• elonora

Trångbodda! Vilken bäddsoffa är bekvämast?

Då vi är trångbodda funderar vi på att köpa en bäddsoffa till vardagsrummet, som vi kommer att använda varje natt. Är det en dumt att tro att man kan få bra sömn i en bäddsoffa och vad har ni själva för erfarenheter?

Vill ju att den ska vara lite snygg med så funderar på denna modell:
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S09884746 

Vad tror vet ni?

• Svar på tråden Trångbodda! Vilken bäddsoffa är bekvämast?
  • Shaun the sheep

Min syster har en Kivik, hon är jättenöjd! Hon själv har aldrig sovit i den, men det har gästerna (bland annat jag) och jag sov jättebra. Brukar inte tycka om att sova borta annars, iallafall inte om man inte har tillgång till eget rum. Men det var kanon!

Annars skulle jag föreslå Hemnes dagbädd! =) Den är så himla fin.. Fin och DYR.

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • elonora
    puss skrev 2011-03-01 13:25:50 följande:
    nej nej!!!
    köp sängskåp!
    Men i vardagsrummet behövs ju en soffa.. i dagsläget har vi en riktigt fet en med divan men den duger absolut inte som säng. Sträckte en muskel en månad sedan när vi somnade i den sist och har inte återhämtt mig än ha ha
  • elonora
    ChaiLatteMamman skrev 2011-03-01 13:24:31 följande:
    Länken funkar inte.
    Har ni kollat på s.k. dagbäddar på IKEA? :)
    Nja, vi är ju två vuxna som ska få plats... Här är vår situation:
    Vi är två vuxna och ett skolbarn som bor i en 2,5a där 0,5an behövs som matrum pga hur lägenheten är planerad. Vi har fyrkantigt vardagsrum & får inte plats med en säng större än max 120. Det ser inte för roligt ut och vi har inte plats för t.ex. en tvmöbel pga att vi även har en stor jäkla öppen spis i v-rummet (mysigt men inte att sova i) så vi funderar på att göra oss av med sängen och köpa en bäddsoffa så vi dels kan ha ett hem som ser lite normalt ut, dels slipper armbågas om nätterna. Sovrummet är rätt stort och fungerar som barnrum (skolbarn) & arbetsrum. Vi kan av olika skäl inte sova alla i rummet så det blir till att optimera den ytan vi har
  • elonora
    Shaun the sheep skrev 2011-03-01 13:28:55 följande:
    Min syster har en Kivik, hon är jättenöjd! Hon själv har aldrig sovit i den, men det har gästerna (bland annat jag) och jag sov jättebra. Brukar inte tycka om att sova borta annars, iallafall inte om man inte har tillgång till eget rum. Men det var kanon!

Annars skulle jag föreslå Hemnes dagbädd! =) Den är så himla fin.. Fin och DYR.
    Åh nu är jag nästan helt säker på att det blir en sådan, får ta en tripp till Ikea snart!
  • makamajo

Hur bred är den utbäddad?

• makamajo

Såg nu 143 cm, är inte det lite trångt för 2 vuxna?

• elonora
    makamajo skrev 2011-03-02 07:41:38 följande:
    Såg nu 143 cm, är inte det lite trångt för 2 vuxna?
    Jämfört med 120 sängen som vi haft i 2år är det rena drömmen!
  • makamajo
    elonora skrev 2011-03-02 08:40:49 följande:
    Jämfört med 120 sängen som vi haft i 2år är det rena drömmen!
    Så sant Jag sover själv i en 180 säng, fast ibland med 2 barn också...
  • lövet

Jag har inte sett "Kivik" live men det som jag är lite skeptisk till är att det ser ut om att man bäddar delvis med sitt eller ryggkuddarna och det bli inte bekvämt nom om man ska sova varje natt. Annars är längsbäddat generellt skönare och den är helt klart snygg.
    Annars vill jag tipsa om att kolla på IKEAs Beddinge med madrassen Resmo - ok soffan är inte lika snygg men med armstödskuddarna och dom nya snyggare tygerna så är den helt ok (snyggare än på bilderna på IKEAs hemdsida - där är soffan rätt ful - tycker den här bilden t.ex. är bättre http://www.blocket.se/stockholm/Beddinge_Resmo_dyraste_modellen_140x200cm_32401949.htm?ca=11&w=1 ). Beddinge är mer som en riktig säng som blir en soffa och madrassen resmo är en riktigt skön madrass med pocketresår. Ska ni ha en bäddsoffa att sova i varje natt så tycker jag att komfort ska gå före utseende. 

Svar på tråden Trångbodda! Vilken bäddsoffa är bekvämast?