• Syrran83

Klädsel valfri = foppatofflor?

Jag tänker så här när det står valfri klädsel på en bröllopsinbjudan:
    Det är ok vad man än känner att man vill ha på sig och ingen ska tvingas ha på sig kostym eller klänning för att brudparet uppgett en viss klädkod utan kommer iklädd det man känner sig bekväm i och man känner sig fin i utifrån sin egen smak och klädstil.

Var i somras på ett bröllop där ett par kom i avklippta jeans, t-shirt och foppatofflor.
    ????????????????????

Varför gör man så?
    Jag skämdes på deras vägnar och undrade varför dom inte kunde visa det minsta respekt för brudparet på deras stora dag.

Vi har själva planer på att gifta oss sommaren 2012 och skulle därför vara tacksam på förslag på hur man kan få fram budskapet: Klädseln är valfri - men du ska vara uppklädd!

• Svar på tråden Klädsel valfri = foppatofflor?
  • Tattyn

Använd inte dumma egenpåhittade klädkoder om du vill ha uppklädda gäster, vill du att gästerna ska klä upp sig lagom, skriv Kavaj, ska de klä upp sig mer skriv Mörk kostym, men för guds skull, låt bli idiotier som "valfri klädsel".
    Dels är det jättejobbigt att som gäst få en inbjudan där det står valfri klädsel för man vet inte hur mycket resten av gästerna klär upp sig och man vill ju inte komma för uppklädd eller för underklädd, och för det andra, skriver ni valrfi klädsel, så får ni kallt räkna med att folk väljer vad de vill, tex foppatofflor och avkllppta jeans.

• CallGirl

Jag ångrar att jag skrev valfri klädsel på vårat bröllop. jag trodde i min enfald att man ändå skulle klä upp sig men det kändes ytterst respektlöst när vissa kom i kläder som de sovit i påe tt tåg natten innan.

• knäppis

herregud! jag hade oxå skämts... 
    Men om man skriver kavaj då? Gå in på bröllopstorget och sök , där får du nog svar! 

Theodor & Bastian <3
  • cloudberry79

Skriv kavaj! Det är "lägsta" godkända dresscoden och förespråkar helt enkelt kostym för killar och festligare än vardagskläder för tjejer. Jag tycker personligen det är okej att ha skjorta och finare byxor om man är kille om det står kavaj, man behöver inte ha kavajen på hela kvällen. Vi hade kavaj på vårt bröllop och det var precis en lagom nivå! Folk hade klätt upp sig, men inte med balklänning och smoking, utan nivån var helt enkelt festfin!

If you love me - please don't feed me!
  • 071001

Ja ts, varför gör man så undrar jag med. Tips på vad du ska skriva har du redan fått. Grattis och lycka till!

• Mama Mia

Vi skrev "sommarfin" som dresscode. Nån enstaka kom i jeans, men inga avklippta eller slitna utan tex mörka. Och dom hade nån snygg skjorta till eller så. Resten kom i byxor o skjorta/blus/snygg top eller sommarklänningen/kjolen. Nån enstaka kavaj och slips var det också...
    Kan det vara nåt?

• lövet2

Vi har varit på två bröllop där det stått Klädsel: sommarfin. Det budskapet missförstod ingen, utan alla var lite lagom uppklädda.

• Mama Mia

Skriver man Kavaj då blir ju folk faktiskt "tvingade" att ha på sig viss klädsel...

Svar på tråden Klädsel valfri = foppatofflor?