• Charlottetott

Ni med barn med ADHD/assberger

Hej.. Har en bonus son som har diagnosen ADHD/assberger

Vill bara fråga hur era barn beter er och hur ni beter mot era barn som har detta funktions hindret.
     Jag har själv ADHD så kan den biten, även min sambo, min pappa och min bror har ADHD.

Men mitt bonus barn har ett beteende osm jag inte känner igen så antar att det måste vara assberger då?

Han blir 9 nu till våren och han styr och ställer allt här hemma.

Bråk, fula ord osv
    Han bestämmer, annars får han vredesutbrott.
    Han kallas oss jävla kärring/jävla gubbe, Håll käften
    Han kan säga att han ska döda oss, slita ut ögonen på  ss osv.. Ofta i samband när han inte får som han vill eller han blir tillsagd.

Kan ta ett exempel, i helgen så blev de tjafs för att han skulle gå in och bada, där började han skvätta ner katten som gick in på toa. Hans pappa sa till han 1, 2, 3 gånger och han blev bara argare för varje gång. Bonusen hånler bara åt han och gör om det igen. Efter de så börjar han hoppa från badkars kanten ner i bakaret. Hans pappa säger till han 1,2,3 gånger han struntar i de. När han väl kommit upp så är hans pappa rg och frustrerad. Bonus börjar kalla pappa fula saker, Pappa ber han gå upp på rummet. Han bara hånler. Väl uppe på rummet slänger han lesaker, tar leksaker och hotar med att slå pappa med dom,

Detta är vardagen här. Hur gör ni, får era barn bete er så? Får dom kalla er vad dom vill?

Hur gör ni med mat?
    Bonusen äter aldrig samma mat som oss, jag är uppvuxen i en familj där men får äta de som severad (i de flesta fall) men bonusen ändrar sig från varje gång om vad han tycker är gott och inte är gott. Är de vanligt?

Nu hinner jag inte skriva mer, har en ettåring som klättrar på mig.. men om någon vill svara på dettza blir jag jätte glad. så har jag säkert mer frågor sen.
    Vet inte hur jag ska bete mig i desas lägen nämligen, har så svårt för att bli kallas jävla kärring osv. Sen är jag orolig att mina egna barn ska ta efter. Jag tycker itne de är okej beteende!

Tilläggas bör att bonusen i sitt andra hem (växelboeende) är rätt bortskämd och styr och ställer. Så är de Assberger eller bara bortskämdhet?

• Svar på tråden Ni med barn med ADHD/assberger
  • LillaFrun

Hej

Har en pojk men ADHD och en flicka med Asperger och Tourettes. Aspergern kan ju ge smakkänsligthet och vad jag förstår är det många som har matproblem.  Det har inte vi något större problem med, än i alla fall är väl bäst att tillägga.

Beteendet du beskriver är inte ok även om det finns diagnoser. Man måste ju ändå försöka vissa dessa barn vad som är rätt och fel.
    Det är inte lätt för barn att leva i två familjer och definitivt inte för dessa barn. (Mina är hos pappa varanannan helg). Bortskämdheten förstör ju allt för dessa barn.
    Barnen känner ju så väl när man blir provocerad och spelar ofta på det.
    I det här fallet är det viktigt efter tre varningar att det blir konskvenser av handlandet.
    Kanske den här pojken skulle behöva medicineras, vilket jag gissar att han inte gör.
    Sen måste  man ibland ignorera det dåliga beteendet så länge det inte skadar någon annan, är han ute efter att provocera så uppnår han ju önskat mål, men om ni skiter i det dåliga beteendet och visar att det inte ger
    någon uppmäsksamhet kanske det funkar, om han nu inte går till handgripligheter förstås.
    Kan inte säga att det säkert är asperger du beskriver, möjligtvis maten, tycker personligen att det låter mer åt ADHD-hållet. Sen tror jag bortskämdheten är en stor bov, men det är svårt att säga med så lite kött på benen.

• Charlottetott

Han är faktiskt medicinerad, utan den blir han ännu värre.
    Men som sagt han är fruktansvärt bortskämd och de är inte bara jag som ser de utan alla i omgivningen ser detta. Men man får absolut inte nämna de. Sist jag gjorde de fick jag en utskällning utan dess like av hans andra hem.

Men de är bra att veta att man inte måste acceptera sådant beteende att de är okej att känna som jag gör om detta. För jag trivs inte i ett hem där man kallar varandra sådana saker

• Mimmsan1

Jag har en son med just detta.

Det viktigaste det jag aldrig får glömma bort vilket jag tyvärr gör mellan varven är att vara tydlig ÖVERTYDLIG!

Detta innebär att man framstår som dum och elak av omgivningen att jag behandlar min son som en idiot.
    det gör jag INTE!
    Jag behandlar han på det sättet han behöver för att funka.

Ex: Han är på familje middag utan mig.
    Han reser sig upp för att gå ut och "prata" med några kompisar.
    Han blir tillsagd.- Gå ingen stans vi ska strax äta.
    Resultat han är borta :) tillbaka efter 4 timmar. Det är hans strax.
    Hade jag nu varit där hade jag sagt. 
    Okay gå ut prata kom in igen du går ingen stans förrän efter vi har ätit, alla tillsammans.
    Och jag hade sagt det med sträng röst för att förtydliga inga kompromisser inga men PUNKT!

Den lilla meningen gör all skillnad.

Så övertydlig, glöm ironi och skämt det finns inte i hans värld även om han skämtar förstår han inte att ni gör det. Och förklara det du känner som den simplaste saken i världen så fort du inte får den respons du hoppas/vänta förklara förklara förklara efter 20 år med detta har jag själv gått igenom personlighetsförändring på gott och ont.

Jag anses rakt tydlig hård kall arg.
    Jag var blyg tillbakadragen försiktig skojig- 

ADHD bidrar naturligt vis till koncentrations svårigheten och raseriutbrotten.
    jag har aldrig tillåtit dem dom har kommit och gått men efteråt är det alltid alltid ett samtal varför gjorde du så? varför tror du att jag/vi/ dom reagerade si eller så?
    Sen en förklaring varför reaktionen blev som den blev.

Nu har mitt barn vuxit upp med den biten dvs diskunionen så han vet om den förväntar sig den.
    Kan vara mycket svårare om det inte är en vana.

Hur som helst idag arbetar han har eget boende osv
    Och det funkar för det mesta men inte alltid. 
    Och så är det väll för dom flesta med eller utan.
    Men hans icke fungerande är oftast konstiga i andras ögon och lite små tokroliga för det mesta.

• sabiha

jag tror att det handlar om adhd+trots. tydliggör reglerna hos er( kan han läsa gör en tavla med gällande regler). när han gör nåt bra ge gärna mycket beröm. när han gör nåt dumt säg till en gång om han inte lyder ignorera fult ut. när han har dummat klart ge en mycket kort kommentar. typ det där du gjorde var inte din bästa sida el det du sa sårade mig faktiskt. lycka till

Svar på tråden Ni med barn med ADHD/assberger