Styrketräning för barn
Jag svarade att jag var emot. Jag fick bilden av ett gym med maskiner och vikter och muskelbyggande jag tycker inte att det är ett bra ställe för barn att träna på. Jag har också fått för mig att det kan vara skadligt att tillväxtzoner och annat hos växande barn.
Men det är inte bara den skadliga biten som får mig att vara "emot" utan också budskapet med styrketräning. Barn ska inte sporta och leka med det primära målet att förändra kroppen. Det där var luddigt men det är mer en känsla. Tex så erbjuds ett "fitness boot camp" för barn (6-12 års ålder) på min sons gym. Det känns så fel att fokusera träningen på fitness och inte på aktiviteten i sig.
Barn behöver givetvis massor av grovmotorisk stimualns och träna sin styrka (och mycket annat) med lek och med en egna kroppen. På så sätt är jag helt klart för styrketräning.
Snacka om rörigt svar
Det var intressant att få reda på och jag ville bara ha mer, mer, mer information (sådan är jag!). Artikeln du visade var ju från sjukvårdens perspektiv - av de sportrelaterade skador som de behandlade så var de allra flesta fotbollsrelaterade. Undrar liksom vilken som är den farligaste sporten för utövaren? Och om det är så att skadorna är mer allvarliga för vissa sporter? Och hur man räknar på skador som visar sig först långt senare som gymnasters förslitningsskador eller boxningsrelaterad-demens? Meh jag är bara för nyfiken för mitt eget bästa!