• fraggelfia

Spontant gravid efter IVF. Fler?

Jag kan ff knappt tro att det är sant!
    Igår kväll visade Clearblues graviditets test GRAVID 1-2 VECKOR

Skulle jättegärna vilja komma i kontakt med fler som fått nummer ett med hjälp av IVF, men sen lyckats bli gravida på egen hand med nummer två. (tre, fyre, eller fem)

Drar min historia lite kort.
    Efter många års försökande på egen hand och med pergotime blev vi gravida på vårt första IVF/ISCI. Anledningen till IVF/ISCI var att jag hade tveksam mängd hormoner för att äggen skulle lossna vid ÄL samt att sambons antal sperimer var på gränsen till för få. 09.05.16 föddes så vår efterlängtade son.

I höst började vi känna att det var dags med syskon.
    Vi började prata i banorna om att kanske försöka stoppa in vår lilla eskimå (embryot som är nerfryst) i Maj, och om det inte skulle funka så skulle vi ha sommaren 2011 på oss att ladda inför IVF.

Så för ca en månad sen fick jag MISSFALL!
    Helt plötsligt. Hade ingen aning om att jag var gravid ens.

Så tänkte vi att vi jobbar på syskom själva fram till Maj. Köpte ÄL-test och ca 2 veckor efter MF testade jag positivt på ÄL-stickan. (Första gången nånsin som jag fick ett pos. ÄL-test!!!) Gissa om vi låg i?

Så igår, på dagen 2 v efter det positiva ÄL-testet testar jag positivt på GRAVIDITETSTESTET!

Skulle jättegärna vilja komma i kontakt med fler som blivit spontant gravida efter att ha varit tvugna att göra IVF eller liknande för att bli gravida med ettan.

• Svar på tråden Spontant gravid efter IVF. Fler?
  • Pimpinellan

Inte hänt mig,(eller ja,i.o.f.s,men jag får ju aldrig behålla barnen)men bekanta. De gjorde minst två IVF:er för att få ettan och tvåan kom som en total överraskning mindre än två år senare! Bara att gratulera! Du verkar helt plötsligt fått jättelätt att bli gravid. Ibland händer ju nåt i.o.m att man varit gravid och fått barn en gång,kroppen fattar galoppen s.a.s.

• Fru Franzén

Grattis!!

Vår första kom efter första ivf/icsi försöket, hade tidigare gjort en inseminartion.
    Vägen till barn nr 2 bestod av 2 IVFer och 2 frysförsök (efter 1 IVF+ 1 frys blev jag spontant gravid men fick mf)
    Månaden efter det sista frysförsöket plussade jag spontant och det blev barn nr 2.

♥♥Alexander 061016 ♥♥ Theodor 101114♥♥
  • ekorren73

Har gjort 5 ET och 1 FET. Lyckades på 5 ET  (innan dess inga plus) vilket resulterade i en underbar kille som föddes jan 2010. Med tanke på våra många försök så fanns det inte ens i tanken att vi skulle kunna få ett barn till men i september 2010 blev jag spontant gravid Glad. Är nu i v 32 och har beräknad födsel 11/5.

• 08 i Skåne

Vad härligt! Grattis!!

Vi har 2 "IVF-barn" som vi har fått efter totalt 4 försök 3 ET och 1 FET. Har nu blivt spontant gravid med vårt 3:e barn och är i v. 17+6.

• majken81

Här är en till!
    Fick min son 25/1-09 på 4:e försöket (FET) (Hade tidigare gjort 2 IVF/ICSI och ett FET) efter att ha försökt bli gravida i över 4 år. Trodde aldrig att vi skulle behöva preventivmedel igen och eftersom sexlivet inte är alltför sprudlande som nybliven förälder så tänkte jag inte ens tanken på at jag skulle kunna bli gravid...
    Men det fick jag snabbt äta upp När sonen var 5,5 månad så plussade jag tydligen och lillasyster föddes 9/4-10.
    Känns HELT GALET!!!! För 3 år sedan var jag helt nergrävd i marken för jag ALDRIG trode jag skulle kunna bli bio-mamma och här sitter jag nu med två underbara ungar
    Man vet aldrig vad livet har att erbjuda.

• MissLillis

Grattis Busfia

Vi fick sonen på första IVF (oförklarligt barnlösa), i februari 2010. 
    Nu i februari dröjde helt plötsligt mensen och jag fick helt oväntat ett plus, men några dagar efter fick jag blödning och missfall. Nu, månaden efter fick jag återigen ett plus, helt otroligt. Så om allt går vägen kommer det en bebis runt den 12 november. Är forfarande väldigt skeptiskt till att vi klarat det själva och väntar nog ett tag med att "inta" rollen som gravid.
    Vi var för ca.  två veckor sedan på vår "klinik" och tog prover inför att göra ett FET i april/maj........... och då sa hon att jag nog precis hade haft ägglossning.

• fraggelfia
    MissLillis skrev 2011-03-13 21:35:19 följande:
    Grattis Busfia

Vi fick sonen på första IVF (oförklarligt barnlösa), i februari 2010. 
    Nu i februari dröjde helt plötsligt mensen och jag fick helt oväntat ett plus, men några dagar efter fick jag blödning och missfall. Nu, månaden efter fick jag återigen ett plus, helt otroligt. Så om allt går vägen kommer det en bebis runt den 12 november. Är forfarande väldigt skeptiskt till att vi klarat det själva och väntar nog ett tag med att "inta" rollen som gravid.
    Vi var för ca.  två veckor sedan på vår "klinik" och tog prover inför att göra ett FET i april/maj........... och då sa hon att jag nog precis hade haft ägglossning.
    Skojar du?!?!! Det är ju i nästan EXAKT som oss!!! Vad roligt! GRATTIS!
    Jag har förmodligen BF runt den 9:de November så vi ligger bara några enstaka dagar emellan.

Hur mår du?

Jag mår rätt bra, förutom att jag har en VÄDLIG oro för ma/mf. Läste nånstans att det är endast 5% risk att man för missfall om man blir gravid igen direkt efter ett mf. Det fick ju upp hoppet en del.
    Jag hade dock en liten liten blödning igår så just nu känns det sisådär. Hoppet finns ju. Men frågan är om man ska våga tro att det går bra.
  • MissLillis

Ja, när jag läste tråden kändes det som jag kunde ha skrivit........

Jag mår bra, känner inte så mycket, inte illamående mer som en klump i halsen ibland, är också ganska trött men det kan också bero på att sonen är väldigt aktiv under dagarna (är föräldrarledig). Hade inte så många symtom med sonen heller. Har nog fått lite mer flytningar och i fredags när jag var på stan så kändes det som det "rann till", och då tänkte jag direkt att jag måste hitta en toalett så jag kan kolla om det var blod eller inte.

Jag tror nog egentligen att detta är för bra för att vara sant och fattar inte riktigt.  Men ringde ialla fall till BVC idag och bokade tid, hade tänkt vänta men kunde inte hålla mig. I fredags fick jag förbi barnaffären och sneglade på syskonvagnar.

Åh, vad läskigt med lite blod, men man blir ju känsligare när man är gravid.

Nu när man inte gjort IVF så får man ju inte automatiskt ett tidigt VUL, hade ju varit lite lugnande. VI kommer göra NUP så då får man vänta tills dess och se.

Vad bra att statestiken såg bra ut.

Hoppas hoppas, vi får varsin bebis i november.

Svar på tråden Spontant gravid efter IVF. Fler?