• Pilu

Hur får man ett studentkort?

Ja hur gör man? Vill inte vara medlem i kåren och därför vill dom inte hjälpa mig. Tidigare läste jag på mecenats hemsida att korten skickas ut automatiskt 2-3 veckor efter terminsstart men det har inte hänt och nu hittar jag inte texten... What to do?

• Svar på tråden Hur får man ett studentkort?
  • Philippa

Ring mecenat och fråga...?

• Pilu

Jo imorn, både mecenat och studentkortet har telefontid till kl 15. Tänkte att nån kanske visste??

• Emmastoffe

jag är student och jag har hört att man måste betala kåravgiften om man vill ha ett studentkort. jag väntar själv på mitt mecenatkort..

• Pilu
    Emmastoffe skrev 2011-03-01 16:29:45 följande:
    jag är student och jag har hört att man måste betala kåravgiften om man vill ha ett studentkort. jag väntar själv på mitt mecenatkort..
    Är du med i kåren? Även fast man inte är medlem har man rätt till samma studentrabatter, nya regler. Det verkar som det är samma rabatter på både mecenatkortet och studentkortet men vad jag förstår så är det kåren som håller i "utdelningen" och dom vill inte hjälpa mig om jag inte är medlem. Dom får det att låta som att man måste vara det för att ha rätt till rabatterna fast det alltså inte är det.
  • Inversable

Ett mecenatkort är en av medlemsförmånerna som kåren erbjuder, det är inget fristående kort som du bara kan skaffa för att du studerar. Precis som man kan ha medlemsförmåner när man är med i en klubb eller liknande så får man medlemsförmåner av kåren.

• Inversable

Såg ditt sista inlägg nu då är det nya regler som jag inte kände till så ignorera mitt tidigare inlägg. Men att kåren inte vill hjälpa dig förstår jag du får väl erbjuda dig att betala en slant för deras service, det är ju inte gratis att tillhandahålla personal etc ens för dom.

• Pilu
    Inversable skrev 2011-03-01 22:36:06 följande:
    Såg ditt sista inlägg nu då är det nya regler som jag inte kände till så ignorera mitt tidigare inlägg. Men att kåren inte vill hjälpa dig förstår jag du får väl erbjuda dig att betala en slant för deras service, det är ju inte gratis att tillhandahålla personal etc ens för dom.
    Jag förstår också att kåren inte vill hjälpa mig eftersom dom inte får mina pengar.  Hade det inte varit så att dom direkt börjar med sin övertalningskampanj utan att ens lyssna på vad man har att säga hade jag säkert kunna bli intresserad av det. Nu är det en princip.
  • Millan83

Saxat från studentkortet.se
    (frågor och svar)

Jag är ny student

Din studentkår beställer ett Studentkort när din kåravgift är erlagd och registrerad hos dem. Hur lång tid det dröjer med beställning beror helt och hållet på studentkåren. Så snart Studentkortet får beställningen, skickar vi kortet till dig kostnadsfritt.

från mecenat.se

Samarbetet med studentkårerna

Studentkåren förser Mecenat med uppgifter över vilka studenter som betalat kåravgiften och därmed är student vid aktuell högskola eller universitet.

• Pilu
    Millan83 skrev 2011-03-01 23:13:59 följande:
    (frågor och svar)

Jag är ny student

Din studentkår beställer ett Studentkort när din kåravgift är erlagd och registrerad hos dem. Hur lång tid det dröjer med beställning beror helt och hållet på studentkåren. Så snart Studentkortet får beställningen, skickar vi kortet till dig kostnadsfritt.

från mecenat.se

Studentkåren förser Mecenat med uppgifter över vilka studenter som betalat kåravgiften och därmed är student vid aktuell högskola eller universitet.

Det är ju det där jag tycker är så sjukt, dom får det att låta som att man måste vara med i kåren för att erhålla samma studentrabatt som medlemmarna fast det inte är så. Har också läst det där. Därför undrar jag i all enkelhet hur man gör
  • Clotilda

Hm, jag är inte med i kåren men har fått hem Mecenat-kortet. Jag var med när det var obligatoriskt såklart, men inte sen dess. CSN-kortet kommer ju också så småningom. Det brukar dock ta lite tid det där.

• Millan83
    Clotilda skrev 2011-03-01 23:25:46 följande:
    Hm, jag är inte med i kåren men har fått hem Mecenat-kortet. Jag var med när det var obligatoriskt såklart, men inte sen dess. CSN-kortet kommer ju också så småningom. Det brukar dock ta lite tid det där.
    De fortsätter ju komma ett tag när man slutat studera i vanliga fall också... 
    Pilu skrev 2011-03-01 23:22:12 följande:
    Det är ju det där jag tycker är så sjukt, dom får det att låta som att man måste vara med i kåren för att erhålla samma studentrabatt som medlemmarna fast det inte är så. Har också läst det där. Därför undrar jag i all enkelhet hur man gör
    Fast det kan ju fortfarande vara så att du måste vara med i kåren för att få DESSA kort, men du kan ju få rabatter ändå om du har annat intyg på att du studerar!
  • Dunderklumpen

Jag är visserligen FL nu men jobbar i vanliga fall som Webredaktör på Mecenat.

Sedan HT-10 måste du inte längre vara medlem i en Studentkår för att vara berättigad ett Mecenatkort däremot finns det andra krav (studiegrad osv) som måste uppfyllas.

Du kan själv se om du är berättigad till ett kort via denna länken www.mecenat.se/kundtjanst.aspx eller så ringer du Kundtjänst imorgon på 031-701 03 10

• Dunderklumpen

Litet tillägg: CSN-kortet och Mecenatkortet ges ut utav Mecenat (CSN-kortet på uppdrag av CSN givetvis)

Studentkortet är ett fristående kort som i huvudsak ges ut till studenter i Stockholmsområdet

• Pilu
    Dunderklumpen skrev 2011-03-01 23:34:01 följande:
    Jag är visserligen FL nu men jobbar i vanliga fall som Webredaktör på Mecenat.

Sedan HT-10 måste du inte längre vara medlem i en Studentkår för att vara berättigad ett Mecenatkort däremot finns det andra krav (studiegrad osv) som måste uppfyllas.

Du kan själv se om du är berättigad till ett kort via denna länken www.mecenat.se/kundtjanst.aspx eller så ringer du Kundtjänst imorgon på 031-701 03 10
    Exakt Jag ska ringa dom imorn eftersom jag inte hann på deras telefontid idag.
  • Mecenat

Vi förstår att det här kan kännas förvirrande! När kårobligatoriet fortfarande fanns så var det ju samma regler över hela landet, och då var det lite lättare för studenterna att veta vad som gällde.

Numera är det olika från lärosäte till lärosäte beroende på hur lärosätet och studentkåren väljer att gå till väga. Så hur det fungerar på olika lärosäten kan variera rätt mycket.

Enklast är nog att kontakta Mecenats kundtjänst så gör vi vårt bästa för att hjälpa till!

Supportformulär: www.mecenat.se/kundtjanst_epost.aspx
    Telefon: 031-701 0310

Hälsningar

Mecenat

• Pilu
    Millan83 skrev 2011-03-01 23:13:59 följande:
    (frågor och svar)

Jag är ny student

från mecenat.se

Fel. Visst går det till så om man vill vara med i kåren men eftersom jag inte vill det funkar det inte så. Var hur enkelt som helst att beställa ett kort genom att ringa till mecenat. Hon bara kollade upp att jag studerar, tog inte ens 1 minut.
    Millan83 skrev 2011-03-01 23:29:08 följande:
    De fortsätter ju komma ett tag när man slutat studera i vanliga fall också... 
    Pilu skrev 2011-03-01 23:22:12 följande:
    Fast det kan ju fortfarande vara så att du måste vara med i kåren för att få DESSA kort, men du kan ju få rabatter ändå om du har annat intyg på att du studerar!
    Nej man behöver inte vara med i kåren för att få åtminstone ett mecenatkort, så jag behöver inget annat intyg.
    Clotilda skrev 2011-03-01 23:25:46 följande:
    Eftersom jag är ny student måste jag själv registrera mig hos dom, ska få kortet inom 2 veckor.

Tycker det är synd att kåren inte inser att dom själva sätter sig själva i skiten och förlorar mina och andras pengar genom sitt sätt att vara eller hur man nu ska säga. Jag har ingen aning vad det innebär att vara kårmedlem, kanske hade det kunnat vara intressant men nu finns det inte en chans.
Svar på tråden Hur får man ett studentkort?