• mape81

Tvingad in i faderskap efter ett ons

ModestyB skrev 2011-03-02 15:03:50 följande:
    Det är inte alls upp till föräldrarna att bestämma TILLSAMMANS, därför att barnet inte bärs av förädrarna TILLSAMMANS och för att en abort inte utförs TILLSAMMANS.

Jag är för fri sexualitet och när p-medel funkar så är dom ovärdeliga och fantastiska, men fri sexualitet innebär att kvinnor också har rätt till fri sexualitet och att kvinnor inte är de som ensamma ska ta ansvar om hon blir gravid och det bygger på bägge parters lika ansvar. "Fri" abort är super, men det är alltid kvinnan som fattar beslut över sin egen kropp. Så är det och så ska det vara, som man måste det vara fullständigt klart och är det inte det så får man låta bli att ha sex.
    Visst, kvinnan är den som bär barnet, men vad jag inte kan förstå är att man som kvinna kan tvinga en man att bli förälder, att tvinga honom att betala underhåll, många gånger utan att han får träffa barnet. Jag tror att det finns många kvinnor som går till krogen för att hitta en man som kan göra henne gravid och betala pengar till henne massor av år bara för att hon är egoistisk och längtar efter ett barn!

Som många tidigare sagt, om man inte är överens och kvinnan väljer att behålla barnet mot mannens vilja, då ska han inte heller tvingas till att erkänna faderskap och krävas på underhåll!
  • mape81
    pokerman skrev 2011-03-02 16:42:01 följande:
    Sammanfattning:

Om graviditet uppstår trots att de skyddat sig vid O.N.S. och barnet på alla sätt och vis är helt oplanerat, kräver denna situation ett gemensamt beslut. 

Beslutet tas med fördel av båda parter, eftersom det är det bästa för alla parter. Båda parter tar då fullt ansvar på alla plan för det beslut de enats om. 

Om inget gemensamt beslut kan tas, är det upp till kvinnan att ta det slutgiltliga beslutet då det är hennes kropp. Här blir det helt hennes beslut som avgör och därför är det hennes ansvar. Efter att hennes beslut är taget, är det hennes ansvar. 

Om mannen i detta läge klargjort att han inte vill ha något med barnet att göra, och inte heller ville det då de hande sex (eftersom de hade skydd) anser jag att kvinnan står ensam med ansvaret. Hon har själv tagit beslutet att föda barnet, som egentligen inte borde ha blivit till. 

Alltså, den som tar beslutet tar även ansvaret för sitt beslut. 

Jag håller helt med dig. Om kvinnan tar beslutet att behålla barnet, mot mannens vilja, så ska det vara hon som tar ansvaret. Mannen bör inte tvingas att skriva under något faderskap och har då samtidigt inga rättigheter att träffa barnet längre fram eller skyldigheter att betala underhåll.

Hade jag hamnat i situationen att bli gravid och mannen inte vill ha barnet, då hade jag gjort mitt yttersta för att stå fast vid "fader okänd"... Det är totalt orättvist att en man som inte önskar ett barn tvingas betala underhåll bara för att det är kvinnans egna beslut om abort eller inte...
  • mape81
    Mamsis skrev 2011-03-03 06:10:55 följande:
    Man kan inte bli tvingad till att bli pappa. Har man sex kan det bli barn av det punkt. Mannen behöver inte ha något med barnet efteråt men får lov att betala underhåll. Det är inte att vara pappa.
    Nä, att betala underhåll är inte att vara pappa, men jag tycker det är otroligt fel att män ska tvingas till att betala underhåll för ett barn de inte önskat bara för att kvinnan har rätt att bestämma om HON vill behålla barnet elelr inte... Som någon skrev tidigare, ett subventionerat sätt att ha barn när man är i nytt föhållande...
    Ixchel skrev 2011-03-03 17:48:38 följande:
    Man kan tycka vad man vill, men lagen är sån att blir en kvinna gravid bestämmer hon ensam om hon ska fortsätta eller avbryta graviditeten. Pappan är skyldig att betala underhåll. Ingen kan tvingas till att bli en delaktig förälder, men om man ångrar sig efter några år och vill ha gemensam vårdnad kan det vara mycket svårt.
    Män har valet att sterilisera sig ( man kan frysa in sperma),eller att alltid använda kondom. Korrekt.
    Eller att låta bli att ha sex med kvinnor man inte vill ha barn med, eller inte litar på. 
    Och det borde alla killar känna till så fort de blivit könsmogna. Så ÄR det! Fakta!!!!
    Och jag kan inte se att nån annan lösning skulle fungera bättre.
    Det är, och kommer alltid att vara, orättvist att mannen tvingas betala. Låt kvinnan bestämma själv om hon vill behålla barnet eller inte, men om inte mannen vill ha det så ska det vara upp till henne att själv ta ansvaret och betala!

Jag kan väl möjligtvis tänka mig ett system som säger att mannen betalar underhåll till sitt BARN undertiden som kvinnan är ensamstående, men om/när hon går in i ett annat förhållande så ska detta krav upphöra!
    Mannen har oftast små chanser att få vårdnaden ensam och på så sätt tvinga kvinnan att betala underhåll, det är ju till och med kvinnan som tjänar på det om föräldrarna har växelvis boende eftersom barnbidraget alltid betalas ut till henne!

Nä, gemensamt beslut om abortens vara eller icke vara eller ensamt ekonomiskt ansvar för kvinnan om hon väljer att behålla barnet!
Svar på tråden Tvingad in i faderskap efter ett ons