Inlägg från: Tant Green |Visa alla inlägg
  • Tant Green

Styrketräning för barn

SeTa skrev 2011-03-02 13:27:03 följande:
    Jag har inte kunskap nog för att guida honom rätt i ett gym och här finns ingen "barnstyrkelyftning" så jag vet heller inte hur man skulle lösa det rent praktiskt? Gymmen har 16 årsgräns.
    Dessutom håller skolan fast vid det som kan vara ett förlegat synsätt och hävdar att det inte är nyttigt.

Men, som sagt, jag är inte tvär emot tanken av principskäl. Jag vill bara veta att jag tar rätt beslut.
    För grabbens del är det muskelbyggning som är intressant, ska det uppmuntras? Kan han ens bygga muskler innan puberteten?
    Ni har inget Friskis&Svettis i närheten? På vår F&S får i alla fall 13-15-åringar styrketräna tillsammans med en förälder och då har man en gemensam genomgång innan med en instruktör.
  • Tant Green
    Anova skrev 2011-03-02 14:00:20 följande:
    Det måste vara speciellt för ditt F&S? På mitt är det 16årsgräns.
    Ja, det är ju olika föreningar och de kan ha olika regler. Men så här står det i vår förening:
    http://www.sthlm.friskissvettis.se/traning/styrketraning/gym_unga.aspx
    SeTa skrev 2011-03-02 14:46:49 följande:
    Jo, men inte för den åldern.. "barngympa" finns, men det är ju mer "hopp och lek". Inte coolt om man är 12!
    Jag tänkte om ni hade ett F&S med gym, men det finns ju förstås inte överallt, bara på de orter där de har egna lokaler antar jag.
Svar på tråden Styrketräning för barn