Har min son konstiga proportioner? (Bild)
Hej, jag har fått för mig att min sons proportioner är helt fel. Det började med att han inte växte som han skulle för några månader sedan och jag då började läsa om olika former av dvärgväxthet (akondroplasi och i synnerhet hypokondroplasi). Sedan så hoppade han tillbaks till sin tidigare plats i tillväxtkurvan och BVC tyckte inte jag skulle tänka mer på det, men jag har inte kunnat släppa tankarna på att han kanske har någon form av dvärgväxthet ändå...
Så jag får för mig att han har onormalt korta armar och ben. Håller ni med? Alltså, till den grad att det är något ni skulle tänkt på om jag inte frågade? På bilden är alltså vänster ben typ utsträckt och höger ben är, som ni ser, böjt... Även armarna är utsträckta och ser väldigt korta ut, men de kanske är relativt korta i den åldern?
Är det någon annan här vars bebis har/hade liknande proportioner vid 10-11 månaders ålder?
Var uppriktiga, tack.
En fråga till: Ser hans fötter normala ut? För jag läste något om att barn med akondroplasi och hypokondroplasi har fötter som inte ser ut som andra barns. Ser/såg era barns fötter likadana ut vid samma ålder?
Väldigt tacksam för svar...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 16:29
Nu har vi varit på BVC.
Sköterskan tycker att han är jättefin och livlig och att jag inte har något att oroa mig för. Hans fötter, händer och allting ser ut som de skall. Han hade dock inte vuxit på längden alls, nästan. Eventuellt en halv centimeter, bara. Han mättes senast för en månad sedan, så det oroar mig lite.
Vi mätte dock sitthöjd (på ett ungefär i alla fall) och han hade en normal sitthöjd i förhållande till längden, så det tyckte jag var lugnande.
Nu skall jag försöka att inte tänka mer på det där och bara hoppas på att han växer lite till den 6:e april när han skall på undersökning igen...