Inlägg från: 3 barns mamma84 |Visa alla inlägg
  • 3 barns mamma84

Igångsättning pga stort barn??

Jag har haft änglavakt jag fick inte föda ett stort barn.

Dottern födde jag vaginal hon var beräknad väga 3,500g men när hon kom 
     v 41+1 BF+9 så var hon 4140g och 51cm
    Förlossningen gick bra men det lädde komplikationer och jag svimmade under förlossnings arbetet.

Sonen ja han visste vi inte att han skulle bli stor och bm vägrade ta min oro på allvar då jag började misstänka över 4000g.
    Tillväxtultraljudet vissade sig v 41 BF+8 vara 4885g och jag blev undersökt och läkaren pratade om Igångsättning men sa sen NEJ då det kunde bli riskabelt för mig och barnet då han skulle kunna vara större och jag kunde gå sönder helt och hållet.
    Snitt kom fram planeradsnitt v 41+2 2 dagar efter tul och läkarens mening och han var 5810g och 62cm han var större ..

Blev gravid igen och nu ville man INTE låta mig gå över på Tillväxtultraljudet v 35+5 var han beräknad väga 3890g 8 dagar efter fick jag planeradsnitt 2 veckor före BF datum som var 22 dec men han kom 8 dec och OM jag ville ha igångsättning skulle jag fått vänta BF+1 dag bor i danmark andra regler.
    Och han tittade ut och var 4150g och 51cm Läkaren sa om jag hade passerat skulle han vara Över 5000g men Under 6000g

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • 3 barns mamma84
    Jessica87 skrev 2011-03-04 11:24:31 följande:
    Tack för alla era svar!

Hur har ni upplevt era graviditeter? Hade ni utan TUL kunna misstänka att barnet var stort?? Har ni gått upp mycket i vikt? Och har ni haft större sf mått? dom säger ju att sfmåttet inte har nåt med barnets storlek att göra men jag tycker jag hört att dom flesta som fått stora bebisar legat långt över normalkurvan?!?
    Jag misstänkte stort barn redan i vecka 20 låg redan överst på översta kurvan + 5cm ovanpå och detta fortsatte ända fram tills han kom ut.
    Varje gång jag bara satt på soffan och han sparkade på var jag som en vagga som gungade efter varje rörelse han tog och varje spark han sparkade inne i magen.
    Jag var så stor så jag inte kunde röra på mig längre.
    Jag hade sista SF måttet tagen vecka 38 och den var 42cm !!
    Han kom 41+2 bara 10 dagar över tiden men om jag skulle passera skulle han vara ca 6,500g om inte mer
      ca 7000g fattar inte hur det skulle gå då ...
    Jag gick upp utan fostervatten bara 8 kg enligt bm men med allt + honom gick jag upp 16-17kg åt massa nyttiga saker mäst sallad då det var sommar och ingen diabetes häller !
  • 3 barns mamma84
    78Johanna skrev 2011-03-15 11:18:11 följande:
    Här är en till som blivit sviken av sjukvården. Väntar mitt tredje barn och har sedan vecka 10 bönat, bett, hotat om att få starta innan bf pga att min förra son vägde 4,9 kg och jag fick en ryggskada efter förlossningen. ( jag själv är väldigt liten och smal...) i den graviditeten kände jag att barnet var väldigt stort, hade bara barn i magen, inga extrakilon. Och jag bad om tillväxtultraljud eftersom mitt första barn inte var så jätteliten 4,3 kg. Men de sa spydigt nej och lät mig gå 2 veckor över tiden dessutom. Denna graviditet har jag inte kunnat njuta av en enda dag för jag är så rädd att bebisen ska bli ännu större. Blev u början lovad att de skulle följa mig noggrant denna gång men det är jag som fått tjatat o tjatat om tul. Nu började han sticka iväg i vikten och i vecka 38 vägde han ca 4,1 men nu tog de tillbaka löftet om igångsättning och menar att nu när bebisen är då stor så är det bättre att du föder med dina riktiga värkar... Känner mig så jävla lurad, har bf idag och min man följde faktiskt med på sista mötet och dunkade näven i bordet så jag ska få bli igångsatt på torsdag! Men känner ändå panik för jag har kämpat för att bli igångsatt i vecka 38-39 sedan 10e veckan och nu tickar tiden och vikten iväg... Fan för sjukvården!! Fick förresten höra att överläkaren måste på torsdag ge ett ok, annars får jag gott vänta!!??
    Det är dåligt att det blir så var ju själv med om det.
    men jag kan inte förstå att dom låter er föda men med mig när han uppskattade till 4885g ville man inte låta mig föda och bli igångsätt då min tapp var omogen och jag vara bara öppen 1½cm visst var han större men iaf varför ska man göra så här för
    Håller tummarna att allt går bra och dom måste lyssna på dig.
    Tänk om bebisen är större.
Svar på tråden Igångsättning pga stort barn??