• GullpuckotMe

20 månaders, trångt i bilstolen redan!

hejsan! vi har två tjejer på 20 månader ungefär och bådsa sitter i baksätet i sina bilstolar bakåtvända såklart. vi har en maxi cosi och en acta graco cosmic- problemet är att dom sitter så trångt med benen! jag vet inte hur dom ska få plats där mycket länge till o vill verkligen inte vända dom.

nåågon som hr tips på mer rymliga stolar?

• Svar på tråden 20 månaders, trångt i bilstolen redan!
  • t0va

Hur menar du att dem sitter trångt med benen? Maxi cosin ska vara en av de stolar man har mest benutrymme i, vi har en och jag tycker det är väldigt gott om plats. 

Annars är britax two-way den stolen man kan ha längst, finns folk här som har barn i 6-7års åldern i dessa stolar bakvänt. Här har du en bildtråd med hur andra barn sitter, de kan sitta med böjda ben för hellre att de bryter benen vid en krock än nacken som de gör om man vänder. Du ska absolut inte vända än. 5år bör de sitta bakåt.

Klagar barnen på att det är trångt eller är det du som tycker det ser trångt ut? 

www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495.html 

• TheMother

Britax two-way har absolut längst rygg och mycket utrymme i övrigt. Trångt åt benen kommer det dock alltid att vara, även om det låter tidigt att det är det vid 20 mån ålder. Den bör dock inte vändas om till framåtläge sen, då den ger avkall på vissa saker i säkerheten iom att den är vändbar också ska anpassas efter det. Dessutom bör man ju använda stolen tills den är urvuxen bakåtvänd, för att färdas säkrast så länge som möjligt. Lutas för övrigt mot instrumentbräda eller framförvarande stol.

Sen finns det Britax Hi-way, som har kort sittyta vilket ger mer plats åt benen samt har näst längt rygg. Den stolen är också smalast och sägs vara lättast att flytta mellan bilar (även om jag personligen tycker Two-wayen var lättare att ställa in, så länge man har den placerad på samma ställe i bilen- olika inställningar beroende på var i bilen den installeras). Denna stol har stödben och får ej vila mot stödbräda eller framförvarande säte.

• t0va
    TheMother skrev 2011-03-01 09:26:59 följande:
     Denna stol har stödben och får ej vila mot stödbräda eller framförvarande säte.
    Hi-way får visst luta mot instrumentpanelen eller framförvarande säte men MÅSTE ha stödbenet rätt installerat också. Men som extra stöd så får den luta mot sätet också. Att det inte står i instruktionsboken är för att man inte ska skita i stödbenet.
  • cicci85

Kan du inte ta en bild på hur de sitter så man får se? Lättare att ge tips på vad du kan ändra om man ser... Förstår inte riktigt hur de kan det trångt i de stolarna så tidigt... 
    Eftersom de bara är 20 månader så det är ju inget alternativ att vända på dem förrän tidigast om 3 år... Att det är trångt för benen spelar absolut ingen roll.
    Jag brukar ta av skorna på barnen, då får de mer plats och kan lättare röra på benen!

• TheMother
    t0va skrev 2011-03-01 09:30:42 följande:
    Hi-way får visst luta mot instrumentpanelen eller framförvarande säte men MÅSTE ha stödbenet rätt installerat också. Men som extra stöd så får den luta mot sätet också. Att det inte står i instruktionsboken är för att man inte ska skita i stödbenet.
    Nej, den får inte vila på så sätt att den lägger tyngden på ryggstödet.
    Tyngden ska ligga på stödbenet, sen får man ta bak ryggstödet så det går emot stolen, men inte mer.
  • GullpuckotMe

jag kan ta en bild sen o lägga in o visa. vi funderar på om vi stolarna sitter fel. alltså dom får ju plats men benen trycks ju mot sätet så dom får sitta  med böjda ben. självklart kommer vi INTE att vända på stolarna för dom sitter trångt! men vill mest ha lite tips på hur dom kan sitta mer bekvämt.

• helenvaupptaget

Jag ska ha en bakåtvänd stol. Till en audi a3 sportpack. Min son är dryga 102 och snart 3 år.. Vilken stol skulle ni rekomendera? Hur lång är din 20 mån?

• cicci85
    helenvaupptaget skrev 2011-03-01 10:56:01 följande:
    Jag ska ha en bakåtvänd stol. Till en audi a3 sportpack. Min son är dryga 102 och snart 3 år.. Vilken stol skulle ni rekomendera? Hur lång är din 20 mån?
    Jag skulle köpa en Britax twoway till ett så stort barn. Just nu sitter han säkert bra i alla stolar men för att du ska kunna använda stolen du köper så länge som möjligt så är Twoway ett bra val. I den får barnet plats bakåtvänt tills den väger 25 kg och är minst 120 cm lång. Den tar inte så mycket plats heller, a3:an är ju inte så stor.
  • helenvaupptaget
    cicci85 skrev 2011-03-01 11:03:23 följande:
    Jag skulle köpa en Britax twoway till ett så stort barn. Just nu sitter han säkert bra i alla stolar men för att du ska kunna använda stolen du köper så länge som möjligt så är Twoway ett bra val. I den får barnet plats bakåtvänt tills den väger 25 kg och är minst 120 cm lång. Den tar inte så mycket plats heller, a3:an är ju inte så stor.

Okej, men jag vill gärna ha en stol med någon slags fundation/grund. Som britax secura, som inte verkar tillverkas mer:S?? hehe
  • cicci85
    helenvaupptaget skrev 2011-03-01 11:08:01 följande:
    Okej, men jag vill gärna ha en stol med någon slags fundation/grund. Som britax secura, som inte verkar tillverkas mer:S?? hehe
    Maxicosi Mobi, med lutningsläge under färd, precis som Securan. Men jag tycker den är ganska kort i ryggen, min unge var för lång för den innan han fyllt 5 år!
Svar på tråden 20 månaders, trångt i bilstolen redan!