• johmal

Min 5-åring kan inte styra sin "kissreflex"

Hej !

Jag har två tjejer, en 4-åring och en 5-åring. Båda har haft lite problem med att kissa på sig på nätterna, men sen började vi att begränsa vad de dricker och se till att de kissat innan de går och lägger sig. Sen började vi även med att ta upp dem så att de fick kissa när VI skulle gå och lägga oss. Den yngsta kissar bara jag viskar "kissa" i hennes öra, medan den äldre inte alls kan styra över sitt kissande.

Även på dagtid "låser det sig". T.ex om jag vet att hon druckit flera dl av något och sen har det gått 4 timmar så jag VET att hon har kiss i magen, så kan hon inte framkalla kissreflexen. Hon sitter där lillhjärtat och trycker och försöker, men hon kan inte. Så går hon ut och leker och 5 minuter senare har det kommit "hinkvis" i overallen..

Vad tror ni ? 

• Svar på tråden Min 5-åring kan inte styra sin "kissreflex"
  • MrsKnapa

Ompröva er metod de kanske blir ett "måste/tvång" för henne o de e det som låser sig.. Menar absolut inget illa:) sätt på vattnet så de dropp/rinner o fråga om ni ska läsa saga varje gång?? Hon kan kolla efteråt på bilder etc, du läser o hon får enbart sitta o lyssna o me de kanske slappnar av o kissar?? Värt o prova?

• snillis

Tycker det är svårt att jämföra dag och natt då det är två helt olika saker.
    På natten är det ju hormonellt styrt medan det på dagen är viljestyrt.

Vår son som blir 6 i oktober har ff blöja på natten då han är helt omogen på den punkten.
    På dagen har han dock varit torr i många år.
    MEN han är väldigt impulsiv och i perioder har han svårt att komma ihåg att känna efter huruvida han behöver gå eller inte. Inte så att han kissar på sig men det kommer skvätt. 

Svar på tråden Min 5-åring kan inte styra sin "kissreflex"