• Mums02

Barn i bilen?

Hej!

Jag är lite nyfiken på hur ni har era barn i bilen... Om de sitter på bilstol alltså ;)

Min snart åttaåriga kille tycker jag är löjlig som tvingar honom sitta på bilkudde eftersom han åker utan när han är hos sin pappa. De flesta av hans kompisar sitter utan också säger han.

Nu vet jag ju att lagen är ändrad från åldersgräns till hur långt barnet är. Han är så lång att han precis kan få vara utan. Ändå rekommenderar många sidor om säkerhet i bil samt läkare att barn sitter på kudde fram tills dess att de är 12 år. Så av ren nyfikenhet... Hur gör ni?

• Svar på tråden Barn i bilen?
  • fostermamma

Alltid bilkudde för vet att jag aldrig skulle förlåta mig själv annars om det hände något

Äldsta bonus sonen är 130 cm lång
    Vad är längd gränsen ?

• Mums02

Lagen säger 135 cm så du gör helt rätt men rekommendationerna är tills dess att barnet är 10-12 år gammalt. Min pojk är 137 cm men bara åtta år så han får enligt lag sitta utan. Men mina inälvor liksom knyts ihop krampaktigt när jag får veta att han åker utan kudde. Jag skulle aldrig våga ta risken. Men jag är kanske löjligt försiktig också :-P

• fostermamma

Man kan aldrig vara nog försiktig !
    Du gör helt rätt :)

Om nu någon dåre kör in i en så vill man ju ha förebyggt så bra som möjligt

• Mums02

Ja jag känner också så. Dessutom har det aldrig varit besvärligt för oss att ha kudden i bilen. Den är så lätt att flytta på om det skulle behövas osv. Har inte riktigt förstått varför många inte användet dom

• cicci85

Jag tycker inte att en kudde skyddar tillräckligt. Mina barn kommer att sitta i bältesstol så länge som möjligt. Den vi har ska funka tills barnet är ca 150 cm lång.

• fostermamma

Vi har en bilkudde med smal rygg på som man kan ta bort så allt i ett :)

• Mums02

Jag visste inte att det fanns ryggstöd som funkade tills barnen är så långa! Då hade jag helt klart köpt en sån. Ryggstödet på min blev för kort för ett år sen så det är bortplockat.

• pigglet

6- och 8-åringen sitter i bältesstolar. Har inga planer på att ta bort den, äldsta är bara dryga 130 cm tror jag? Hon känns då alldeles för kort för att sitta utan kudde....

• Norrskenet

Mín son som är 10 år och 1,40 lång sitter inte på någon stol/kudde i bilen. Dottern som är 8 år och 1,28 sitter på en bältesstol.

• Dr Mupp

Min dotter 7-åriga dotter frågade varför en del av hennes klasskompisar inte sitter i bilstol eller kudde. Jag sa som det var. Deras mamma och pappa bryr sig inte om ifall det skulle dö i en bilolycka. Men jag vill inte att du ska dö så därför måste du sitta i din stol. Vi har faktiskt aldrig haft nån diskution om bilstolarna. Barnen vet vad som gäller och sitter snällt i sina stolar. Jag har turligt nog korta barn så de kommer vara ca 135 cm i 10-12 års åldern.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Majsan70

Min dotter är 7,5 år och har inte uppnått rätt  längd så hon får vänta ett tag till.  Men när längden är inne tar vi bort kudden. Det är enbart en rekomendation med ålder o känns inte som att det behövs.

Hon har aldrig ifrågasatt att hon sitter på sin kudde och jag vet inte hur andra föräldrar gör.

• Mums02

Jag ska låta min pojk sitta på bälteskudde ett bra tag till. Fastän han har längden inne. Jag tycker nämligen att bältet sitter helt ok över överkroppen och axeln, men hamnar fel vid nederdelen. Bältet ska sitta på låren men sitter nu runt nederdelen av magen. Barns skellett är inte starka nog att klara en krock lika bra som en vuxens förrän de är äldre.

Trafikverket skriver i en broschyr: 

Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde

tills de är 10–12 år. Så länge skelettet inte är färdigutvecklat, behöver barnen

lyftas upp för att bilbältet ska kunna skydda kroppen

• Alexis mamma

många av min sons klasskamrater i ettan åker utan bilstol/kudde vilket gör mig mörkrädd! I vår bil sitter de på kudde eller stol ALLTID om de ska åka med. 135 cm eller 10-12 år....fast min pojk har bara 5 cm kvar till 135 cm men får sitta i stol/kudde till 10-12 år. Skulle aldrig klara av att ha på mitt samvete att man inte skyddat dem vid en ev. olycka. Har krockat en gång med barnen och sett vilket fantastiskt jobb stolarna faktiskt gör.

• m med tre stjärnor

Min nioåring är över 145 cm lång men sitter alltid på kudde i vår bil. Dock får hon inte plats i någon bilstol (vi testade alla på babyproffsen).
    Min sexring som närmar sig 130cm sitter snällt i sin bilstol liksom femåringen....
    Vi har även en enkel kudde som medföljande barn får sitta på. Ska jag ha med flera så får dock det längsta barnet (självklart över 135cm) sitta utan kudde. Oftast skjutsar jag dock hem de stora barnen och hämtar de små sedan och då har vi fyra kuddar i bilen (och en bakåtvänd men den får ingen plats i;)

• SofiaO

Mina killar har varsin bälteskudde med ryggstöd. Själva nackstödet är reglerbart, så det kan bli ganska högt (därför har jag kvar det till dem). Jag har även en extra bilkudde i bagaget för ev. kompisar som ska åka med och som inte har bilkudde med sig. Vill inte ha jämnåriga kompisar med i bilen som sitter utan bilkudde när jag kör... Usch, tänk om det skulle hända något...

De är väl  kanske 135 cm långa (var ett tag sedan jag mätte dem... ) och fyller 8 i september.

• Mums02

Ja där är ju också ett problem. Fastän man själv har extra bälteskuddar till kommpisar i sin egen bil har min sons föräldrar inte det till honom om han ska åka med dom. Ofta vill han följa med kompisar hem direkt efter skolan och det känns svårt att säga att man inte vill att han åker med i deras bil utan kudde (hans kompisar åker som sagt utan kuddar själva). Jag är rädd att föräldrarna ska tycka att man anser att de är vårdslösa som inte har bilkudde till sina barn liksom. Det kanske jag tycker också men jag skulle aldrig säga det till dom och de följer ju faktiskt lagen så länge deras barn är långa nog.

Jag har fått reda på att sonen åker utan bälteskudde både när han åker med sin pappa (vi lever inte ihop) samt med farmor. Som vårdnadshavare vill jag bara skrika åt dom att använda kudde annars ska han inte åka. Han har dessutom cyklat med sin pappa ett par gånger i stan (liten stad men mycket trafik ändå) utan cykelhjälm vid ett par tillfällen. Blir skitarg på sånt! Så jäkla svårt är det inte att se till att barn färdas så säkert som möjligt o är det värt att chansa?

Svar på tråden Barn i bilen?