Inlägg från: Stårscha |Visa alla inlägg
  • Stårscha

Styrketräning för barn

Det vore kul att höra vad ni har för åsikter om styrketräning hos barn (och vad ni lägger in i begreppet)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Styrketräning för barn
  • Stårscha

Själv är jag helt klart för, men det ska ske på roligt sätt. Klättring, gå skottkärra, köra "huvud-axlar-knä.och-tå" liggandes på rygg till exempel. barn behöver grundstyrka för att kroppen ska må bra och orka med ett helt människoliv. Och tyvärr så skyddar vi idag barnen från mycket naturlig styrketräning i och med att vi är rädda att de ska göra illa sig. (Får inte klättra - kan trilla ner t.ex.)

• Stårscha
    SeTa skrev 2011-03-02 11:07:52 följande:
    Jag är kluven och dessutom mitt uppe i debbatten ang styrketräning med min 12åring.
    Är öppen för input däremot, så förslag?
    Grabben vill alltså börja träna på gym. Jag tycker han är för liten för att lyfta skrot och tycker nog att den egna kroppen är motstånd nog.
    Det beror väl lite på hur mycket skrot han lyfter. Jämför vikten han ska lyfta vid en armhävning med hur mycket som ligger på en skivstång. Om påfrestningen på muskeln är densamma så spelar det väl egentligen ingen roll? Tycker han att det är roligare att lyfta skrot än att träna utan skrot så kan det väl vara ett OK komplement.
  • Stårscha

Inte helt oväntat så tolkar rätt många "styrketräning" som "bodybuilding". Själv tänker jag mest på situps, rygghävningar. armhävningar, chins och liknande, eftersom det är det min dotter kör på gymnastikträningarna.

• Stårscha
    Gubbas skrev 2011-03-03 15:06:39 följande:
    Jag är för så länge det inte gäller "hård" styrketräning med tunga vikter, ska ju vara skadligt innan man är 15 och växt klart, men armhävningar, situps, chins sådan form av styrketräning är bara bra.
    Min son 9 år går på brottning och tränar boxning med sin pappa och där tränar man ju styrka fast mest då med sin egen kroppsvikt, helt kanon!
    Visst mår man bra när de både bygger upp en bra grundfysik för resten av livet och samtidigt har roligt! Det är så mycket värt.
    Demokrati innebär inte en rätt att aldrig känna sig kränkt, men däremot en rätt att inte bli berövad sina medborgerliga friheter
Svar på tråden Styrketräning för barn