaffe, så man märker genast att den är sur. Och om den hålls kallt hela tiden håller den länge, men blir sur Genast när den blir varm. Så om han drack den snabbt kanske han inte märkte nånting . Kanske lite kylskåpssmak.

Svar på tråden Bjöd på sur mjölk till fika