Tunn mellanvägg -risk vid vaginal förlossning?
Är gravid i v. 25 med mitt andra barn. Har efter första förlossningen fått problem som påminner om ett bakre framfall och ibland har jag svårt att få ut nr 2 om ni förstår vad jag menar. P.g.a. detta var jag hos läkaren i början av december men hon kunde inte se något framfall. Jag sa att jag ville ha ett snitt p.g.a. nuvarande problem men hon såg inga medicinska indikationer för ett snitt. Fick tel.nummer till Amanda-mottagning men jag bestämde mig sedan för att acceptera en vaginal förlossning och hoppas på det bästa..
Idag var jag hos BM och sa att jag inte går vidare med detta utan att jag kan tänka mig en vaginal förlossning. Råkade sedan läsa min journal på BM:s datorskärm att läkaren skrivit "mellanvägg mellan slida och rectum möjligen något tunn".. Detta var inget läkaren sa till mig och jag vet att det kan vara det som orsakar mina framfallsliknande besvär.
Vad ska jag göra? Det finns dokumenterat att mellanväggen är tunn och troligtvis är det en komplikation av förra förlossningen. Tilläggas kan att sonen vägde över 4 kg och troligtvis blir denna samma eller ännu större, 15 % plus på UL i v. 23+4. Är det värt att jag kämpar för ett snitt i detta läge? Vad kan komplikationerna av en tunn mellanvägg bli efter en vaginal förlossning?
Hjälp!