• Erki

Igångsättning pga stort barn??

Jag är av den erfarenheten att bm ogärna rekomenerar igångsättning då det ofta blir komplicerat och långdraget.
    I mitt fall så var dottern ganska stor när hon föddes 4,6 kg o 54 lång. Det började med värkar men slutade med snitt då jag ej öppnade mig tillräckligt trots starka regelbundna värkar i drygt 2 dygn.
    Det gjorde att jag tjatade extra mycket denna gång och fick tid för igångsättningssamtal på förlossningen. Där var dom väldigt tydliga med att de helst inte vill sätta igång så länge man är omogen. Men jag fick valet att göra planerat snitt då de på tillväxtultraljudet såg att han var mycket större än normalt. Jag ville gärna göra ett nytt försök att föda vaginalt och väntade på att bli mogen. Var inne på koll stup i ett och 1,5 vecka efter bf bestämdes igångsättning till bf +14. Jag fick egna värkar 3 dgr innan. Dom hjälpte mig på traven med värkstimulerande och tog hål på fosterhinnan men det slutade iallafall med akut ks även denna gång efter 3 dygn. Ut kom en gosse på 4,9 kg och 58 lång.

Tjata på så lyssnar bm nog till slut. Säg att du är rädd för att föda ett ännu större barn och om det går vill du bli igångsatt men förstår att det kanske inte går. Då kanske bm skickar dig vidare, dom verkar tycka om när man håller med dom till viss del :)

Svar på tråden Igångsättning pga stort barn??